جمعه, ۷ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 26 April, 2024
مجله ویستا
راههای کاهش مشکلات تحصیلی دانشآموزان دوره متوسطه
با توجه به اينکه عوامل مؤثر در ايجاد مشکلات تحصيلى متعدد بوده است، راههاى کاهش آنها نيز گوناگون بوده، در اين امر، خود دانشآموزان، فضاى مدرسه و مديريت و انضباط آن، شخصيت معلمان و روشهاى تدرسى آنان، مهارتهاى مشاوران و نحوهٔ ارائهٔ خدمات راهنمايى و مشاوره، سطح فرهنگ خانواده و کيفيت ارتباط اولياى دانشآموزان با مدرسه، سهم قابل توجهى دارند. | ||
براساس نتايج حاصله از پژوهشهاى انجام گرفته در اين زمينه و اظهارنظر صاحبنظران، توجه به موارد زير در کاهش مشکلات تحصيلى دانشآموزان مؤثر مىباشد: | ||
۱. تأکيد بر داشتن برنامهٔ درسى نظام يافتهٔ روزانه و هفتگى توسط دانشآموزان و راهنمايى آنان در تهيه و تنظيم يک برنامهٔ مناسب. | ||
۲. ياد دادن روش صحيح و مؤثر مطالعه و طرز يادگيرى دروس مختلف دورهٔ متوسطه. | ||
۳. تأکيد بر پرسش درس از دانشآموزان در کلاسهاى درس و فعال کردن آنان توسط دبيران. | ||
۴. ايجاد انگيزه در امر تحصيل و يادگيرى و تقويت اعتماد به نفس دانشآموزان. | ||
۵. تقويت پيشينه و پايهٔ تحصيلى دانشآموزان از طريق انجام تمرينهاى لازم. | ||
۶. آشنا کردن دانشآموزان با توانايىها، قابليتها و محدوديتهاى خود. | ||
۷. کمک به دانشآموزان در رعايت بهداشت جسم و روان. | ||
۸. تشويق دبيران به استفاده از روش فعال در امر تدرس و تدريس توأم با مثال و وسيله. | ||
۹. آشنا ساختن دبيران با اصول و روشهاى سنجش و اندازهگيرى و بهرهگيرى از آزمونهاى مختلف براى شناخت دانشآموزان و انجام ارزشيابىهاى مستمر. | ||
۱۰. برقرارى مسابقات مختلف علمي، هنرى و ورزشى در مدارس و در سطح استان و کشور. | ||
۱۱. بررسى تکاليف دانشآموزان و راهنمايى آنان در هر زمينه توسط دبيران. | ||
۱۲. انتخاب و انتصاب مديران و دبيران شايسته و آگاه به اصول تعليم و تربيت و روشهاى مختلف تدريس. | ||
۱۳. استفاده از روشهاى تشويق و تنبيه مجاز در فرايند تعليم و تربيت. | ||
۱۴. تشکيل کلاسهاى جبرانى و تقويتى عنداللزوم. | ||
۱۵. فراهم کردن زمينهٔ بازديد دانشآموزان از مؤسسات علمي، آموزشي، صنعتي، کشاورزي، خدماتى و... | ||
۱۶. برقرارى ارتباط بيشتر بين خانوادهها و مدرسهها و برقرارى هماهنگى بين انتظارات اولياى مدرسه و خانه از دانشآموزان. | ||
۱۷. ايجاد و توسعهٔ کتابخانه و گسترش فرهنگ مطالعه و کتابخوانى و افزايش معلومات عمومى و تخصصى دانشآموزان. | ||
۱۸. بررسى و تحليل نمرههاى درسى دانشآموزان در هر ثلث يا نيمسال توسط دبيران، خانواده و به ويژه مشاوران، و رسيدگى سريع به مشکل تحصيل دانشآموز. | ||
۱۹. برقرارى ارتباط مؤثر با دانشآموزان در مدرسه توسط مدير، معاون، دبير و مشاور و استفاده از خدمات راهنمايى و مشاوره در درون مدرسه. | ||
۲۰. ارجاع دانشآموزان به مراکز و مراجع تخصصي، به منظور کمک به آنان در کاهش مشکلات مختلف، بويژه مشکلات تحصيلي. |
همچنین مشاهده کنید
- اصول برقراری رابطه انسانی با فرزندان
- بهداشت روانی
- اصول برقراری رابطه انسانی با فرزندان(۲)
- سن رشدیافتگی نوجوان
- عوامل مؤثر بر رشد تحصیلی و حرفهای
- اثر تغییرات جسمانی بر نوجوان
- عوامل مؤثر در راهنمایی شغلی دانشآموزان
- راههای کاهش مشکلات تحصیلی دانشآموزان دوره متوسطه
- نقش والدین در کمک به فرزندان در انتخاب رشته تحصیلی و شغل
- علل سازش نایافتگی نوجوان
- رشد اجتماعی نوجوان
- نیازهای نوجوان
- اصول برقراری رابطه انسانی با فرزندان(۳)
- اصول حیات اجتماعی
- نوجوان چه کمکهایی نیاز دارد
- رشد روانی نوجوان
نمایندگی زیمنس ایران فروش PLC S71200/300/400/1500 | درایو …
دریافت خدمات پرستاری در منزل
pameranian.com
پیچ و مهره پارس سهند
خرید میز و صندلی اداری
خرید بلیط هواپیما
گیت کنترل تردد
ایران رئیس جمهور دولت سیزدهم رئیسی گشت ارشاد افغانستان توماج صالحی سریلانکا دولت پاکستان رهبر انقلاب مجلس شورای اسلامی
تهران حجاب سیل هواشناسی آتش سوزی سازمان سنجش شهرداری تهران پلیس سلامت کنکور اصفهان فراجا
قیمت خودرو قیمت طلا خودرو بازار خودرو دلار قیمت دلار ارز بانک مرکزی کارگران مسکن ایران خودرو قیمت سکه
موسیقی ترانه علیدوستی تلویزیون مهران مدیری سینمای ایران سحر دولتشاهی سینما کتاب بازیگر تئاتر
کنکور ۱۴۰۳ عبدالرسول پورعباس
آمریکا اسرائیل رژیم صهیونیستی غزه جنگ غزه فلسطین روسیه حماس چین اوکراین طوفان الاقصی ترکیه
پرسپولیس فوتبال استقلال بازی بارسلونا جام حذفی فوتسال تیم ملی فوتسال ایران لیگ برتر انگلیس باشگاه استقلال باشگاه پرسپولیس تراکتور
تیک تاک همراه اول ناسا رونمایی اپل فیلترینگ وزیر ارتباطات
مهاجرت مالاریا کاهش وزن زوال عقل سلامت روان داروخانه