|
|
مردم آذربايجان نيز مانند ساير ساکنين کشورمان، مراسم مشابهى به مناسبتهائى همچون عيد نوروز، عيدقربان، عيدفطر و .... برگزار مىکنند. نحوهٔ انجام اين مراسم در کل همچون ساير مناطق است، ولى از نظر درجهٔ اهميت باتوجه به مذاهب و اديان مختلف رايج کشور داراى تفاوتهائى است.
|
|
مسيحيان اعم از ارمنى و آشوري، اعياد مذهبى و ملى خود را در کليساها، توأم با مراسم ويژه انجام مىدهند. اين قبيل مراسم فقط خاص اقليتهاى دينى مزبور است و افراد غيرمسيحى در آن شرکت داده نمىشوند. کردهاى منطقه نيز مراسم ويژهٔ خود را از نظر مذهبى دارند و تقريباً مشابه مراسم ساير مناطق کردنشين اهل تسنن است.
|
|
اعياد ملى و مذهبى در بين ايلات و عشاير مختلف منطقه نيز از تفاوتهائى برخوردار است.
|
|
ايل جلالى عيد قربان را بزرگترين عيد خود مىداند، در اين روز با پوشيدن لباسهاى نو، گاو و گوسفند قربانى مىکنند و بين مستمندان تقسيم مىنمايند. در بين اين ايل، عيد نوروز از اهميت چندانى برخوردار نيست.
|
|
ايل ممکانلو به عيد فطر و قربان بسيار اهميت مىدهد و عيد نوروز را در مرتبهٔ بعدى ارج مىنهد. در اعياد فطر و قربان جشنها و مراسم پايکوبى برپا مىسازند و بيشتر مهمانى مىدهند.
|
|
ايل هرکى براى عيدفطر، قربان و تولد حضرت محمد (ص) اهميت بسيار قائل مىباشد، اما عيد نوروز و سيزده بدر را اهميت نمىدهند.
|
|
ايل زرزرا به عيد نوروز و چهارشنبه سورى بسيار علاقهمند است و نسبت به عيد قربان، فطر و تولد حضرت محمد (ص) و روز تولد امام زمان توجه فراوان دارد.
|
|
ايل قره پاپاق به عيد نوروز اهميت مىدهد و ماه اسفند را ماه عيد مىگويد. چهارشنبهٔ اول اسفند را دروغگو، دوم را راستگو، سوم را سياه و چهارم را اجر مىگويد. روز چهارشنبهٔ اول (دروغگو) جوانان روى بام يا بالاى تپه مىروند و با برافروختن آتش، و تيراندازى شادى مىکنند. در چهارشنبهٔ دوم (راستگو) کسانى که در طول سال، خانواده يا بستگان خود را از دست دادهاند با طبقهاى ميوه و شيريني، سرخاک عزيزان خود مىروند و پس از فاتحهخواني، اقدام به پخش شيرينى بين مستمندان مىکنند. روز چهارشنبه سوم (سياه) اهالى لباس تازه مىپوشند و شادى و آتشافروزى مىکنند و به ديدن يکديگر مىروند. صبح روز چهارشنبهٔ آخر پيش از دميدن آفتاب، زن و بچه کنار رودخانه مىروند و ضمن خوردن به اصطلاح آب چهارشنبهسوري، کوزهاى را نيز از آب رودخانه پر مىکنند و براى استفاده در سال نو نگهدارى مىکنند.
|
|
ايل دهکبرى عيدفطر و قربان را بسيار گرامى مىدارند، روز عيدفطر به ديدن يکديگر مىروند. شب تولد حضرت محمد را در مساجد جمع مىشوند و دستهجمعى دعا مىکنند. در بين اين ايل، عيد نوروز زياد مرسوم نيست.
|
|
يکى ديگر از اعياد ايلات منطقه، عيد خدرنبى (خضر) است که شب اول اسفند برپا مىدارند. در اين شب دختران وزنها و جوانان ده به رقص چوب مىپردازند و از هر ده نفر، يک نفر خود را به شکل حاجى فيروز مىآرايد و با خواندن اشعار موزون برنامههائى را اجراء مىکند.
|
|
|
مردم آذربايجان سوگوارىهاى مربوط به ماههاى مبارک و ايام عاشورا و تاسوعا را مانند ساير نقاط ايران انجام مىدهند، ولى سوگوارىهاى خصوصى آنها ويژگىهاى خاصى دارد که شرح مختصر آن از قرار زير است:
|
|
مراسم سوگوارى پس از فوت شخص، در بالاى سر او يا در خانه و يا هنگام دفن در گورستان اجراء مىگردد. شعرهائى که در اين مراسم خوانده مىشود، 'آغي' نام دارد. در اين شعرها متوفى را تعريف مىکنند و نقايص و معايب او را به فراموشى مىسپارند.
|
|
بين مردم قديم آذربايجان، گريه کردن براى قهرمانان از دست رفته يکى از آداب و عادات رسمى بود. روزى که قهرمان مىمرد، مردم را در يک جاى معين جمع مىکردند و براى آنها ميهمانى ترتيب مىدادند. 'آغيچي' يا مرثيهخوان، نخست از قهرمانىهاى متوفى مىگفت و او را تعريف و توصيف مىکرد، سپس وارد آهنگى حزنانگيز مىشد و براى قهرمان 'آغي' مىخواند.
|
|
'آغىها' در طى زمانهاى طولانى نه تنها براى قهرمانان، بلکه براى همهٔ فوتشدگان خوانده مىشد و به همين جهت در ادبيات فولکلوريک مردم آذربايجان از نظر تعداد، زياد و از نظر مفهوم و معني، رنگارنگ و متنوع است.
|
|
متوفى را طبق اصول شرعى به خاک مىسپارند. صاحب عزا، ناهار و شام فراهم مىکند و تا يک هفته از مهمانان، خويشان و دوستان که جهت عرض تسليت به خانه خود مراجعه مىکنند، پذيرائى مىکند. پس از روز چهلم، نزديکان متوفي، قوچ يا گوسفندى به خانهٔ صاحب عزا مىآورند و بدين ترتيب به وى سر سلامتى مىدهند. مردان خانوادهٔ عزادار تا دو هفته ريش خود را نمىتراشند و زنان نيز تا شش ماه از پوشيدن لباس نو خوددارى مىکنند. براى تراشيدن ريش و از عزا درآوردن خانوادهٔ متوفي، معمولاً از طرف اقوام نزديک و ريش سفيدان طايفه، اقداماتى صورت مىگيرد.
|