جمعه, ۱۰ فروردین, ۱۴۰۳ / 29 March, 2024
مجله ویستا

انواع بازی‌ها بدون منطقهٔ بومی


اين بازى‌ها عبارتند از:آش رشته، آفتاب آفتاب نه سايه، آهو در قفس، از من بگير به او بده، از يک تا بيست، اسب و اسب‌سواري، اسمت را بنويس، امدادى با ظرف آب، امدادى پاهاى باز، امدادى پرتاب به حلقه، امدادى رد کردن اشياء، انداختن توپ از بالاى سر، اوسا بدوش، ايست، ايست عددي، با توپ بزن به قوطي، بادبادک بازي، بازى با چشم بسته، بازى با حلقه، بازى با کيسه (گوني)، بازى تلويزيوني، بازى لغات، بايست بزن، ببّر و ببر، ببين و بدو، ببين و بگو، بپا عصا نيفتد، بپا نيفتي، بپريم از جوى آب، بدو پاس بده، بدو توپ را شوت کن، بدو جا بگير، بردن توپ با پا، برد و باخت، برو به‌دنبال صدا، بزن به تخته، بشين و پاشو، بگير و بده، بيلي، پاس دادن و جا گرفتن انفرادي، پاس‌کارى نشسته از روى طناب (تور)، پرتاب به سبد، پرتاب کن و بنشين، پُرکردن بطري، پر و دروازه، پريدن امدادي، پنبه‌زن، پنج پاس، تخته‌بازي، تعويض جا با شماره، تله‌موش، توپ در دايره، توپ در وسط، توپ و طناب، تونل‌بازي، تيروکمان سواره، جفت‌جفت، جلو زدن از حريف، چادر عوضي، چشم‌ بسته، چند کلمه با يک کلمه، چوب‌کشي، چهاردروازه، حدس بزن کى بود، حقه‌بازي، حمل توپ با قاشق، حمل توپ روى شکم، حمل سه توپ، خانه‌بازي، خراب و درست کن، خرگوش و روباه، خرم مى‌لنگه، درست يا غلط، دروازه‌بان، دريا و ماهى‌ها، دست بزن زودبگو، دستمال، دم خر، ده‌خانه، راه رفتن با قوطي، رگبار، رمضون و شعبون، روروک‌بازي، زو، سبد را از توپ پُرکن، سنگ بزن سوارى بخور، سه نفر شدى بدو، سيب‌زمينى جمع کن، شعبده‌بازي، شکار خرگوش، شکستن جناق، شکلک، شمع گل پروانه، شيطون و فرشته، صندلى‌هاى ممنوعه، طناب‌بازي، عبور از زير پل، فنجان‌بازي، فوتبال در اتاق، فوت‌کن و ببر، قاشق‌بازي، قايق‌راني، قلعهٔ برفي، کبوتربازي، کلمه‌سازي، گارى‌دستي، گاو در حلقه، گردو در قاشق، گوشه به گوشه، لوبيا در قوطي، لى‌لى اسم، لى‌لي، لى‌لى‌لى‌لى حوضک، مدادبازي، مسابقهٔ جفتک، معماى من چيستم، موش و گربه، ميوه‌ها در سبد، نجات، نشانه زنى تيمي، نشانه‌گيرى با توپ، نگهبان قلعه، واليبال با سکه، وسطي، هرکسى کار خودش بار خودش، هوش و دقت، يک دستي، يکى پاس بدهد يکى بدود و ...
  آهو در قفس
از ميان بازيکنان يک نفر به‌عنوان 'آهو' انتخاب مى‌شود. آهو در وسط زمين بازى مى‌ايستد و بقيهٔ بازيکنان دست‌هاى يکديگر را گرفته و دور آهو، دايره‌اى هرچه بزرگتر درست مى‌کنند. آهو سعى مى‌کند از قفس (دايره) فرار کند و ديگران هم بايد کوشش کنند که مانع او شوند. آهو بر اين‌کار، با صداى بلند، سه بار صدا مى‌کند و بار سوم به دو بازيکن حمله مى‌کند تا از زير دو دست آنها بيرون برود، يا با حملهٔ خود دست‌هاى آنها را از هم جدا کند و از قفس بيرون برود. اگر آهو بتواند از قفس بيرون برود، آن‌گاه همهٔ بازيکنان بايد به‌دنبال او بدوند و کوشش کنند تا او را بگيرند. بازيکنى که بتواند آهو را بگيرد، در دور بعدى بازى آهو مى‌شود. بازى به‌همين ترتيب تا پنج بار تکرار مى‌شود.
  انداختن توپ از بالاى سر
بازيکنان به دو گروه تقسيم مى‌شوند و پشت سر يکديگر به‌صورت دو ستون مى‌ايستند. نفر اول هر گروه، توپ را با دو دست بالا برده و آن را از روى سر به دست نفر پشت سرى خود مى‌رساند. نفرات بعدى نيز به‌همان ترتيب عمل مى‌کنند. پس از آنکه توپ به دست نفر آخر رسيد، او از سمت چپ به جلو صف آمده و مى‌ايستد. اين در حالى است که بازيکنان همگى يک قدم به‌ عقب رفته‌اند. در پايان گروهى که زودتر به‌حالت اوليه درآمده و نفر اول آن دوباره در سرجاى خود قرار گرفته باشد، برنده خواهد بود.
  ايست
