|
|
| هنرمندان و پیش کسوتان صنعت فرش دستباف بیرجند |
|
در یکصد سال اخیر در شهرستان بیرجند و قاین تولیدکنندگان با همت و بافندههای ارزشمندی وجود داشته که اسامی این عزیزان در فهرست جداگانهای آورده شده است. در اینجا لازم میداند پیرامون بعضی از آنها توضیحات بیشتری داده شود. حاج محمد مهدی صمدی با توجه به اینکه قیمت قالی در اوایل قرن حاضر بر اساس ذرع مربع (سانتیمتر مربع ۱۰۴ × ۱۰۴= ۱۰۸۱۶) و اجزای آن شامل گره معادل ۱۱۶ ذرع و بهر معادل ۱۴ گره، خرید و فروش میشد و تعیین مساحت برای اکثر افراد کار سادهای نبود) با وجودی که از سواد کافی برخوردار نبود، در سال ۱۳۰۹ کتابی تحت عنوان ذرع مربع قالی به چاپ رسانید که از استعداد فوقالعاده او حکایت میکند. |
|
از بافندگان قدیمی فرش میتوان از ملا اسماعیل دستگردی (دستگردمود) و فرزندان او بهویژه حسین که شهرت قالی سعدی را به او منسوب میدانند، نام برد. ملااسماعیل در آغاز جوانی چند سالی در درخش و سپس با چهار فرزند پسر و سه دختر خود به مود باز میگردد. ملا اسماعیل، روحانی بود و تمام فرزندان او سمت مروج قالی بافی را در منطقه مود به عهده داشتند و سبب اشتهار روزافزون قالی مود را فراهم ساختند. حاج حسین در سال ۱۳۳۳ در سن ۹۰ سالگی به رحمت ایزدی پیوست.حاج حسین امینی در ۵۰ سال اخیر در زمینه بافت قالیهای نفیس با استفاده از مواد اولیه مرغوب و رنگهای گیاهی کوشش بسیاری نموده است. |
|
وی اولین فردی میباشد که در بیرجند در سال ۱۳۲۵ یک کارگاه بزرگ قالی بافی که از نظر بهداشتی و تأمین کانونهای حرارتی مورد تأیید بود و میتوانست همزمان با سرپرستی کافی چندین قالی در اندازه و رنگ و طرح یکسان تولید نماید، دایر نمود. قالیهای امینی در داخل و خارج از کشور از شهرت خوبی برخوردار است. شادروان حاج علی اعتبار با علاقه و کوشش خستگیناپذیری با دایرکردن یک دستگاه حلاجی در سال ۱۳۵۳ و یک کارخانه نخ ریسی پشم در سال ۱۳۵۴ و نیز چندین کارگاه رنگرزی و ایجاد فروشگاه و صدور خامه رنگ شده به سایر شهرستانها خدمات ارزشمندی به صنعت فرش دستباف انجام داده است. لیکن در اوج سازندگی و صدور قالی و قالیچه به آلمان به علت تصادف در سال ۱۳۷۴ دار فانی را وداع گفت. |
|
فهرست کارفرمایان، طراحان، نقاشان و بافندگان نمونه قالی (زن و مرد) در قرن حاضر خورشیدی و همچنین مدیریتهائی که در امر ترویج قالیبافی و مربیانی که در امر آموزش صنعت قالی بافی در حال حاضر در شهرستان بیرجند خدمت مینمایند به شرح جدولهای ۷۲ و۷۳ آورده شده است. |
|
ـ آموزش فرش بافی در بیرجند: |
۱. دانشواحد بیرجند باتوجه به اهمیت صنعت فرش در منطقه جنوب خراسان، از مهر ماه ۱۳۷۲ با پذیرش ۲۸ دانشجو، دوره کاردانی "علمی - کاربردی" صنعت فرش را تأسیس نموده و علاوه بر انتخاب اساتید مجرب و ماهر، کارگاههائی در زمینههای طراحی، عکاسی، رنگرزی و شیمی رنگها برای تعلیم عملی دانشجویان پیشبینی نموده است. این دانشگاه موافقت سازمان مرکزی دانشگاه آزاد اسلامی را مبنی بر گشایش دوره کارشناسی فرش اخذ نموده و امید است به زودی کار خود را در این زمنیه با گرایشهای بافت، نقشه کشی، رنگرزی و مرمت آغاز نماید. |
