چهارشنبه, ۲۶ دی, ۱۴۰۳ / 15 January, 2025
مجله ویستا
نظم و انضباط و اهمیت آن
وجود نظم و انضباط برای ادامهٔ جریان صحیح کارها و برای هر نوع مؤسسه، اداره، سازمان و کارگاهی ضرورت دارد. هتل و متلها نیز از این زمره جدا نخواهند بود. گستردهتر بیاندیشیم، هر جامعه که افرادش به رعایت نظم و مقررات و قوانین جاری خود پایبند باشند به خوبی خواهد توانست به مدارج عالی پیشرفت و ترقی همگانی دست یابد. هر مؤسسهای که وظیفهٔ تولیدی و خدماتی ویژهای را برعهده داشته باشد نیز برای آنکه بتواند رضایت خاطر مشتریان و مراجعین خود را فراهم آورد ناچار خواهد بود که نخست در میان افرادش، پرسنل کارگران و کارکنانش ایجاد نظم نماید و انضباط شغلی لازم را برقرار سازد. |
بنگریم به مؤسسههائی که این نکتهٔ مهم را چندان با اهمیت نمیدانند و خطاها، سهلانگاریها، اشتباهات غیر عمدی یا جرائم و خلافکاریها را کوچک میشمارند و بیهیچ دلیلی از آن میگذرند. خطاکار را با دست آویختن به بهانههای بیپایه از توبیخ یا تنبیه معاف میسازند، خطایش را نادیده میگیرند و بدین ترتیب، میدان را برای تکرارخطا و زیر پای نهادن مقررات انضباطی رها میسازند. در چنین محیطی ارزش و اهمیت بسیاری از مقررات بر هر پایهای که استوار باشند به سستی خواهد گرایید، هر کس که بخواهد بتواند از انجام وظیفه شانه خالی خواهد کرد، بینظمی و هرج و مرج شغلی و سازمانی رواج خواهد یافت. |
هر کدام تلاش میکنند تا خطاهای خود را به دیگری نسبت دهند و دیگری خواهد کوشید تا هر چه ممکن است بیشتر سهلانگاری نماید و در این بحبوحهٔ شغلی و آشفتگی سازمانی تنها کسانی که صدمه جبرانناپذیر خواهند دید و ناراضی خواهند ماند و برای دستیابی بر حق مسلم خود به جائی راه نخواهند برد، همان مراجعین یا مشتریان خواهند بود. برای ادارهٔ صحیح هر مؤسسهای از وجود مقررات و برقراری نظم گریزی نیست و اجرای این مقررات و توجه دقیق به آنها نیز باید اجتنابناپذیر باشد. توجه به مقررات و انجام مفاد آن میباید همیشگی، پیگیرانه، همگانی و بدون استثناء صورت پذیرد، هر خطائی را هر چند هم ناچیز باشد نمیباید نادیده گرفت و بیتوجه از آن گذشت. |
هر نوع خطائی را باید به همان میزان رسیدگی نمود خطاکار را بر لغزش واقف ساخت و در صورت لزوم و با توجه به مقررات، وی را توبیخ، تنبیه و یا کیفر داد. در هتلها نیز به فراخور محیط، پرسنل و پایهٔ اجتماعی آنها لازم است تا کارمندان، کارکنان یا کارگران خطاکار را زیر سؤال گرفت و با توجه به میزان خطا، تکرار شدن آن، وضعیت شخصی و روانی خطاکار، علت ارتکاب و دیگر عوامل، وی را بر پیامدهای ناشی از خطایش آگاه نمود و در صورت لزوم او را با مجازات مناسب تنبیه کرد. مدیریت هتل با مشاهدهٔ یک خطا از یکی ازکارکنان خود نمیباید بیدرنگ در پی مجازات وی برآید، بلکه بهتر آن است که ابتدا علت ارتکاب به خطا را جویا شود. |
