چهارشنبه, ۳ بهمن, ۱۴۰۳ / 22 January, 2025
مجله ویستا
هیدرولیک لاترالها
افت مجاز در اثر اصطکاک که با معادله (۷) محاسبه شد مىبايست با مقدار واقعى افت در لاترال مقايسه گردد. مقدار واقعى افت تابعى از دبى جريان آب و قطر لوله است. محاسبه افت اصطلکاک در لولههاى لاترال پيچيدهتر از محاسبه افت در لولههاى معمولى است زيرا در لاترال مقدار دبى در قسمتهاى مختلف آن يکسان نيست. دليل اين امر خارج شدن آب از آبپاشها است. با در نظر گرفتن اين موضوع در تجزيه و تحليل افت اصطکاک در لاترالها بايد به فرضيات زير توجه داشت: | ||||||
الف- آبپاشها به فواصل مساوى از يکديگر قرار گرفتهاند (S1) | ||||||
ب- دِبى در آبپاشها يکسان باشد. | ||||||
ج- تمام دبى ورودى به لاترال از طريق آبپاشها خارج شده و چيزى در داخل آن باقى نخواهد ماند. | ||||||
افت واقعى اصطکاک بر حسب لوله معادل محاسبه مىشود. لوله معادل لولهاى است که قطر آن مساوى قطر لوله لاترال و ضريب اصطکاک آن معادل ضريب اصطکاک لاترال باشد، ولى دبى حجمى در داخل آن يکسان و ثابت فرض شود. فرمول محاسبه به صورت زير است: | ||||||
| ||||||
که در آن: | ||||||
| ||||||
از فرمولهايى که براى محاسبه افت در لوله معادل بهکار برده مىشود يکى فرمول هيزن-ويليامز و ديگرى دارسي-وايسباخ است. از فرمول اسکوبى (Scobey) نيز براى اين منظور استفاده مىشود. معادل هيزن-ويليامز که بيشتر از ساير فرمولها بهکار گرفته مىشود به شرح زير است: | ||||||
| ||||||
که در آن: | ||||||
| ||||||
در مسائلى که در اين فصل مطرح خواهد شد افت اصطکاک بر حسب متر (m)، دبى حجمى بر حسب ليتر در ثانيه و قطر لوله برحسب ميلىمتر (mm)، توصيف خواهد شد. در اين صورت ضريب K برابر ۱۰ ضربدر ۲۲/۱ به توان ۱۰مىباشد. همچنين براى لولههاى آلومينيومى که اتصالات به فواصل ۱۲ مترى مىباشدضريب اصطکاک هيزن-ويليامز ۱۳۵ مىباشد. | ||||||
چون لازم است در معادله (۷) افت اصطکاک لوله معادل در هر واحد وطل لوله را داشته باشيم، اگر افت اصطکاک از معادله (۸) که برابر hf است بر طرول لوله (L) تقسيم کنيم خواهيم داشت: | ||||||
| ||||||
ضريب F در معادله (۷) که به نام ضريب اصطکاک کريستيانسن معروف است براى حالتى که اولين آبپاش به فاصله S1 از لوله اصلى قرار گرفته باشد عبارت است از: | ||||||
| ||||||
که در آن: | ||||||
| ||||||
و اگر اولين آبپاش به فاصله S1/2 از لوله اصلى قرار داشته باشد ضريب کريستيانسن بهصورت زير خواهد بود: | ||||||
| ||||||
مقدار واقعى افت اصطکاک تابعى از جنس لوله، دبى حجمي، طول لوله و قطر آن. | ||||||
دبى لوله توسط طول لوله کنترل مىشود، زيرا طول لوله خود مشخص مىکند که چه تعداد آبپاش روى آن قرار خواهد داشت. براى آنکه ميزان افت در محدوده قابل قبولى واقع شود ممکن است نياز به اصلاح قطر لوله و يا طول لوله باشد. |
همچنین مشاهده کنید
ایران مسعود پزشکیان دولت چهاردهم پزشکیان مجلس شورای اسلامی محمدرضا عارف دولت مجلس کابینه دولت چهاردهم اسماعیل هنیه کابینه پزشکیان محمدجواد ظریف
پیاده روی اربعین تهران عراق پلیس تصادف هواشناسی شهرداری تهران سرقت بازنشستگان قتل آموزش و پرورش دستگیری
ایران خودرو خودرو وام قیمت طلا قیمت دلار قیمت خودرو بانک مرکزی برق بازار خودرو بورس بازار سرمایه قیمت سکه
میراث فرهنگی میدان آزادی سینما رهبر انقلاب بیتا فرهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی سینمای ایران تلویزیون کتاب تئاتر موسیقی
وزارت علوم تحقیقات و فناوری آزمون
رژیم صهیونیستی غزه روسیه حماس آمریکا فلسطین جنگ غزه اوکراین حزب الله لبنان دونالد ترامپ طوفان الاقصی ترکیه
پرسپولیس فوتبال ذوب آهن لیگ برتر استقلال لیگ برتر ایران المپیک المپیک 2024 پاریس رئال مادرید لیگ برتر فوتبال ایران مهدی تاج باشگاه پرسپولیس
هوش مصنوعی فناوری سامسونگ ایلان ماسک گوگل تلگرام گوشی ستار هاشمی مریخ روزنامه
فشار خون آلزایمر رژیم غذایی مغز دیابت چاقی افسردگی سلامت پوست