|
در دانشگاه آزاد اسلامی بیرجند خانم صباحت جمشیدی و آقایان صالح اعلمی در زمینه بافت و مرمت، محمد صمیمی، و هاشم زهرائی در مورد نقشهکشی، حسن کامیاب در مورد ارزیابی، محمدعلی بیدختی در زمینه سبکهای فرش، محمد احمدی مقدم و سید غلامرضا سعیدی در زمینه رنگرزی و خانم معصومه اطمینان در مورد طراحی سنتی آموزش میدهند. |
|
واحد بیرجند با توجه به اهمیت صنعت فرش در منطقه جنوب خراسان، از مهر ماه ۱۳۷۲ با پذیرش ۲۸ دانشجو، دوره کاردانی "علمی - کاربردی" صنعت فرش را تأسیس نموده و علاوه بر انتخاب اساتید مجرب و ماهر، کارگاههائی در زمینههای طراحی، عکاسی، رنگرزی و شیمی رنگها برای تعلیم عملی دانشجویان پیش بینی نموده است. این دانشگاه موافقت سازمان مرکزی دانشگاه آزاد اسلامی را مبنی بر گشایش دوره کارشناسی فرش اخذ نموده و امید است به زودی کارخود را در این زمنیه با گرایشهای بافت، نقشه کشی، رنگرزی و مرمت آغاز نماید. |
|
۲. جهاد سازندگی با همکاری آموزش و پرورش شهرستان بیرجند اقدام به تأسیس دبیرستان کار و دانش در رشته هنر فرش نموده که تا به حال چندین نفر از این دبیرستان موفق به اخذ دیپلم گردیدهاند. در این دبیرستان خانمها غفاری، کیاسنجی و حاجی پور اشتغال به تعلیم در این زمینه دارند. |
|
۳. مرکز آموزش فنی وحرفهای نیز دارای یک شاخه قالیبافی برای تعلیم علاقهمندان در دورههای سه ماهه میباشد. در این مرکز خانم قاسمی و چند نفر دیگر به تعلیم اشتغال دارند. |
|
۴. شرکت تعاونی فرش دستباف بیرجند نیز تاکنون چند دوره سه ماهه و یا کمتر برای نوآموزان قالیبافی دایر کرده است. |
|
۵. آموزشگاه تارو پود نیز در شهر بیرجند به تربیت هنر جو در زمینه فرش میپردازد. در این آموزشگاه خانمها صباحت جمشیدی و زهرا بوشادی به آموزشهای لازم اشتغال دارند. |
|
| صنعت فرش دستباف از دیدگاه توسعه روستائی |
|
صنعت فرش در روستاها موجب اشتغال و استقرار روستائیان را در محیط زیست خود فراهم میسازد و در سطح مملکت ایجاد درآمد ارزی میکند. به طوری که مقام آن از نظر میزان ارزآوری بعد از نفت قرار دارد. صادرات ۲۱۳۳ میلیون دلار فرش در سال ۱۳۷۳ از پتانسیل بالقوه این صنعت حکایت میکند. به موجب بررسیهای انجام شده توسط مرکز آمار ایران در سال ۱۳۷۳ بالغ بر ۹۶۲۵۹۰ خانوار در کشور (مشتمل بر ۶/۲۰۰/۷۰۹ نفر) دارای دار قالی بودهاند که ۱۸۷۹۸۷۸ نفر روی آنها کار میکردهاند. حدود ۸۴ درصد شاغلان صنعت فرش را زنان تشکیل میدهد. بدین ترتیب نقش صنعت فرش در ایجاد اشتغال روشن میشود. چنانچه به صنایع جنبی فرش که بالغ بر ۴۵ رشته میشود نیز توجه گردد، به اهمیت صنعت فرش در ایجاد اشتغال بیشتر پی برده میشود. |
|
