پنجشنبه, ۱۸ بهمن, ۱۴۰۳ / 6 February, 2025
مجله ویستا
ارتباطات و ساختارهای اجتماعی
در دهههاى اخير بهتدريج، متخصصان و محققان ارتباطي، به نقش 'ساختارهاى اجتماعي' Social Structure، در مطالعات و تحقيقات خويش نيز توجه کردهاند. از ديدگاه مطالعهکنندگان ساختار اجتماعي، جامعه به مثابهٔ شبکهاى از مقررات و نقشها است که در آن برخى از افراد از لحاظ قدرت و کنترل عمومي، نسبت به ديگران موقعيت ممتازترى دارند. بر اين مبنا، سلسله مراتب اجتماعى خاصى در جامعه برقرار است که عبارتند از گروه کوچک سرآمدن صاحب قدرت، گروههاى وسيع طبقهٔ متوسط و انبوه و عظيم عامهٔ مردم. در بسيارى از کشورهاى جهان سوم در کنار اين گروهها، برخى گروههاى خارجى نيز وجود دارند که از جهت سلسله مراتب نسبت به سرآمدن صاحب قدرت نيز مقام ممتازترى دارا مىباشند و قادر هستند تصميمها، معيارها، ارزشها و استراتژىهاى خود را به جامعه تحميل کنند. |
در چنين نظامي، قشرهاى پائينتر جامعه، به همانندجوئى با گروه ممتاز کشيده مىشوند و از برداشتهاى اجتماعي، ارزشها و شيوههاى رفتارى و بهطور خلاصه از ايدئولوژى حاکم آنها، تقليد مىکنند. در اين شرايط، وسايل ارتباط جمعى نيز به حاملهاى انتقال ايدئولوژى تبديل مىشوند و مردم نيز بدون آنکه خود متوجه باشند، با استفاده از اخبار و اطلاعات و سرگرمىهائى که بهوسيلهٔ مجراهاى مختلف ارتباطي، مانند روزنامهها، مجلهها، برنامههاى راديوئى و تلويزيونى و فيلمهاى سينمائى و آگاهىهاى بازرگاني، پخش مىشوند، از ايدئولوژى گروه حاکم تبعيت مىکنند. بدين ترتيب، در عمل انديشهها و ارزشهاى متضادى که در داخل جامعه وجود دارند در جهت حفظ و مصالح سرآمدان جامعه، خنثى مىشوند. |
در اين نظامها، ارتباطات، در خدمت نظام مستقر و حفظ وضع موجود به کار گرفته مىشوند. بهطورى که بسيارى از انديشههاى مخالف جو و ضد نظام، به سبب عدم تائيد آنها از سوى گروه سرآمدان، در ارتباطات جمعى انعکاس پيدا نمىکنند و بعضى از انديشههاى مخالف هم که بهگونهاى محدود در وسايل ارتباطى منتشر مىشوند، معمولاً تحريف شدهاند و بهصورتى که براى نظم موجود، مزاحمت و خطر نداشته باشند، انعکاس مىيابند. |
وقوف به اهميت تأثيرگذارى فکرى از طريق وسايل ارتباط جمعي، عدهٔ زيادى از محققان و متخصصان ارتباطات را بر آن داشته است که محتوى وسايل ارتباط جمعى و بهويژه اخبار روزنامهها و راديوها و تلويزيونها، داستانهاى راديوئى و سريالهاى تلويزيونى و کتابها و مجلهها و... را با ديدگاه انتقادى تجزيه و تحليل کنند. اين بررسىها نشان مىدهد که در بعضى از کشورهاى جهان سوم، وسايل ارتباط جمعي، عملاً ارزشها و انديشههائى نظير مصرفگرائي، فردگرائى افراطي، خشونتطلبى و نخبهگرائى را- که از عوامل غيرمستقيم سلطهگرى استعمار جديد به شمار مىروند و در فراگرد توسعه آنها تأثير نامطلوب برجا مىگذارند- گسترش مىدهند. با آگاهى به آثار منفى اين عملکردها، اکنون کارشناسان ارتباطى کشورهاى در حال توسعه نسبت به کاربرد ارتباطات جمعى در برنامههاى پيشرفت ملي، محتاطتر شدهاند. آنها با کمک مطالعات و تحقيقات جديد خود، نتيجه گرفتهاند که بسيارى از پيامهاى ارتباطى که قبلاً فرض مىشد که در پشتيبانى از توسعهٔ ملى آثار مثبت به بار مىآورند، در عمل فقط به ترويج 'غربگرائي' و حفظ ساختارهاى اجتماعى عقبماندگي، کمک کردهاند. |
همچنین مشاهده کنید
ایران مسعود پزشکیان دولت چهاردهم پزشکیان مجلس شورای اسلامی محمدرضا عارف دولت مجلس کابینه دولت چهاردهم اسماعیل هنیه کابینه پزشکیان محمدجواد ظریف
پیاده روی اربعین تهران عراق پلیس تصادف هواشناسی شهرداری تهران سرقت بازنشستگان قتل آموزش و پرورش دستگیری
ایران خودرو خودرو وام قیمت طلا قیمت دلار قیمت خودرو بانک مرکزی برق بازار خودرو بورس بازار سرمایه قیمت سکه
میراث فرهنگی میدان آزادی سینما رهبر انقلاب بیتا فرهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی سینمای ایران تلویزیون کتاب تئاتر موسیقی
وزارت علوم تحقیقات و فناوری آزمون
رژیم صهیونیستی غزه روسیه حماس آمریکا فلسطین جنگ غزه اوکراین حزب الله لبنان دونالد ترامپ طوفان الاقصی ترکیه
پرسپولیس فوتبال ذوب آهن لیگ برتر استقلال لیگ برتر ایران المپیک المپیک 2024 پاریس رئال مادرید لیگ برتر فوتبال ایران مهدی تاج باشگاه پرسپولیس
هوش مصنوعی فناوری سامسونگ ایلان ماسک گوگل تلگرام گوشی ستار هاشمی مریخ روزنامه
فشار خون آلزایمر رژیم غذایی مغز دیابت چاقی افسردگی سلامت پوست