چهارشنبه, ۲۶ دی, ۱۴۰۳ / 15 January, 2025
مجله ویستا
نارسا نویسی و بدخطی کودکان
مسأله خط و شکل نوشتارى از عالىترين و پيچيدهترين شکل ارتباط و تفاهم است و در سلسله مراتب مهارتها نوشتن آخرين مرحلهاى است که آموخته مىشود. از نظر اهمين آن از مهمترين مهارتهاى ارتباطى ذکر کردهاند که از طريق آن مىتوان به تفهيم و تفاهم پَرداخت. | |
نوشتن عملى است عمدى که براى تسلّط به آن فکر و انديشه لازم است. پايههاى اوليهاى که در زندگى تحصيلى دانشآموز در اين جنبه گذارده مىشود بايد همراه با توجه و دقّت شديد باشد. اينامر همانند کارهاى عادى برروى يک دستگاه ماشينى نيست که آدمى بتواند بطور ساده و خودبخودى دست پيدا کند تمرينى است دشوار، همراه با هشيارى و توجه کامل. | |
در نوشتن و تمرين آن هدف خوانانويسى است تا از اين طريق بتوانيم مسائل و نظرات خود و مقاصد خويش را بيان داريم و طرف مقابل آن را دريابد و اين ضرورى زندگى فرهنگى هر انسان است و در جهان امروز زندگى بدون آن دشوار و قريب به محال است. | |
براى کودکى که بدخط و نارسا نويس است ضرورى است که از همان آغاز شروع به کار کنيم تمرينها را يکى پس از ديگرى انجام دهيم. بايد اطمينان داشت که اين مشکلات رفع خواهند شد و کودک خواهد توانست راه و رسم اصلى خود را در پيش گيرد. | |
چنانچه اين اقدامات بطور متوالى انجام شد و نتيجهاى بدست نيامد ناگزير بايد بفکر درمان او بيفتيم و ببينيم چه عواملى دستاندرکار چنين سقوطى براى او هستند. و اگر قادر به شناخت و يا رفع آن نشديم طبيعى است که شيوهاى ديگر براى او در پيش گيريم. | |
در برخى از جوامع بهنگامى که از درستنويسى کودک بهرعلتى مأيوس شده باشند سعى دارند از راه آموزش ماشيننويسى آن کمبود را جبران نمايند. اصل ارتباط ضرورى است وقتى از راه دستنويسى ميسر نشد بايد از راه ماشين صورت گيرد مخصوصاً براى آنها که ناتوانى شديد حرکتى دارند. | |
در ضمن بايد متذکر شويم که مشق دادن زياد مشکلى را حل نمىکند، کتک زدن و بىآبرو کردن هم دردى را دوا نمىکند. سرزنش و تمسخر هم چارهکار نيست. از برچسب زدن بدخطي، نادرست نويسى به کودک پرهيز کنيم اگر چه ديکته او پر از غلط باشد. و اگر چه کودک ۸ ساله باشد. با روحيه دادن و اميدوار کردن بهتر و بيشتر مىتوان موفق شد. |
همچنین مشاهده کنید
- چپ دستی کودکان
- مساله تنبلی کودکان
- تیزهوشی و نبوغ کودکان(۳)
- فوبیای مدرسه
- عقبماندگی درسی کودکان
- کندذهنی کودکان
- نارسائی و معلولیت کودکان
- اختلالات در سخنگوئی
- پرسش و پاسخ کودکان(۳)
- نارسا نویسی و بدخطی کودکان
- کندذهنی کودکان(۳)
- تیزهوشی و نبوغ کودکان
- نارسائی و معلولیت کودکان(۲)
- چپ دستی کودکان(۲)
- پرسش و پاسخ کودکان(۲)
- نارسائی و معلولیت کودکان(۳)
- کندذهنی کودکان(۴)
- کندذهنی کودکان(۲)
- پرسش و پاسخ کودکان
- تیزهوشی و نبوغ کودکان(۲)
ایران مسعود پزشکیان دولت چهاردهم پزشکیان مجلس شورای اسلامی محمدرضا عارف دولت مجلس کابینه دولت چهاردهم اسماعیل هنیه کابینه پزشکیان محمدجواد ظریف
پیاده روی اربعین تهران عراق پلیس تصادف هواشناسی شهرداری تهران سرقت بازنشستگان قتل آموزش و پرورش دستگیری
ایران خودرو خودرو وام قیمت طلا قیمت دلار قیمت خودرو بانک مرکزی برق بازار خودرو بورس بازار سرمایه قیمت سکه
میراث فرهنگی میدان آزادی سینما رهبر انقلاب بیتا فرهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی سینمای ایران تلویزیون کتاب تئاتر موسیقی
وزارت علوم تحقیقات و فناوری آزمون
رژیم صهیونیستی غزه روسیه حماس آمریکا فلسطین جنگ غزه اوکراین حزب الله لبنان دونالد ترامپ طوفان الاقصی ترکیه
پرسپولیس فوتبال ذوب آهن لیگ برتر استقلال لیگ برتر ایران المپیک المپیک 2024 پاریس رئال مادرید لیگ برتر فوتبال ایران مهدی تاج باشگاه پرسپولیس
هوش مصنوعی فناوری سامسونگ ایلان ماسک گوگل تلگرام گوشی ستار هاشمی مریخ روزنامه
فشار خون آلزایمر رژیم غذایی مغز دیابت چاقی افسردگی سلامت پوست