باید که به شخص خاطی فرصت داد تا بتواند در پیجبران خطایش برآید و آنچه را میخواهد برای توجیه خطای خود بیان کند. چه بسا که یک خطاکار بر اشتباه بودن عمل خود واقف نبوده و اقدام خود را ناشایست نمیدانسته است. بدین ترتیب بهتر آن است که نخست تمامی کارکنان را بر مقررات جاری محیط کار، آگاهی دهند، (باید توجه داشت که همهٔ مقررات داخلی هتل را که اجرا میکنند نمینویسند مانند آنکه یکی از نزدیکان کارمندی از هتل فوت نماید و بدون رعایت مقررات کتبی به وی مرخصی اعطا گردد) مجازاتهائی را که در برابر هر یک از اقدامهای نادرست کارکنان وضع گردیده و اجرا خواهد گشت برای آنها تشریح نمایند و پس از اطمینان از این آگاهی و در صورتی که خطائی از آنها مشاهده گردد با روشهای صحیح با آن برخورد کنند. |
رعایت مقررات در هتل نیز میباید که در کمال دقت مورد توجه باشد. با خطاهای کوچک در ابتدا باید به صورت تذکر برخورد نمود، ولی چنانچه همین نوع خطا از ناحیهٔ همان خطاکار تکرار شود، نمیبایست با همان روش پیشین با وی مواجه گردید و این بر عهدهٔ مدیریت هتل است که تشخیص دهد با توجه به عوامل تعیینکنندهای که میتوانند در ارتکاب خطا دخالت داشته باشند، خطاکار را به شایستگی تنبیه یا توبیخ و در صورت لزوم اخراج نماید. خطاهای بزرگ هر چند ممکن است برای نخستین بار از فردی مشاهده گردد، میتوانند علت اخراج از محیط هتل شوند. مجازاتهائی را که در قبال خطاهای ارتکابی وضع کردهاند میباید به نحوی به مورد اجرا گذاشت که حالت ضعف، سستی و کم بهادادن بر آنها درمیان کارکنان پیش نیاید. |
بخشودنها و نادیدهگرفتنها را نباید تکرار کرد ولی میتوان در صورت لزوم و با تشخیص مسئول یا مدیریت هتل از خطای کارمند شریفی که برای بار نخست مرتکب خطا گردیده چشمپوشی نمود. هرچه خطای ارتکابی بزرگتر باشد، مجازات آن را نیز باید شدیدتر معین ساخت و این حالت را میتوان به صورت تصاعدی در نظر گرفت، یعنی یک بار خطا را نادیده گیرند و تذکر دهند و تکرار شدن آن را با کیفر مناسب پاسخ گویند و با تکرار دوم آن با مجازات شدیدتری مقابله نمایند. |
با مشاهدهٔ خطاهای کوچک نمیتوان و نباید بدون مقدمه اقدام به اخراج نمود. بیشتر کارکنان هتل دارای تجربههای شغلی و سوابق آن هستند و اخراج ناسنجیده و شتابزده آنها همچون از دست دادن سرمایههای هتل خواهد بود که برای پرورش این افراد به مصرف رسیده است. اخراج پرسنل کارآمد و مجرب و تعویض آنها با افراد بیتجربه و تازهکار به آسانی میتواند جریان کارهای هتل را متوقف و یا از سرعت لازم باز دارد. مراتب و درجات تنبیه و مجازاتهائی را که بتوان در هتلها به مورد اجرا گذاشت، میتوانیم چنین تقسیمبندی نماییم: |
ـ توبیخ رسمی و شفاهی: |
هنگامی به کارگرفته میشود که یکی از کارکنان زیردست، مرتکب خطائی جزئی و کوچک گردیده و این عمل برای نخستین بار از او سرزده باشد. برای این کار میباید که وی از نزد خود بخواند، خطایش را بازگو کند و با ملایمت، دلسوزی و ملاطفت برایش توضیح دهد که چرا و به چه علت آن کار را خطا میشمارند و چرا میباید که در پی جبران یا اصلاح برآید و همچنین شیوهٔ انجام اصلاح و تصحیح آن کدام است و آنگاه به طور جدی به خطاکار تذکر داده شود که پس از آن نباید بر آن خطا دست یازد که در غیر این صورت مجازات معینی در انتظارش خواهد بود. |
