سه شنبه, ۱۱ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 30 April, 2024
مجله ویستا
تحلیل آموزشی
پس از تعيين هدفهاى آموزشي، يکى از مهمترين مراحل طراحي، تحليل آموزشى است. در اين مرحله، معمولاً پرسشهايى به شرح زير ممکن است براى معلم مطرح شود: |
- چگونه شاگردان را کمک کند تا به هدفهاى آموزشى برسند؟ |
- شاگردانش بايد چه فعاليتى انجام دهند يا داراى چه قابليتى باشند تا بتوانند آنچه را در هدفهاى آموزشى از آنان خواسته شده است انجام دهند؟ |
- آيا شاگردان مىتوانند بدون انجام دادن برخى فعاليتهاى موردنظر به هدفهاى آموزشى برسند؟ |
پاسخ دادن به اين پرسشها بررسى تعدادى از فعاليتها و معلومات و مهارتهاى جزئى را که براى نيل به اهداف آموزشى ضرورى است، ايجاب مىکند. معلم در بررسى خود بايد همهٔ پاره فعاليتها را روى کاغذ يادداشت کند و سپس مجدداً آنها را بررسى نمايد. چنانچه مشخص شود که تعدادى از پاره فعاليتها براى رسيدن به هدف چندان ضرورى نيستند، بايد کنار گذاشته يا از مجموع فعاليتها حذف شوند تا در نهايت، مجموعهاى از فعاليتهاى مناسب و ضرورى براى رسيدن به هدف آموزشى بدست آيد. پشت سر گذاشتن چنين مراحلى را به اصطلاح تحليل آموزشي گويند. |
بنابراين، تحليل آموزشى فراينيد است که از طريق آن مىتوان هدف کلى آموزشى را به اهداف کوچکتر (هدفهائى جزئى و هدفهاى رفتاري) تقسيم کرد؛ به عبارت ديگر، تحليل آموزشى فرايندى است که از طريق آن هدف نهايى آموزشى به وظايف يا اعمالى که شاگرد بايد انجام دهد يا معلومات و مهارتهايى که پس از اجراى آموزش بايد کسب کند، تقسيم مىشود. |
اجراى دقيق فرايند تحليل آموزشى مستلزم گذرانيدن مرحلههاى زير است: |
۱. تبديل هدف کلى (هدف نهايى آموزشي) به اهداف جزئى ( اهداف مرحلهاى آموزشى). |
۲. تبديل هدف جزئى (هدف مرحلهاى آموزشي) به اهداف رفتارى (هدفهاى اجرايى). |
۳. تعيين نوع ارتباط بين هدفهاى کلى و جزئى. |
۴. تعيين رفتار ورودى (معلومات و مهارتهاى پيشدانسته). |
۵. ارزشيابى تشخيصى. |
۶. تعيين نخستين گام آموزشى (مشخص کردن نقطهٔ شروع تدريس). |
همچنین مشاهده کنید
- فرایند یادگیری انسان
- ارتباط و اثر آن در فرآیند تدریس یادگیری
- محتوا، روش و وسیله
- روشهای مختلف ارزشیابی پیشرفت تحصیلی
- نظریههای تدریس
- روشهای تدریس سنتی
- تحلیل و تعیین نظام ارزشیابی
- یادگیری و تحلیل مفاهیم آن
- هدفهای آموزشی
- انواع الگوهای طراحی آموزش (۲)
- نظریههای یادگیری
- انواع الگوهای طراحی آموزش
- الگوهای تدریس
- تفاوت بین یادگیری و عملکرد
- مهارتهای آموزشی بعد از تدریس
- تحلیل آموزشی
- روشهای جدید تدریس
- عوامل مؤثر بر یادگیری(۲)
- الگوهای یادگیری
- عوامل مؤثر بر یادگیری
نمایندگی زیمنس ایران فروش PLC S71200/300/400/1500 | درایو …
دریافت خدمات پرستاری در منزل
pameranian.com
پیچ و مهره پارس سهند
خرید بلیط هواپیما
ایران مجلس شورای اسلامی بابک زنجانی مجلس خلیج فارس دولت سیزدهم دولت لایحه بودجه 1403 حجاب شورای نگهبان مجلس یازدهم محمدباقر قالیباف
قوه قضاییه هواشناسی تهران سیل شهرداری تهران فضای مجازی سلامت شورای شهر تهران دستگیری پلیس آموزش و پرورش قتل
خودرو قیمت دلار قیمت خودرو سایپا کارگران ایران خودرو دلار بازار خودرو قیمت طلا مالیات بانک مرکزی تورم
تلویزیون رسانه سریال سینمای ایران سینما فیلم تئاتر موسیقی دفاع مقدس بازیگر کتاب رسانه ملی
ناسا سازمان سنجش شورای عالی انقلاب فرهنگی آموزش عالی
رژیم صهیونیستی اسرائیل فلسطین غزه آمریکا جنگ غزه حماس روسیه نوار غزه عربستان اوکراین ترکیه
فوتبال استقلال پرسپولیس سپاهان تراکتور تیم ملی فوتسال ایران فوتسال باشگاه استقلال وحید شمسایی بازی باشگاه پرسپولیس لیگ برتر
هوش مصنوعی اینترنت تبلیغات اپل نخبگان همراه اول ماه آیفون گوگل روزنامه ایرانسل
داروخانه ویتامین کاهش وزن بارداری خواب دیابت طول عمر سلامت روان فروش اینترنتی دارو هندوانه