- کودک آمادگى دارد در تميز کردن ميز و منظم کردن اتاق بههمريختهٔ خود همکارى کند.
|
|
|
|
|
- در اين سن کودک گاهى همبازىهاى خيالى خلق مىکند و خود را به قالب حيوانات درمىآورد.
|
|
|
|
|
- به تناسب گاهى سربهسر خواهران و برادران خود مىگذارد و گاهى با آنها همراه مىشود.
|
|
|
|
|
- سهچرخهسوارى را ياد مىگيرد و مىخواهد همراه مادر خود به بازار برود.
|
|
|
|
|
- زمانى که بازى کودکان به پرخاشگرى و حالت تهاجم در قالب کلمات و حرکات مىانجامد، نياز به راهنمائى دارند.
|
|
|
|
|
- اختلاف جنسى را درک مىکند و در اين مورد گاهى اوقات سؤالاتى براى او پيش مىآيد که بايد به آنها بهطور صحيح و ساده پاسخ داده شود.
|
|
|
|
|
- به حرفِ بزرگترها گوش مىدهد. خواستار جلب رضايت و تشويق آنان است و نيز در بهکارگيرى لغات تازه علاقه نشان مىدهد.
|
|
|
|
|
- دوست دارد داستانهاى آشنا براى او خوانده شود و از توصيف تصاوير لذت مىبرد.
|
|
|
|
|
- اين را درک مىکند که والدين او قصد خروج از خانه دارند و براى او دو حالت پيش مىآيد: يا از اين عمل استقبال مىنمايد و با آنها خداحافظى مىکند و يا حالت مخالفت به خود مىگيرد. اين عمل ممکن است تا سنين بالاتر ادامه يابد.
|
|
|
|
|
- از تاريکي، سگ و بعضى ديگر از حيوانات، ماشين آتشنشانى و امثال آنها مىترسد و در اين مورد به دلدارى توأم با نوازش نيازمند است.
|
|
|
|
|
- زمانى که با خانواده غذا مىخورد سعى دارد توجه ديگران را جلب کند و مايل است خود به تنهائى غذا بخورد.
|
|
|
|
- کودک علاقهمند است که در حمام کردن و شستن خود کمک کند و دلش نمىخواهد از حمام بيرون بيايد.
|
|
|
|
|
- هنگام بيدار شدن گاهى گريه سر مىدهد و بعد از رفع حاجت به کمک مادر خود، حالت خوابآلودگى در او از بين مىرود.
|
|
|
|
|
|
|