در وسط زمين بازى يک دايره به شعاع دومتر مى‌کشند و يکى از بازيکنان را به‌عنوان توپ‌انداز انتخاب مى‌کنند. توپ‌انداز با توپى در دست، در وسط دايره مى‌ايستد و بقيهٔ بازيکنان دور دايره قرار مى‌گيرند. توپ‌انداز تا سه مى‌شمارد و با شمارهٔ ۳ توپ را حداقل ۵ متر به بالا مى‌اندازد. در فاصله‌اى که توپ در هوا است بازيکنان دويده و از توپ‌انداز دور مى‌شوند. توپ‌انداز پس از گرفتن توپ با صداى بلند مى‌گويد: 'ايست' و با فرمان ايست او، بازيکنان بايد در هر جا که هستند بى‌حرکت بايستند. آن‌گاه توپ‌انداز از همان جائى که ايستاده پاى يکى از بازيکنان را (از زانو به پائين) نشانه مى‌گيرد، اگر بتواند توپ را به پاى بازيکن بزند ۵ امتياز به‌دست مى‌آورد و در غير اين‌صورت ۵ امتياز از دست مى‌دهد. بازيکنى که توپ به پاى آن خورده ۵ امتياز از دست داده و خود در نوبت بعدى بازى توپ‌انداز مى‌شود. بازى به‌همين ترتيب ادامه مى‌يابد و بازيکنى که ۱۵ امتياز منفى بگيرد از بازى بيرون مى‌رود و آخرين بازيکنى که در بازى مانده باشد، برندهٔ بازى خواهد بود.
  بازى با کيسه (گونى)
بازيکنان به دو گروه تقسيم شده و به‌صورت دو ستون موازى هم پشت دو خط شروع بازى مى‌ايستند. با فرمان مربي، نفرات اول هر گروه درون کيسه رفته و در حالى‌که با دو دست سر کيسه‌ها را بالا نگه مى‌دارند، با جهش‌هاى دوپائى مسافت تعيين‌شده را طى کرده و برمى‌گردند. بعد از رسيدن به خط شروع بازى دست نفر بعدى را لمس کرد و کيسه را به او مى‌دهند و به‌همين ترتيب تمام نفرات عمل مى‌کنند. گروهى که آخرين نفر آن زودتر به خط پايان برسد، برندهٔ بازى است.
  بپريم از جوى آب
ابتدا دو خط موازى به فاصلهٔ نيم متر از يکديگر (عرض جوى آب) روى زمين مى‌کشند، بعد بازيکنان به دو گروه مساوى تقسيم مى‌شوند و يک نفر را هم به‌عنوان داور بازى معين مى‌کنند. پس از آن هريک از گروه‌ها کنار يکى از خط‌ها (يعنى در يک طرف جوى آب) مى‌ايستند. با اعلام شروع بازى توسط داور، بازيکنان هر دو گروه با هم از روى جوى آب مى‌پرند. بازيکنى که به‌ هنگام پرش پاى آن روى خط برود و يا وسط دو خط زمين بخورد، به مثابه اين است که توى جوى آب افتاده است و بايد از بازى بيرون برود. پس از هر پرش، فاصلهٔ دو خط را از هم کمى زيادتر مى‌کنند و به‌همين ترتيب آن‌قدر بازى را ادامه مى‌دهند تا بازيکنان يک‌يک از بازى بيرون بروند. آخرين بازيکنى که بتواند از جوى پهن‌تر بپرد، برندهٔ بازى خواهد بود.
  برو به‌دنبال صدا
يکى از بازيکنان داور مى‌شود و بقيه دور تا دور اتاق مى‌نشينند. داور اسامى بازيکنان را روى کاغذ مى‌نويسد. بعد يکى از آنها را انتخاب مى‌کند و او را به بيرون از اتاق مى‌فرستد. ريگى را طورى‌که همهٔ بازيکنان ببينند، در جائى پنهان مى‌کند. آن‌گاه بازيکن داخل شده و داور ساعت شروع بازى را يادداشت مى‌کند. با فرمان داور بازى شروع مى‌شود و بازيکن به جست‌وجو مى‌پردازد. بقيهٔ بازيکنان با صداى دست او را راهنمائى مى‌کنند. با دور شدن بازيکن از ريگ صداى دست‌ها آهسته و با نزديک شدن او، صدا بلندتر مى‌شود. زمانى که بازيکن ريگ را پيدا مى‌کند، داور دوباره ساعت را مقابل نام او يادداشت مى‌کند. يک‌يک بازيکنان به‌همين ترتيب عمل مى‌کنند. در پايان بازيکنى که در مدت زمان کوتاه‌ترى ريگ را پيدا کرده باشد، برندهٔ بازى خواهد بود.
  بشين و پاشو
بازيکنان يک سردسته براى خود انتخاب مى‌کنند و مقابل سردسته مى‌ايستند. سردسته به آنها دستور مى‌دهد و آنها بايد عکس دستور سردسته عمل کنند. مثلاً وقتى سردسته مى‌گويد: 'بشين' بچه‌ها بايد بايستند و وقتى مى‌گويد: 'پاشو' همه بايد بنشينند. کم‌کم سردسته آهنگ دستورهاى خود را تندتر مى‌کند و طبعاً اشتباه بچه‌ها بيشتر مى‌شود و آنها که سوخته‌اند از بازى کنار مى‌روند. نفر آخر، سرگروه دور بعدى بازى خواهد بود.


همچنین مشاهده کنید