صادرات فرش صرف نظر از ارزآوری، از هنر، خلاقیت و تجلی فرهنگ اصیل ایرانی حکایت دارد. بنابراین از لحاظ معنوی نیز حائز اهمیت است و از پشتوانه تاریخی مستحکمی برخوردار میباشد. امروزه نیز پشتوانه عظیم فرهنگی و هنری این صنعت موجب شده که فرشهای دستباف سایر کشورها به نام کشور ما عرضه شود و با کمال تأسف به لحاظ کیفیت نامطلوب خود لطمه شدیدی به بازار فرش ایران وارد ساخته است. خاصه اینکه فرشبافان و صادر کنندگان نیز برخلاف گذشته کیفیت تولید را فدای کمیت ساختهاند. |
|
هرگونه رکود در این صنعت نه تنها منجر به بیکاری تودههای عظیمی از روستائیان و حتی ساکنین شهرها میشود، بلکه به تبع آن مشاغل مرتبط به این صنعت نیز که تعداد آنها بیشتر از تعداد فرش بافان میباشد، آسیب خواهد دید و نتیجتاً به اقتصاد کشور لطمات جبران ناپذیری وارد خواهد آورد و روستاها را خالی از سکنه خواهد نمود و امر تولید کشاورزی را به خطر خواهد انداخت. |
|
| مواد اولیه برای بافت قالی |
|
سه ماده اولیه به نامهای تار، پود و پرز در بافت قالی مشارکت دارند: |
|
۱. تار عبارت از رشتههای موازی عمودی است که از پنبه، پشم و یا ابریشم تشکیل شده است. |
|
۲. پود عبارت از رشتههای موازی افقی است که از بین رشتههای تار میگذرد. جنس پود نیز ممکن است از پنبه، پشم و یا ابریشم باشد. |
|
۳. پرز عبارت از گوشت قالی میباشد که سطح خارجی قالی را میپوشاند و بهوجود آورنده طرح و رنگهای مختلف میباشد. پرز نیز ممکن است از پشم، کرک و یا ابریشم باشد. |
|
تار و پود قالیها در بیرجند معمولاً از نخ پنبه تابیده شده است که به آن "ریس" میگویند و پرز از نخ پشم (خامه) است. نخ ابریشم نیز در برخی از قالیها و در بعضی از نقاط قالی بهویژه در سرترنجها و لچکیها به منظور زیبائی بهکار میرود. این قالیها به قالیهای گل ابریشم موسوم میباشند. گاهی از مواد دیگری مانند مو به جای پنبه در تار و پود و از کرک به جای پشم در پرز قالی استفاده میشود. ولی از نظر مقاومت و اقتصادی بودن ترکیب نخ پنبه در تار و پود و پشم در پرز قالی از سایر مواد بهتر، بادوامتر و متداولتر است. |
|
بهترین پشم، پشم بهاره میباشد که از روی بدن حیوان زنده چیده شود. این پشمها دارای طول بیشتری میباشند. پشمهای دباغی شده که با استفاده از مواد قلیائی از روی پوست جدا میشود، برای قالیبافی مناسب نیست. با توجه به اینکه گوسفندان بر روی خاکهای خشک و مرطوب و بر روی گیاهان میخوابند پشم آنها فوقالعاده کثیف و چرب میباشد. از این رو برای اینکه پشمها کاملاً تمیز شوند اولاً باید اجزای اضافی آنها حذف گردد، ثانیاً چربی آنها گرفته شود و ثالثاً برای اینکه به طور یکنواخت رنگ پذیر باشند، سه بار مورد شستشو قرار گیرند. یک بار قبل از پشم چینی و بار دیگر پس از پشم چینی و بعد از ریسندگی و با رسوم پس از رنگرزی که رنگهای جذب نشده شسته شوند. |
|
برای شستشوی پشم و نخ باید از شویندههای خاصی استفاده گردد که خاصیت قلیائی نداشته باشند. نوع پشم به کار رفته برای پرز باید از یک ضخامت متوسط انتخاب شود. از پشم فرفری و مجعد نباید استفاده گردد (پشمهای مجعد حالت فنری ندارند و بر روی هم میخوابند). |