پنجشنبه, ۱۱ بهمن, ۱۴۰۳ / 30 January, 2025
مجله ویستا
روشهای آموزش و پرورش دوره راهنمائی
در فرآيند آموزش و پرورش، روش بهعنوان بخش جدانشدنى از کار تدريس و پرورش انديشهٔ يادگيرنده اهميت دارد و تحقق اهداف تعليم و تربيت را روش امکانپذير مىسازد. در قلمرو آموزش و پرورش، روش، عمل و نقشى خاصى دارد و نشانه مجموع کارهائى است که از آنها استفاده مىکنيم تا پيشرفت امر تدريس و تربيت جهتى مطلوب يابد. با توجه به موارد ذيل به يادگيرى و پيشرفت تحصيلى دانشآموزان کمک مىکند: |
- روش آموزش و پرورش بايد انعطافپذير باشد تا نوجوان بتواند استعدادها، رغبتها و خوى و خصلت خود را بهخوبى آشکار کند. |
- بر استفاده از شيوه فعال تأکيد شود. روش فعال عنوانى است که بر شيوههاى متعددى از روش تدريس و آموزش اطلاق مىگردد که در همهٔ آنها، نسبت به پرورش روحيه تجزيه و تحليل و تفکر و تعقل در دانشآموز توجه خاص مبذول مىشود. در روش فعال عموماً، سليقه و ذوق و استعدادهاى دانشآموز در طراحى و اجراى برنامهها مورد توجه قرار مىگيرد. در اين روش دانشآموز با تلاش خود و به راهنمائى معلم و با مشورت او به اهداف تربيتى نائل مىشود و در پى کشف روابط و تشکيل يک مفهوم است. او علاوه بر يادگيرى داراى طرز تفکر منطقى نيز مىگردد و بهتدريج قادر مىشود به حل مسائلى که با آن مواجه مىگردد بپردازد. |
- در آموزش هر درس، به تناسب موضوع از کارگاه، آزمايشگاه، کارهاى عملى و تجربه، مطالعه و تحقيق، بازديد و غيره که از يک طرف هماهنگى مغز و دست و از طرف ديگر همراهى علم و عمل را تسهيل کند استفاده شود. |
- تمرينها و تکاليف درسى دانشآموزان به گونهاى باشد که به ثبت دانشها، مهارتها و نگرشهاى دانشآموزان بىانجامد و به بروز خلاقيت آنان منجر شود. |
- در فرآيند تدريس و ياددهى - يادگيرى از انواع مواد آموزشى و کمک آموزشى استفاده شود و انگيزه و رغبت دانشآموزان به يادگيرى تقويت گردد. |
- طراحى و ارائه موضوعات درسى و فعاليتهاى تربيتى به گونهاى باشد که براى دانشآموزان موفقيت ايجاد کند و موجب افزايش علاقه آنان به يادگيرى بيشتر شود. |
- تفاوتهاى فردى دانشآموزان و مراحل رشد آنان به هنگام ياددهى - يادگيرى در نظر گرفته شود و تعامل ذهنى و عملى معلم و دانشآموز انجام گيرد. |
- براى يادگيرى مؤثر و تغيير رفتار دانشآموزان، از روشهاى مناسب تشويق و تنبيه استفاده شود. |
همچنین مشاهده کنید
- انواع مدارس راهنمائی
- اهداف دورهٔ راهنمایی
- برنامه درسی دورهٔ راهنمائی
- ویژگیهای دانشآموزان دورهٔ راهنمایی تحصیلی
- اصول آموزش و پرورش دورهٔ راهنمایی تحصیلی
- تاریخچه
- اهمیت دورهٔ راهنمایی تحصیلی
- روشهای آموزش و پرورش دوره راهنمائی
- کتابهای درسی دورهٔ راهنمائی
- خدمات راهنمائی در دورهٔ راهنمائی تحصیلی
- راههای تربیت و تأمین دبیران دورهٔ راهنمایی
- ویژگیهای معلمان دورهٔ راهنمایی
ایران مسعود پزشکیان دولت چهاردهم پزشکیان مجلس شورای اسلامی محمدرضا عارف دولت مجلس کابینه دولت چهاردهم اسماعیل هنیه کابینه پزشکیان محمدجواد ظریف
پیاده روی اربعین تهران عراق پلیس تصادف هواشناسی شهرداری تهران سرقت بازنشستگان قتل آموزش و پرورش دستگیری
ایران خودرو خودرو وام قیمت طلا قیمت دلار قیمت خودرو بانک مرکزی برق بازار خودرو بورس بازار سرمایه قیمت سکه
میراث فرهنگی میدان آزادی سینما رهبر انقلاب بیتا فرهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی سینمای ایران تلویزیون کتاب تئاتر موسیقی
وزارت علوم تحقیقات و فناوری آزمون
رژیم صهیونیستی غزه روسیه حماس آمریکا فلسطین جنگ غزه اوکراین حزب الله لبنان دونالد ترامپ طوفان الاقصی ترکیه
پرسپولیس فوتبال ذوب آهن لیگ برتر استقلال لیگ برتر ایران المپیک المپیک 2024 پاریس رئال مادرید لیگ برتر فوتبال ایران مهدی تاج باشگاه پرسپولیس
هوش مصنوعی فناوری سامسونگ ایلان ماسک گوگل تلگرام گوشی ستار هاشمی مریخ روزنامه
فشار خون آلزایمر رژیم غذایی مغز دیابت چاقی افسردگی سلامت پوست