جمعه, ۲۶ بهمن, ۱۴۰۳ / 14 February, 2025
مجله ویستا
روال طرح سؤال
روال طرح سؤالهاى ما متفاوت با شيوههائى بود که: پياژه و ديگران پرسيده بودند. پرسشگر ابتدا سؤال مىکرد: من زنده هستم يا نيستم؟ و بعد مىپرسيد آيا يک ليوان شکسته زنده است يا نيست؟ متن ده سؤال٭ به شرح زير بود: |
۱. من زنده هستم يا نيستم؟ |
۲. آيا يک ليوان شکسته زنده است يا نيست؟ |
۳. آيا قاشق زنده است يا نيست؟ |
۴. آيا ساختمان خانه زنده هست يا زنده نيست؟ |
۵. آيا سهچرخه (دوچرخه) زنده هست يا زنده نيست؟ |
۶. آيا درخت زنده هست يا زنده نيست؟ |
۷. آيا لامپ زنده هست يا زنده نيست؟ |
۸. آيا جوى آب زنده هست؟ |
۹. آيا کف کوچه زنده هست؟ |
۱۰. آيا سگ زنده است؟ |
٭ اين ده سؤال طبق دستهبندى زير انتخاب شده بود: انسان (پرسشگر)، حيوان (سگ)، گياه (درخت)، جامد منقول که احتمال شکستن آن کم است (قاشق)، جامد منقول شکسته (ليوان شکسته) جامد منقول که در آن اتفاقى مىافتد (لامپ)، جامد منقول که مىتواند به حرکت بيافتد (دوچرخه يا سهچرخه) جامد غير منقول (ساختمان، کف کوچه، جوى آب). |
از پرسشگران خواسته شده بود ابتدا فقط هست يا نيست يا ساير جوابهاى پاسخدهنده را مشخص کنند. وقتى سؤالهاى تمام شد، باز گردند به سؤالهاى اول و هر پاسخ غلطى را که دريافت کردهآند و براى نظارت، برخى پاسخهاى صحيح را جويا شوند (نه اينکه به روش پياژه پس از هر سؤال و جواب، علت را بپرسيم و او را وادار کنيم از استدلال قبلى خود دفاع کند. علاوه بر آن پرسشگران موظف بودند همان ترتيب سؤالها را رعايت کنند و از خود سؤالى خلق نکنند). |
اگر کمى حوصله به خرج دهيد، در نتيجهٔ استفاده از روش ما، با رمز و رازهاى پيچيدهاى روبهرو خواهيد شد. |
پسرک، ۲ سال و ۶ ماه داشت. مربى مهدکودک از هر نظر همکارى مىکرد تا آزمايش انجام شود. دانشجوى من، در مورد او متوجه شد که جوابهاى او بستگى به اين داشت که کدام کلمه را اول بگوئيم هست يا نيست. اگر از ابتدا مىپرسيديم زنده هست؟ او همهٔ ده سؤال را پاسخ مىداد که زنده است اگر پرسشگر، بار دوم، همين ده سؤال را به عکس مطرح مىکرد و مىپرسيد 'من زنده نيستم يا هستم' ؟ اين دفعه تمام جوابها منفى بود. زنده نيستى و زنده نيست. وقتى از او علت جوابهايش سؤال مىشد، سکوت مىکرد. |
برداشت من اين است. او فاقد معنى زنده بودن است. يا به عبارتى هنوز معنى زنده بودن در ذهن او شکل نگرفته٭ است. |
٭ پياژه در همان کتاب، اين چنين مسئلهاى را به اين ترتيب ذکر کرده است که مقدم قراردادن زنده بودن يا زنده نبودن در پاسخها تأثير دارد. در حالى که چنين تعميمى را ما نديدم و همانطور که گفته شد در ميان ۲۸۸ آزمايش، فقط با پنج مورد مواجه شديم و استنباط من از نحوهٔ عمل اين پنج کودک آن است که احتمالاً آنها فاقد معنى زنده بودن هستند. |
در ميان ۲۸۸ کودک، پنج کودک يافتيم که چنين وضعى داشتند. دو دختر و يک پسر از گروه سنى ۶/۲ تا ۳ سال و يک پسر از گروه سنى ۱/۳ تا ۴ سال و يک پسر ۱/۴ تا ۵ سال. |
۳۰ درصد بچههاى ۶/۲ تا ۳ ساله گفتهاند پرسشگر زنده نيست. ۶/۱۹ درصد ۱/۳ تا ۴ ساله چنين جوابى دادهاند. ۷/۶ درصد بچههاى ۱/۴ تا ۵ ساله، ۹/۱ درصد بچههاى ۱/۵ تا ۶ ساله، ۳/۲ درصد بچههاى ۱/۷ تا ۸ ساله چنين جوابى دادهاند و ۱۰۰ درصد بچههاى ۱/۹ تا ۱۱ ساله پرسشگر را زنده گفتهاند (در مجموع ۹ درصد مجموع ۲۸۸ کودک مورد آزمايش به پرسشگر گفتهاند تو زنده نيستي). |
همچنین مشاهده کنید
ایران مسعود پزشکیان دولت چهاردهم پزشکیان مجلس شورای اسلامی محمدرضا عارف دولت مجلس کابینه دولت چهاردهم اسماعیل هنیه کابینه پزشکیان محمدجواد ظریف
پیاده روی اربعین تهران عراق پلیس تصادف هواشناسی شهرداری تهران سرقت بازنشستگان قتل آموزش و پرورش دستگیری
ایران خودرو خودرو وام قیمت طلا قیمت دلار قیمت خودرو بانک مرکزی برق بازار خودرو بورس بازار سرمایه قیمت سکه
میراث فرهنگی میدان آزادی سینما رهبر انقلاب بیتا فرهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی سینمای ایران تلویزیون کتاب تئاتر موسیقی
وزارت علوم تحقیقات و فناوری آزمون
رژیم صهیونیستی غزه روسیه حماس آمریکا فلسطین جنگ غزه اوکراین حزب الله لبنان دونالد ترامپ طوفان الاقصی ترکیه
پرسپولیس فوتبال ذوب آهن لیگ برتر استقلال لیگ برتر ایران المپیک المپیک 2024 پاریس رئال مادرید لیگ برتر فوتبال ایران مهدی تاج باشگاه پرسپولیس
هوش مصنوعی فناوری سامسونگ ایلان ماسک گوگل تلگرام گوشی ستار هاشمی مریخ روزنامه
فشار خون آلزایمر رژیم غذایی مغز دیابت چاقی افسردگی سلامت پوست