غالباً، معلمان و شاگردان علاقهمند هستند تا ميزان کارآيى خود را در گوشدادن اندازهگيرى کرده و درصورت لزوم نسبت به بهبود آن اقدام ورزند. براى مشخص کردن موقعيت خود در رابطه با مهارت ياد شده، شما مىتوانيد:
|
|
۱. براى ارزيابى مهارت خود و شاگردانتان از تستهايى که براى آنها معيارهايى درنظر گرفته شده است استفاده کنيد.
|
|
۲. خودتان نسبت به ساختن و تهيه تست اقدام کرده و آن را بکار گيريد. سعى کنيد که در تست خود، آندسته از مهارتهاى گوش دادن را که فکر مىکنيد مهم هستند بگنجانيد.
|
|
بهطور کلي، تستها اندازهگيرى توانايىهاى زير را در شاگردان مورد تأکيد قرار مىدهند:
|
|
|
|
فرصتهايى را جستجو کنيد که درخلال آنها بتوانيد ميزان توانايى شاگردان خود را در بذل توجه و تداوم آن به شما و يا ديگران درحالى که مطالب جالبى را با صداى بلند مىخوانيد اندازهگيرى کنيد. از آنها بخواهيد که چشمان خود را براى چند ثانيه ببندند، آنها را باز کنند، و ليستى از کلمات درمورد صداهايى که در طول بستهشدن چشمشان شنيدهاند تهيه کنند و يا اينکه پاراگرافى را براى آنان بخوانيد و در مورد تعداد تکرار کلمه بخصوص، که در آن بکار رفته است سؤال کنيد.
|
|
|
تمريناتى را طرحريزى کنيد که شاگردان شما بتوانند ازطريق بهرهگيرى از آنها با گوشدادن به شما و يا نوار مخصوص توانايىهاى مربوط به پيگيرى مطالب را در خود تقويت کرده و يا بهبود بخشند. شما مىتوانيد از آنها بخواهيد تا در ضمن گوش دادن به شما و يا نوار يا گذاشتن علامت در پاسخنامه به پرسشهاى شما پاسخ دهند.
|
|
| استفاده از تجزيه و تحليلهاى شنيدارى
|
|
يکسرى از کلمات بىمعنى را پشتسر هم بخوانيد و يا از عبارات زبانهاى خارجى استفاده کنيد و از شاگردان بخواهيد که آنها را تکرار کنند. صداهاى مختلف را ضبطکرده و براى آنها پخش کنيد و از آنها بخواهيد که منابع اصوات را تشخيص دهند.
|
|
|
با صداى بلند جملاتى را که داراى کلمات ناآشنا هستند براى شاگردان بخوانيد و صحت استنباط شاگردان خود را درمورد معلمان آنها مشخص کنيد و يا اينکه جملات ناقص و باز را با صداى بلند بخوانيد و به ميل خود آنها را تکميل کنيد.
|
|
| تشخص اطلاعات مناسب و نامناسب
|
|
پاراگرافى را که حداقل شامل يک جمله نابجا است با صداى بلند بخوانيد و از شاگردان خود بخواهيد تا آن را مشخص نمايند و يا جملاتى را که داراى کلمات مناسبى نيستند با صداى بلند خوانده و تشخيص کلمات مذکور را از شاگردان خود بخواهيد. و بالاخره شما مىتوانيد متن کاملى را که داراى چند قسمت متناسب و يک قسمت نامتناسب و نامربوط است براى شاگردان خود خوانده و از آنها بخواهيد تا قسمت مذکور را مشخص نمايند.
|
|
| کشف و بهخاطر آوردن ايدههاى اصلى و جزئيات
|
|
داستانى را که شامل چند واقعه و يا حادثه باشد براى شاگردانتان بخوانيد و از آنان بخواهيد تا آن را با استفاده از کلمات انتخابى خودشان و با توجه به تواتر حوادث براى شما بازگو کنند. و يا اينکه داستانى را براى آنها بخوانيد که حوادث آن از تواتر درستى برخوردار نباشد سپس از آنها بخواهيد که حوادث را طبق ترتيب منطقىشان مرتب کنند.
|
|
|
از شاگردان خود بخواهيد که با توجه به سؤالات زير به سخنرانىهاى ضبطشده گوش کنند:
|
|
الف - منظور و مقصود اصلى گوينده چيست؟
|
|
ب - گوينده يا سخنران از چه تغييرات صوتى و مخصوص استفاده کرده است؟
|
|
ج - آيا نقطهنظرهاى او متکى بر واقعيات و يا نظرات شخصى است؟
|
|
د - آيا گوينده از تکنيکهاى تبليغاتى و يا منطق براى اثبات ايده خود استفاده مىکند؟
|
|
| گوشدادن براى ارزش و قضاوت
|
|
از يکى از مواد ضبطشده که در آن بهطور مؤثر و جالبى از فن نگارش نظم و نثر داستان و يا تئاتر استفاده شده است بهرهگيرى کرده و از شاگردان خود بخواهيد که از نکاتى نظير تأکيد و تغيير لحن و ديگر مهارتهايى که در ارائه برنامه استفاده شده است يادداشت بردارند.
|