چهارشنبه, ۱۹ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 8 May, 2024
مجله ویستا
مهارتهای آموزشی بعد از تدریس
در فعاليتەاى آموزشى ضمن تدريس، معلم با روشها و امکانات موجود، شرايط تغيير رفتار شاگردان را فراهم مىکند. شاگردان در فرايند آموزش، فعاليتهاى مختلفى را انجام مىدهند و شرايط متعددى را تجربه مىکنند. اگر فعاليتهاى آموزشى به اينجا محدود شود، مشخص نخواهد شد که آيا شرايط ايجاد شده مطلوب بوده است يا نه و اينکه آيا شاگردان با کسب تجارب و انجام دادن فعاليتهاى تعيين شده به هدفهاى آموزشى رسيدهاند يا نه. براى کسب چنين اطلاعاتي، ارزشيابى مستمر از فرايند تدريس - يادگيرى امرى ضرورى به نظر مىرسد. نحوه ارزشيابى بايد بر اساس نوع هدف، شرايط و فعاليتهاى انجام شده تعيين شود، اما در بسيارى از نظامهاى آموزشى ناسالم، نحوهٔ ارزشيابي، هدفها و بويژه فعاليتهاى آموزشى را تحتتأثير قرار مىدهد. در چنين نظامهايي، معلمان و مربيان به جاى ايجاد شرايط مطلوب آموزشى و انجام دادن فعاليت و تجارب متناسب با هدف، تمام تلاش خود را بر موفقيت در امتحان و ارزشيابى متمرکز مىکنند و با انجام دادن تمرينهاى بىمعنا و طاقتفرسا، موفقيت شاگردان را در جريان ارزشيابى دنبال مىکنند و در نتيجه، ارزشيابى که بايد ملاک رسيدن يا نرسيدن به هدفهاى آموزشى باشد، جاى هدفهاى آموزشى را مىگيرد. |
مسلم است که ارزشيابى در هيچ موقعيتى نبايد به عنوان هدف مطرح شود و فرايند آموزش را تحتتأثير قرار دهد، اما در هيچ شرايطى نيز نبايد ارزشيابى از فرايند آموزش را به تعويق انداخت. به کارگيرى ارزشيابى صحيح در فرايند آموزش، بويژه ارزشيابى پيشرفت تحصيلي، يکى از مهمترين فعاليتهاى آموزشى معلمان و مربيان است. معلمان بايد در سراسر جريان آموزش به ارزشيابى ميزان يادگيرى شاگردان خود بپردازند. ارزشيابى سبب مىشود که معلم اشکالات و نقايص موجود در هدفها، محتوا، شيوهها و وسايل آموزشى و در يک کلام، اشکالات فعاليتهاى آموزشى را دريابد و از چگونگى توفيق و شکست شاگردان و ميزان آمادگى آنان براى فعاليت بعدى آگاه شود و سرانجام، وجوه قوت و ضعف تدريس خود و کفايت ابزارهايى را که در اندازهگيرى و ارزشيابى پيشرفت تحصيلى شاگردان بکار گرفته است دريابد. |
متأسفانه، وقتى سخن از فعاليتهاى آموزشى بعد از تدريس، مانند امتحان و ارزشيابى به ميان مىآيد، نوعى غرور در شخصيت معلم و نگرانى و اضطراب در چهره شاگردان بوضوح مشاهده مىشود. مفاهيم مختلف ارزشيابي، در اغلب مواقع، قبول يا رد شدن را تداعى مىکند. به علت طرز تلقى و عملکرد غلط بسيارى از معلمان، امتحان و ارزشيابى مانند غولى وحشتناک در سراسر نظام آموزشى جامعه ما سايه افکنده است. معلم همواره از امتحان و ارزشيابى به عنوان يک ابزار قدرت استفاده مىکند و با ايجاد زمينههاى نامطلوب آموزشى نوعى نگرانى و وحشت از امتحان را در اذهان شاگردان ايجاد مىکند، در حالى که امتحان و ارزشيابى همچون فعاليتهاى ديگر آموزشى است و مشخص مىسازد که معلم و فراگير تا چد به هدفهاى آموزشى نايل شدهاند. |
همچنین مشاهده کنید
- الگوهای تدریس
- روشهای مختلف ارزشیابی پیشرفت تحصیلی
- عوامل مؤثر بر یادگیری(۲)
- فرایند یادگیری انسان
- تفاوت بین یادگیری و عملکرد
- نظریههای تدریس
- ارتباط و اثر آن در فرآیند تدریس یادگیری
- مهارتهای آموزشی بعد از تدریس
- انواع الگوهای طراحی آموزش (۲)
- انواع الگوهای طراحی آموزش
- هدفهای آموزشی
- تحلیل آموزشی
- نظریههای یادگیری
- تحلیل و تعیین نظام ارزشیابی
- محتوا، روش و وسیله
- یادگیری و تحلیل مفاهیم آن
- روشهای تدریس سنتی
- الگوهای یادگیری
- عوامل مؤثر بر یادگیری
- روشهای جدید تدریس
نمایندگی زیمنس ایران فروش PLC S71200/300/400/1500 | درایو …
دریافت خدمات پرستاری در منزل
pameranian.com
پیچ و مهره پارس سهند
تعمیر جک پارکینگ
خرید بلیط هواپیما
ایران حماس دولت سیزدهم آمریکا رافائل گروسی دولت رهبر انقلاب اصفهان مجلس شورای اسلامی شورای نگهبان رئیس جمهور مجلس
سلامت تهران بارش باران هواشناسی شهرداری تهران قتل حجاب پلیس آموزش و پرورش فضای مجازی شهرداری وزارت بهداشت
خودرو مسکن حقوق بازنشستگان مالیات سایپا قیمت طلا قیمت دلار ایران خودرو قیمت خودرو بازار خودرو بانک مرکزی بورس
تلویزیون نمایشگاه کتاب سینما تئاتر دفاع مقدس سریال سینمای ایران موسیقی کتاب
دانش بنیان اینوتکس دانشگاه آزاد اسلامی
اسرائیل رژیم صهیونیستی غزه فلسطین رفح جنگ غزه روسیه چین نوار غزه ترکیه اوکراین طوفان الاقصی
پرسپولیس فوتبال استقلال لیگ برتر ذوب آهن لیگ قهرمانان اروپا نساجی لیگ برتر فوتبال ایران بازی لیگ برتر ایران سپاهان جواد نکونام
اپل هوش مصنوعی سامسونگ ناسا آیفون مایکروسافت گوگل باتری فضاپیما ماهواره
بیماران خاص استرس کاهش وزن بیمه زیبایی دندانپزشکی فشار خون