پنجشنبه, ۱۱ بهمن, ۱۴۰۳ / 30 January, 2025
مجله ویستا
ویژگیهای معلمان دورهٔ راهنمایی
معلمان اين دوره بايد واجد صلاحيتهاى عمومى و اختصاصى باشند؛ از جمله: |
- متّقى باشند و الگوى مناسب و شايستهاى براى متعلّمان قرار گيرند. |
خواجهنصيرالدين طوسى معتقد است: |
معلم بايد عاقل و ديندار و شيرينسخن و نظيف و واقف به تربيت اطفال و باوقار و با هيبت و با مروّت باشد. کودک بايد حرمت معلم و مربى و استاد را نگاه دارد و در اوقات احتياج از بذل و معاونت به ايشان دريغ نکند. (تاريخ فرهنگ ايران؛ ص ۱۶۴) |
- از سلامت جسمانى و ثبات عاطفى و تعادل روانى برخوردار باشند. |
افلاطون گويد: |
اى گروه معلمين، وصايا و سفارشهاى مرا درک کنيد: روش شما با شاگردان روشى مستقيم و معتدل باشد. افراط و تفريط را به کار نداريد و به خدايى که ادب و آيين و دانش را آفريده شما را سوگند مىدهم که از حدود خود تجاوز ننماييد. ... عادات خويشتن را بشناسيد و مقام خود را حفظ کنيد. ... براى شاگردان همچون آيينهاى روشن باشيد تا آنها را مانند خود بار آوريد و آنها را از هر گونه زشتىها و تمايلات نکوهيده و اشتباهات باز داريد. |
- علاقهمند به کار با نوجوانان و تربيت آنان باشند. |
- در کمک به شاگردان و کاهش مشکلات آنان توانا باشند. |
راجرز از صاحبنظران مشاوره، تدريس را به رواندرمانى شبيه مىکند و مىگويد: همانطور که در رواندرمانى بيمار خودش، خودش را درمان مىکند و روانشناس فقط به او کمک مىکند تا به استعدادهاى خود پى ببرد و مشکلات خويش و راههاى رفع آن را بداند، در تدريس نيز دانشآموز خودش مطالب را فرا مىگيرد و معلم فقط به او کمک مىکند که به هدفهاى آموزشى نزديک گردد و موفق بشود. براى اينکه معلم بتواند در اين کمک و راهنمايى مؤثر و موفق باشد، بايد افراد را به عنوان يک انسان قبول داشته باشد و براى آنان ارزش قائل شود و آنان را درک کند و در موقع مشکلات با آنان همدلى کند. (تاريخ فرهنگ ايران؛ ص ۳۳). بنابراين معلم موفق معلمى است که به دانشآموزان ارزش دهد و آنان را در شناخت و کاهش مشکلات خود بهويژه مشکلات تحصيلى يارى دهد. |
- با فنون و روشهاى راهنمايى و مشاوره و کشف و پرورش استعدادهاى دانشآموزان آشنا باشند و بتوانند دانشآموزان را در انتخاب رشته تحصيلى يارى کنند. |
- با ويژگىهاى دانشآموزان دورهٔ راهنمايى که در مرحله نوجوانى هستند آشنا بوده و در ايجاد ارتباط مؤثر با نوجوانان مهارت داشته باشند. |
- از اهداف و برنامههاى دورهٔ راهنمايى تحصيلى مطلع باشند و در طراحى آموزشى و استفاده از روشهاى مناسب تدريس مهارت و تجربه لازم را بدست آورده باشند. |
- علاقهمند به خودسنجى باشند و در ارزشيابى از کار دانشآموزان با استفاده از روشها و فنون مناسب سنجش و اندازهگيري، مهارت داشته باشند. |
- ظاهرى آراسته داشته باشند و در ادارهٔ کلاس، جذب شاگردان و علاقهمند کردن آنان به يادگيرى و پرورش خلاقيت آنان از مهارت لازم برخوردار باشند. |
همچنین مشاهده کنید
- روشهای آموزش و پرورش دوره راهنمائی
- ویژگیهای دانشآموزان دورهٔ راهنمایی تحصیلی
- اصول آموزش و پرورش دورهٔ راهنمایی تحصیلی
- ویژگیهای معلمان دورهٔ راهنمایی
- کتابهای درسی دورهٔ راهنمائی
- راههای تربیت و تأمین دبیران دورهٔ راهنمایی
- خدمات راهنمائی در دورهٔ راهنمائی تحصیلی
- تاریخچه
- انواع مدارس راهنمائی
- اهمیت دورهٔ راهنمایی تحصیلی
- برنامه درسی دورهٔ راهنمائی
- اهداف دورهٔ راهنمایی
ایران مسعود پزشکیان دولت چهاردهم پزشکیان مجلس شورای اسلامی محمدرضا عارف دولت مجلس کابینه دولت چهاردهم اسماعیل هنیه کابینه پزشکیان محمدجواد ظریف
پیاده روی اربعین تهران عراق پلیس تصادف هواشناسی شهرداری تهران سرقت بازنشستگان قتل آموزش و پرورش دستگیری
ایران خودرو خودرو وام قیمت طلا قیمت دلار قیمت خودرو بانک مرکزی برق بازار خودرو بورس بازار سرمایه قیمت سکه
میراث فرهنگی میدان آزادی سینما رهبر انقلاب بیتا فرهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی سینمای ایران تلویزیون کتاب تئاتر موسیقی
وزارت علوم تحقیقات و فناوری آزمون
رژیم صهیونیستی غزه روسیه حماس آمریکا فلسطین جنگ غزه اوکراین حزب الله لبنان دونالد ترامپ طوفان الاقصی ترکیه
پرسپولیس فوتبال ذوب آهن لیگ برتر استقلال لیگ برتر ایران المپیک المپیک 2024 پاریس رئال مادرید لیگ برتر فوتبال ایران مهدی تاج باشگاه پرسپولیس
هوش مصنوعی فناوری سامسونگ ایلان ماسک گوگل تلگرام گوشی ستار هاشمی مریخ روزنامه
فشار خون آلزایمر رژیم غذایی مغز دیابت چاقی افسردگی سلامت پوست