ـ توبیخ رسمی و کتبی: |
این نوع مجازات در مواردی به کار گرفته میشود که خطای ارتکابی از نوع بزرگتر، جدیتر و یا تکرار شده باشد. در هر یک از موارد بالا میتوان به توبیخ کتبی و رسمی متوسل گردید و برای این کار بهتر است که فرمهای چاپ شده و مخصوصی در هتلها تهیه و فراهم گردد. در این مورد نیز باید قید شود که تکرار شدن خطای ارتکابی کدام پیامدها را خواهدآورد. این توبیخ را به صورت رسمی و پس از ثبت در دفتر به کارمند خطاکار ارائه میکنند و نمونهای از آن را در پروندهٔ پرسنلی بایگانی مینمایند. |
ـ تعلیق: |
این مجازات برای افرادی در نظر گرفته میشود که مراحل پیشین را نادیده گرفته و یا مرتکب خطائی بزرگتر از نمونههای بالا شدهاند. برای اجرای این روش میتوان کارگر یا کارمند خطاکار را به مدت یک یا دو هفته از کار منفصل ساخت و این اقدام را به صورت نوشتهای اخطارآمیز به وی اطلاع میدهند و همچنین به طورجدی یادآور میشوند که تکرارشدن خطایش به اخراج قطعی و نهائی او خواهد انجامید. |
ـ اخراج: |
این مجازات را شدیدترین و قاطعترین روش میدانند و مجازات نهائی کارکنان خاطی را نیز میتوان همین اقدام به اخراج دانست. اخراج یک کارمند یا کارگر هنگامی به مورد اجرا گذاشته میشود که وی مرتکب خطائی بزرگ و قانونی گردیده و یا به صورت پیاپی به ارتکاب خطاهای دیگر دست یازیده باشد. نکتهٔ مهمی که دربارهٔ مجازات کردن پرسنل میباید بدان توجه نمود آن است که باید مجازات را به عنوان یک عمل انضباطی و تنها به منظور برقراری نظم صحیح به کار گرفت. مجازات را باید همپایه و همارز با خطای انجام شده تعیین و اجرا نمود و بر مفید بودن هر نوع مجازات یا زیانبار بودن آن آگاهی داشت. نمیتوان کارگری را که در انجام وظیفهاش سرعت عمل ندارد تنبیه کرد، بلکه نخست باید وی را به کار علاقهمند ساخت، او را تجهیز نمود و زمان معین برای کار در نظر گرفت و آن گاه به فکر تنبیه یا توبیخ خطاکارها نیز بود. |
همچنین مشاهده کنید
ایران مسعود پزشکیان دولت چهاردهم پزشکیان مجلس شورای اسلامی محمدرضا عارف دولت مجلس کابینه دولت چهاردهم اسماعیل هنیه کابینه پزشکیان محمدجواد ظریف
پیاده روی اربعین تهران عراق پلیس تصادف هواشناسی شهرداری تهران سرقت بازنشستگان قتل آموزش و پرورش دستگیری
ایران خودرو خودرو وام قیمت طلا قیمت دلار قیمت خودرو بانک مرکزی برق بازار خودرو بورس بازار سرمایه قیمت سکه
میراث فرهنگی میدان آزادی سینما رهبر انقلاب بیتا فرهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی سینمای ایران تلویزیون کتاب تئاتر موسیقی
وزارت علوم تحقیقات و فناوری آزمون
رژیم صهیونیستی غزه روسیه حماس آمریکا فلسطین جنگ غزه اوکراین حزب الله لبنان دونالد ترامپ طوفان الاقصی ترکیه
پرسپولیس فوتبال ذوب آهن لیگ برتر استقلال لیگ برتر ایران المپیک المپیک 2024 پاریس رئال مادرید لیگ برتر فوتبال ایران مهدی تاج باشگاه پرسپولیس
هوش مصنوعی فناوری سامسونگ ایلان ماسک گوگل تلگرام گوشی ستار هاشمی مریخ روزنامه
فشار خون آلزایمر رژیم غذایی مغز دیابت چاقی افسردگی سلامت پوست