چهارشنبه, ۲۶ دی, ۱۴۰۳ / 15 January, 2025
مجله ویستا
تحلیل آموزشی
پس از تعيين هدفهاى آموزشي، يکى از مهمترين مراحل طراحي، تحليل آموزشى است. در اين مرحله، معمولاً پرسشهايى به شرح زير ممکن است براى معلم مطرح شود: |
- چگونه شاگردان را کمک کند تا به هدفهاى آموزشى برسند؟ |
- شاگردانش بايد چه فعاليتى انجام دهند يا داراى چه قابليتى باشند تا بتوانند آنچه را در هدفهاى آموزشى از آنان خواسته شده است انجام دهند؟ |
- آيا شاگردان مىتوانند بدون انجام دادن برخى فعاليتهاى موردنظر به هدفهاى آموزشى برسند؟ |
پاسخ دادن به اين پرسشها بررسى تعدادى از فعاليتها و معلومات و مهارتهاى جزئى را که براى نيل به اهداف آموزشى ضرورى است، ايجاب مىکند. معلم در بررسى خود بايد همهٔ پاره فعاليتها را روى کاغذ يادداشت کند و سپس مجدداً آنها را بررسى نمايد. چنانچه مشخص شود که تعدادى از پاره فعاليتها براى رسيدن به هدف چندان ضرورى نيستند، بايد کنار گذاشته يا از مجموع فعاليتها حذف شوند تا در نهايت، مجموعهاى از فعاليتهاى مناسب و ضرورى براى رسيدن به هدف آموزشى بدست آيد. پشت سر گذاشتن چنين مراحلى را به اصطلاح تحليل آموزشي گويند. |
بنابراين، تحليل آموزشى فراينيد است که از طريق آن مىتوان هدف کلى آموزشى را به اهداف کوچکتر (هدفهائى جزئى و هدفهاى رفتاري) تقسيم کرد؛ به عبارت ديگر، تحليل آموزشى فرايندى است که از طريق آن هدف نهايى آموزشى به وظايف يا اعمالى که شاگرد بايد انجام دهد يا معلومات و مهارتهايى که پس از اجراى آموزش بايد کسب کند، تقسيم مىشود. |
اجراى دقيق فرايند تحليل آموزشى مستلزم گذرانيدن مرحلههاى زير است: |
۱. تبديل هدف کلى (هدف نهايى آموزشي) به اهداف جزئى ( اهداف مرحلهاى آموزشى). |
۲. تبديل هدف جزئى (هدف مرحلهاى آموزشي) به اهداف رفتارى (هدفهاى اجرايى). |
۳. تعيين نوع ارتباط بين هدفهاى کلى و جزئى. |
۴. تعيين رفتار ورودى (معلومات و مهارتهاى پيشدانسته). |
۵. ارزشيابى تشخيصى. |
۶. تعيين نخستين گام آموزشى (مشخص کردن نقطهٔ شروع تدريس). |
همچنین مشاهده کنید
- فرایند یادگیری انسان
- عوامل مؤثر بر یادگیری
- هدفهای آموزشی
- محتوا، روش و وسیله
- نظریههای تدریس
- تحلیل و تعیین نظام ارزشیابی
- انواع الگوهای طراحی آموزش
- روشهای تدریس سنتی
- ارتباط و اثر آن در فرآیند تدریس یادگیری
- روشهای مختلف ارزشیابی پیشرفت تحصیلی
- انواع الگوهای طراحی آموزش (۲)
- روشهای جدید تدریس
- عوامل مؤثر بر یادگیری(۲)
- نظریههای یادگیری
- مهارتهای آموزشی بعد از تدریس
- الگوهای یادگیری
- تفاوت بین یادگیری و عملکرد
- یادگیری و تحلیل مفاهیم آن
- تحلیل آموزشی
- الگوهای تدریس
ایران مسعود پزشکیان دولت چهاردهم پزشکیان مجلس شورای اسلامی محمدرضا عارف دولت مجلس کابینه دولت چهاردهم اسماعیل هنیه کابینه پزشکیان محمدجواد ظریف
پیاده روی اربعین تهران عراق پلیس تصادف هواشناسی شهرداری تهران سرقت بازنشستگان قتل آموزش و پرورش دستگیری
ایران خودرو خودرو وام قیمت طلا قیمت دلار قیمت خودرو بانک مرکزی برق بازار خودرو بورس بازار سرمایه قیمت سکه
میراث فرهنگی میدان آزادی سینما رهبر انقلاب بیتا فرهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی سینمای ایران تلویزیون کتاب تئاتر موسیقی
وزارت علوم تحقیقات و فناوری آزمون
رژیم صهیونیستی غزه روسیه حماس آمریکا فلسطین جنگ غزه اوکراین حزب الله لبنان دونالد ترامپ طوفان الاقصی ترکیه
پرسپولیس فوتبال ذوب آهن لیگ برتر استقلال لیگ برتر ایران المپیک المپیک 2024 پاریس رئال مادرید لیگ برتر فوتبال ایران مهدی تاج باشگاه پرسپولیس
هوش مصنوعی فناوری سامسونگ ایلان ماسک گوگل تلگرام گوشی ستار هاشمی مریخ روزنامه
فشار خون آلزایمر رژیم غذایی مغز دیابت چاقی افسردگی سلامت پوست