چهارشنبه, ۳ بهمن, ۱۴۰۳ / 22 January, 2025
مجله ویستا
تیترهای بزرگ
تيترهائى که در صفحه اول روزنامهها قرار مىگيرد، براساس معيارها و ارزشهاى ويژهاى از نظر شکل و محتوا انتخاب مىشود. |
در تحريريه بسيارى از روزنامههاى بزرگ، شورائى مرکب از سردبيران و دبيران بخشهاى مختلف تحريريه (دبير سرويسها) تيترهاى صفحه اول روزنامه را انتخاب مىکنند. |
در مرحله نخست دبيران بخشها با توجه به اشرافى که بر حوزه خبرى خود دارند، تيترهاى پيشنهادى را ارائه مىدهند که معمولاً از يک يا دو تيتر تجاوز نمىکند. پس از ارائه تيترها، شوراء براى انتخاب تيترهاى صفحه اول تصميمگيرى مىکند و از ميان دهها تيتر: تيترهاى مناسب را برمىگزيند. انتخاب تيترها، پس از بررسى جوانب اخبار صورت مىگيرد و در واقع، شوراء تيترها را با توجه به سياست خبري، خطمشي، جهتگيرىهاى روزنامه، مخاطبان و تأثير آن بر افکار عمومى گزينش مىکند. |
در اين ميان، با در نظر گرفتن فرم و صفحهآرائى متداول روزنامه 'تيتر خبر اصلى صفحه اصلي' (Banner Headline)، در صفحهآرائى يک تيترى و تيتر دوم (در صفحه آرائى دو تيتري) انتخاب مىشود. منظور از تيتر اول ودوم، تيترهاى درشت است، زيرا برخى از روزنامهها از چند تيتر مربوط به خبرهاى جداگانه نيز بهره مىگيرند. |
اهميت انتخاب تيتر خبر اصلى صفحه اول (تيتر سرتاسري)، همواره از ديگر تيترهاى اين صفحه بيشتر است، زيرا شوراء (يا سردبير) با انتخاب تيتر اصلى صفحه اول مىگويد که از مهمترين خبر روزنامه اين خبر است' . بديهى است هر خواننده با توجه به مرتبط بودن يک رويداد خبرى با کار و زندگى او، اهميت و ارزش خبر را تعيين مىکند. |
در اوايل دهه ۱۹۷۰ ديدگاهى که با عنوان 'برجستهسازي' يا اولويتگذاري' (Agenda-Setting)، رسانهها از سوى 'دونالدشا' و 'ماکسول مککوم' (Donald shaw . Maxwell McCombs)، مطرح شد، اشاره به اين نکته دارد که رسانههاى خبرى با بزرگ و برجسته کردن رويدادهاى مختلف، کوشش در القاء ديدگاههاى خاص خود به مخاطبان دارند. از نظر اين پژوهشگران، بزرگ و برجسته کردن مطلب در رسانههاى خبرى سبب مىشود که مخاطبان هم، همانند رسانهها، آن مطلب را برجسته و مهم بپندارند. آنها مىگويند اگر رسانههاى خبرى (مطبوعات، راديو و تلويزيون) با اين عمل نتوانند تغييرات رفتارى قابل قبولى در مخاطبان خواهند شد. همانطور که بررسىهاى بعدى نشان مىدهد، اين نکته را بايد در نظر داشت که خواننده روزنامه اهميت و ارزش هر خبر را با توجه به ارتباط آن رويداد به کار و زندگى خود تعيين مىکند و آثار شناختي، انفعالى و رفتارى رسانهها، چه کوتاهمدت و چه بلندمدت بستگى به اين موضوع دارد. |
با اين حال تيتر وظايف مشخصى دارد که مهمترين آنها عبارتند از: بيان خبر در فشردهترين شکل، تفکيک مطالب، اولويتگذارى اخبار با توجه به اندازه تيتر (پونيت، Point)، هدايت مخاطب به خواندن خبر، تأثيرگذارى بر افکار عمومى و کاربرد آن در صفحهآرائى و زيبا ساختن آن. |
همچنین مشاهده کنید
ایران مسعود پزشکیان دولت چهاردهم پزشکیان مجلس شورای اسلامی محمدرضا عارف دولت مجلس کابینه دولت چهاردهم اسماعیل هنیه کابینه پزشکیان محمدجواد ظریف
پیاده روی اربعین تهران عراق پلیس تصادف هواشناسی شهرداری تهران سرقت بازنشستگان قتل آموزش و پرورش دستگیری
ایران خودرو خودرو وام قیمت طلا قیمت دلار قیمت خودرو بانک مرکزی برق بازار خودرو بورس بازار سرمایه قیمت سکه
میراث فرهنگی میدان آزادی سینما رهبر انقلاب بیتا فرهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی سینمای ایران تلویزیون کتاب تئاتر موسیقی
وزارت علوم تحقیقات و فناوری آزمون
رژیم صهیونیستی غزه روسیه حماس آمریکا فلسطین جنگ غزه اوکراین حزب الله لبنان دونالد ترامپ طوفان الاقصی ترکیه
پرسپولیس فوتبال ذوب آهن لیگ برتر استقلال لیگ برتر ایران المپیک المپیک 2024 پاریس رئال مادرید لیگ برتر فوتبال ایران مهدی تاج باشگاه پرسپولیس
هوش مصنوعی فناوری سامسونگ ایلان ماسک گوگل تلگرام گوشی ستار هاشمی مریخ روزنامه
فشار خون آلزایمر رژیم غذایی مغز دیابت چاقی افسردگی سلامت پوست