|
(مطلوب = مراجعين و شرکاى احتمالى تجارى بالقوه)
|
|
ايجاد يک وب سايت معمولاً آسان و ارزان است، ولى مشکل اساسى ايجاد آن نيست بلکه ارتقاى تبليغ آن است.
|
|
براى رسيدن به شهرت و ايجاد نامهاى خانوادگى تبليغاتي، بسيارى از سايتهاى تجارى الکترونيک آمريکا (مانند www.cdnow.com , www.Amazon.com) مبارزات تبليغاتى چندين ميليون دلارى راه انداختهاند و در نتيجه متحمل خسارات عظيمى نيز مىشوند که گاه به اندازه درآمد آنهاست.
|
|
اين الگو در خارج از آمريکا به سختى قابل انجام است. زيرا در آن کشورها سرمايه ريسک و بازار سهم مانند NASDAQ براحتى در دسترس نيستند. علاوه بر اين معتقديم بخشى از هنر تجارت الکترونيک توانايى رسيدن به شهرت با هزينه نسبتاً کم است. فهرست زير مىتواند به مؤسسات الکترونيک کمک نمايد تا ترافيک مناسب ايجاد نمايند و ميان کاربران خود اعتمادسازى کنند.
|
|
|
- ابزار جستجو، بويژه آنهايى که معروف هستند و در زمينه خاصى فعاليت دارند
|
|
- بنرهاى تبليغاتي: اکثر وبسايتها بنرهاى تبليغاتى را در قبال اخذ وجه (مثلاً حدود ۳۰ دلار براى هر ۱۰۰۰ نمايش) مىپذيرند. هرچه محتواى وب سايت بيشتر مورد استفاده قرار گيرد، هزينه بيشترى بايد پرداخته شود. بنرهاى تبليغاتى به وب سايت تبليغکننده ديگرى مرتبط مىباشند. بهطور متوسط حدود ۵/۰ درصد از کاربران بر روى يک بنر تبليغاتى کليک مىکنند.
|
|
- قبول هزينه تبليغاتي: هزينه تبليغاتى بعضى از وب سايتها توسط بعضى مؤسسات يا افراد مانند يک واقعه ورزشى تقبل مىشود.
|
|
- interstitials صفحههاى تبليغى هستند که براى چند ثانيه قبل از نمايش صفحه ديگرى ظاهر مىشوند.
|
|
- پنجرههاى تبليغى داراى تصاوير برجسته
|
|
- گروههاى مذاکراتى مىتواند بهطور مؤثرى براى تبليغ يک وب سايت بکار روند، به شرط اين که مقررات مربوطه رعايت شوند (تبليغات مستقيم غالباً ممنوع مىباشد).
|
|
- ارسال پيامهاى الکترونيک انبوه از طريق پست الکترونيک در عين حالى که بسيار موثر است مىتواند خطرناک نيز باشد. بهتر است فرد يا مؤسسه، پايگاه اطلاعات مخصوص خود، در مورد افرادى که مايل به دريافت اطلاعات راجع به محصولات جديد هستند ايجاد نمايد.
|
|
برنامههاى هم پيوند (يعنى برنامههاى وابسته به سايت مشخص): اين برنامه توسط اکثر سايتهاى بزرگ و معروف مانند www.dell.com يا www.amazon.com مورد استفاده قرار مىگيرند. تحت اين برنامه سايتهاى همپيوند مراجعين را به سايت اصلى براى پرداخت حقالزحمه ارجاع مىدهند. بعضى از شرکتها مانند www.linkshare.com در زمينه سازماندهى برنامههاى همپيوند تخصص دارند.
|
|
- ارائه خدمات رايگان اغلب بهترين راه معروف شدن با هزينه کم است. راههاى زيادى براى ارائه خدمات رايگان مانند ابزار جستجو، e-mail، ميزبانى سايتها، محتواى مفيد و غيره وجود دارند.
|
|
- گيشهٔ فروش مشترک: تحت اين برنامه چند شرکت (معمولآً دو يا سه شرکت) بهطور مشترک يک صفحه وب مخصوص فروش، براى پيشنهاد بعضى از خدمات ايجاد مىکنند.
|
|
|
- چاپ و ارسال نامه بصورت انبوه: اين روش اگر بصورت هدفمند انجام شود مؤثر ولى گران است. حضور در نمايشگاهها، ايستگاههاى قطار، کنفرانسهاى مطبوعاتى و ... نيز مىتوانند مؤثر باشند.
|
|
- استفاده از امکانات زيربنايى موجود (فروشگاهها، روزنامه يا خبرنامه ويژه و ...) لازم مىباشند. شرکتهاى بزرگ (مثلاً فروشگاههاى زنجيرهاي، شرکتهاى کامپيوترى مشهور و ...) از اين مورد استفادههاى زيادى بردهاند.
|
|
- آگهىهاى کلاسيک (در تلويزيون، روزنامهها، راديو، تابلوهاى تبليغاتي) مؤثر ولى گران هستند.
|