چهارشنبه, ۱۷ بهمن, ۱۴۰۳ / 5 February, 2025
مجله ویستا
روش تحقیق در جامعهشناسی
جامعهشناسى مانند ديگر علوم، در تحقيقات خود از 'روش علمي' پيروى مىکند. روش علمي، مبتنى بر مشاهده، آزمايش و تجربه است. محقق ابتدا از طريق مشاهده و آگاهى از 'تجريهٔ مقدماتي' پس از آنکه متوجه مسئلهاى شد فرضيهاى طرح مىکند و براى اثبات يا رد آن فرضيه به تحقيق و تجربه وسيع مىپردازد. (تجربه شامل فعاليتهاى گوناگونى مانند، مشاهده، آزمايش، تجزيه، ترکيب، اندازهگيرى و ثبت، تعريف، آمارگيري، مقايسه، طبقهبندى و تمثيل است). اگر تجربههاى حاصل، موضوع مورد تحقيق را تائيد و فرضيه را ثابت کند، به قانون که آخرين مرحلهٔ روش علمى است مىرسد. بهعبارت ديگر، اگر فرضيه يا تجربه تائيد شود بهصورت قانون عملى در مىآيد. |
'قانون عملي، بيان روابط وجوه کلى واقعيت است و آزمايشهاى گذشته را بهصورتى فشرده عرضه مىدارد' و در نتيجه نتيجه انسان را در پيشبينى حوادث آينده و کشف قوانين ديگر رهبرى مىکند. از تعميم چند قانون علمي، نظريه يا تئورى (Theory)، حاصل مىشود. نظريه يا تئورى دنبالهٔ مرحلهٔ کشف قانون است. يعنى اگر بتوان چند قانون عملى را با يکديگر مربوط ساخت و تعميم دارد، نظريه يا قانونى وسيعتر فراهم مىگردد و عدهٔ زيادى از پديدههاى متفاوت را تبيين مىکند. |
پس عنصر تعيينکنندهٔ يک تئوري، عموميت آن است و تکوين آن براساس قضاياى تجربى است که ممکن است 'مجرد' باشد يعنى در تمام زمانها و مکانها صدق بکند يا نکند. |
ولى عنصر در يک قانون آن است که در زمانها و مکانهاى مختلف، صدق مىکند. بدين ترتيب ممکن است آن يک تئورى باشد و يا يک قضيهٔ تجربى تعميم نيافته. مثلاً قانون جاذبهٔ نيوتن هم قانون است و هم تئوري، ولى جوشيدن آب در صد درجه حرارت، 'قانون' است و تئورى نيست. از طرف ديگر تئورىها در علوم اجتماعى جنبهٔ قانونى ندارند. زيرا ماهيت تحقيقات جامعهشناختى به اقتضاء طبيعت خاص امور و پديدههاى اجتماعي، با تحقيقات علوم طبيعى يا علوم ماده و بىجان مانند: علم فيزيک، شيمي، زمينشناسى و... تفاوت دارد. اولاً: عالم اينگونه علوم مىتواند موضوع مورد تحقيق خود را به آزمايشگاه ببرد، در آن دخل و تصرف کند و نتايج حاصل از آن را ثبت و ضبط نمايد تا از کيفيت آن آگاه شود. در حالىکه اين امکانات براى جامعهشناس وجود ندارد. زيرا آزمايشگاه جامعهشناس، همان جامعه است و نمىتواند در آن دخل و تصرفى بنمايد. |
مثلاً اگر بخواهد رابطهٔ ميان ميزان درآمد و بُعد خانواده يا تعداد فرزندان خانواده را پيدا کند نمىتواند در آن دخل و تصرف کند. مثلاً درآمد را بهعنوان يک متغير مستقل (يا علّي) کم يا زياد کند و تغيير حاصله در بُعد خانواده يا ساير تغييرات را بهعنوان متغير وابسته يا تابع (محک) پيدا کند. ثانياً: احکام ذهنى يا افکار و فلسفهٔ شخصى محقق، در پژوهشگر علوم طبيعى يا بىجان اثر نمىگذرد. در حالىکه در تحقيقات جامعهشناسى چون موضوع تحقيق، جامعهٔ انسانى است، احکام ذهنى و فلسفهٔ شخصي، احساسات، تمايلات و عواطف ممکن است به گونههاى مختلف او را تحت تأثير قرار دهد، در نتايج تحقيقات او مؤثر واقع گردد و به صحت تحقيق او لطمه وارد شود و مانع آن گردد که تحقيق با بىنظرى و صحت کامل انجام پذيرد. |
همچنین مشاهده کنید
- روش تحقیق در جامعهشناسی
- جامعهشناسی سازمانها
- فرهنگ
- انسانشناسی و مردمشناسی
- انسانشناسی فرهنگی
- تاریخچه جامعهشناسی و تفکرات اجتماعی
- جامعهشناسی و سایر رشتههای علوم انسانی
- ارزشها، هنجارها و کنترل اجتماعی
- طبقات و قشربندی اجتماعی
- گروههای اجتماعی
- نهاد خانواده و خویشاوندی
- نهادهای اجتماعی
- کلیات و مفاهیم
- موقعیت، نقش و پایگاه اجتماعی
- تغییرات اجتماعی
ایران مسعود پزشکیان دولت چهاردهم پزشکیان مجلس شورای اسلامی محمدرضا عارف دولت مجلس کابینه دولت چهاردهم اسماعیل هنیه کابینه پزشکیان محمدجواد ظریف
پیاده روی اربعین تهران عراق پلیس تصادف هواشناسی شهرداری تهران سرقت بازنشستگان قتل آموزش و پرورش دستگیری
ایران خودرو خودرو وام قیمت طلا قیمت دلار قیمت خودرو بانک مرکزی برق بازار خودرو بورس بازار سرمایه قیمت سکه
میراث فرهنگی میدان آزادی سینما رهبر انقلاب بیتا فرهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی سینمای ایران تلویزیون کتاب تئاتر موسیقی
وزارت علوم تحقیقات و فناوری آزمون
رژیم صهیونیستی غزه روسیه حماس آمریکا فلسطین جنگ غزه اوکراین حزب الله لبنان دونالد ترامپ طوفان الاقصی ترکیه
پرسپولیس فوتبال ذوب آهن لیگ برتر استقلال لیگ برتر ایران المپیک المپیک 2024 پاریس رئال مادرید لیگ برتر فوتبال ایران مهدی تاج باشگاه پرسپولیس
هوش مصنوعی فناوری سامسونگ ایلان ماسک گوگل تلگرام گوشی ستار هاشمی مریخ روزنامه
فشار خون آلزایمر رژیم غذایی مغز دیابت چاقی افسردگی سلامت پوست