یکشنبه, ۳۰ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 19 May, 2024
مجله ویستا
تدریس برای انتقال یادگیری
زيربناى کلى تدريس براى انتقال نه تنها شامل بيشينهسازى انتقال از يادگيرى قبلى است، بلکه شامل گزينش روشهائى در سازماندهى تمرين است که انتقال و تعميمپذيرى را به حداکثر مىرسانند. در اين مبحث به راههاى افزايش تعميمپذيرى از طريق سازمان تمرين توجه مىشود. همانگونه که خواهيد ديد، اين روشها در تمرين اوليه يعنى وقتى يادگيرى مهارت تازه آغاز شده است، بسيار مفيد است. اصول انتقال در تمرينات مراحل بعدى نيز پس از آن بحث شدهاند. |
به شباهت بين مهارتها اشاره کنيد. اغلب براى شما شباهت مهارتى که براى اولينبار ارائه مىشود، با مهارتى که قبلاً آموخته شده، کاملاً آشکار است؛ اما اين شباهت الزاماً براى شاگردان شما آشکار نيست. به شباهتها اشاره کنيد، از عباراتى مانند عمل بازو در سِرو تنيس مانند پرتاب از بالاى شانه است يا حرکت کيپ روى دار حلقه دقيقاً شبيه به اين حرکت روى بارفيکس است استفاده کنيد. بهکار گرفتن يک الگوى حرکت از يادگيرى پيشين در مهارت جديد بهويژه در ابتداى يادگيري، باعث برترى شاگردان مىشود. |
از نشانههاى تدريس براى تأکيد بر انتقال استفاده کنيد. با استفاده از نشانههاى مختلف تدريس مىتوان بر مشابهتها تأکيد کرد، مثلاً عبارت سر راکت را به طرف توپ پرتاب کن باعث مىشود که اين حرکت شبيه به يک پرتاب از بالاى شانه بهنظر بيايد. همچنين تأکيد بر انتقال دارد. در ژيمناستيک براى تأکيد بر اين واقعيت که حرکت کيپ روى بارفيکس، دار حلقه و تشک در واقع يک حرکت است، از يک نام استفاده مىکنند. همچنين بسيارى از مهارتها داراى اصول مکانيکى مشابهى هستند، مانند تغيير مکان اندازهٔ حرکت در پرتاب يا نياز به سطح اتکاء بزرگتر براى تعادل بيشتر. به فراگيرنده يادآور شويد که اين اصول چگونه در مهارتهاى قبلى بهکار مىرفتند. بگذار چرخش تهيگاه، حرکت بازوهايت را در تاب دادن آلت گلف شکل دهد، همانگونه که در بيسبال اين کار را انجام مىدهي. |
بر انتقال به مهارتهاى بعدى تأکيد کنيد. گاهى بهنظر مىرسد انتقال، در يادگيرى مهارتى که اکنون در حال تمرين آن هستيم مؤثر است. انتقال به مهارتى که در آينده انجام مىشود نيز صورت مىگيرد. از فراگيرنده سؤال کنيد که چگونه مىتواند يک استراتژى يا مفهوم ويژه را در زمينههاى تازه بهکار گيرد. تمرين متغير، اين ويژگى را بهعنوان يک هدف در خود دارد، حداقل، بخشى از تکنيکهاى مخصوص امروز به سوى تعميمپذيرى آينده جهت داده شدهاند. در يادگيرى حرکتى کودکان، معلمان تربيت بدنى آنها را وادار مىکنند تا به تمام طرق ممکن، يک تشک را لوله کنند، با اين اميد که يک قابليت عمومى براى حرکت تمام بدن بهوجود آورند. تمريناتى اينچنين به يادگيرى تعميم يابندهاى منجر مىشوند. |
همچنین مشاهده کنید
نمایندگی زیمنس ایران فروش PLC S71200/300/400/1500 | درایو …
دریافت خدمات پرستاری در منزل
پیچ و مهره پارس سهند
تعمیر جک پارکینگ
خرید بلیط هواپیما
ایران مجلس شورای اسلامی سیل مشهد سید ابراهیم رئیسی دولت دولت سیزدهم رئیس جمهور مجلس لبنان رئیسی سیدابراهیم رئیسی مازندران
سیل مشهد هواشناسی تهران بارش باران سیلاب خراسان رضوی آموزش و پرورش سلامت پلیس سازمان هواشناسی امتحانات نهایی
قیمت دلار خودرو یارانه حقوق بازنشستگان قیمت خودرو دلار قیمت طلا مالیات ایران خودرو بازار خودرو مسکن قیمت سکه
موسیقی نمایشگاه کتاب لیلا حاتمی زری خوشکام سینمای ایران علی حاتمی کتاب نمایشگاه کتاب تهران تلویزیون سینما سریال مهران مدیری
دانشگاه تهران مریخ
اسرائیل غزه رژیم صهیونیستی فلسطین جنگ غزه روسیه آمریکا حماس چین اوکراین ترکیه یمن
فوتبال پرسپولیس استقلال لیگ برتر بازی تراکتور فدراسیون فوتبال اشکان دژاگه باشگاه پرسپولیس بارسلونا سپاهان مس رفسنجان
هوش مصنوعی اینترنت آیفون فناوری هواپیما اپل گوگل موبایل سامسونگ دانش بنیان
استرس مغز کاهش وزن سرطان قلب دیابت سلامت روان ویتامین مسواک