|
بخشهاى پخش خبر به انواع مختلف تقسيم مىشوند:
|
|
۱. جغرافيائي: اخبار استان، شهرستان، داخلى و خارجي
|
|
۲. موضوع: سياسي، اجتماعي، اقتصادي، فرهنگي، هنرى و ورزشي
|
|
۳. زمان پخش، بامدادي، نيمروزي، شامگاهى و نيمهشب
|
|
۴. مدت خبر: کوتاهمدت و بلندمدت
|
|
۵. مخاطبان خاص: ناشنوايان، کودکان، بانوان
|
|
۶. تلفيقى از موضوعهاى مختلف
|
|
هريک از شبکههاى تلويزيونى متناسب با اهدافى که برى رسانه خود تعريف کردهاند، خبرهاى خود را گزينش مىکنند. مثلاً اگر يک شبکه بيشتر به برنامههاى فرهنگى و هنرى توجه دارد، تأکيد خود را بيشتر بر ارائهٔ اينگونه اخبار متمرکز مىکند و اگر شبکهاى بيشتر به برنامههاى تفريحى و ورزشى توجه دارد، تأکيد خود را بر اينگونه خبرها قرار مىدهد.
|
|
بهترين شيوه براى بخشهاى خبرى ارائهٔ موضوعى آن است که مخاطبان خاص خود را پيدا مىکند و در چنين شرايطى خبر براساس موضوع و متناسب با اهداف شکبه ارائه خواهد شد.
|
|
|
بخشهاى خبرى از نظر محتوائى متناسب با مخاطبان و زمان ارائه متفاوت هستند، مثلاً ساختار بخش خبر بامدادى با خبر شامگاهى يا نيمروزى متفاوت است و سردبيران تلاش مىکنند متناسب با مخاطبان خود خبرهاى مورد علاقهٔ آنها را گزينش و ارائه کنند، مثلاً خبرهاى بامدادى بايد خبرهاى لطيفترى باشند که شادابي، نشاط و اميد در مخاطبان ايجاد کنند و از پخش خبرهاى خشن مانند اخبار جنگها در ابتداى صبح که آغاز کار و فعاليت است، بايد پرهيز کرد. خبرهاى نيمروزى بايد بيشتر ساختار اجتماعى و مردمپسند باشند؛ بهعلت اينکه بخش قابل توجهى از مخاطبان خبر نيمروزى را بانوان در خانه تشکيل مىدهند و بايد به اخبار اجتماعى توجه بيشترى شود.
|
|
در بخش خبر شامگاهى و نيمهشب، اغلب خبرهاى تخصصى که موردپسند متخصصان و کارشناسان هستند، پخش مىشوند و از پخش خبرهاى اضطرابآور و استرسزا در انتهاى شب که هنگام خواب و استراحت است، بايد پرهيز کرد. خبرهائى که معمولاً در انتهاى شب پخش مىشود گزيدهاى از اخبار تخصصى علمي، فرهنگي، هنرى و ورزشى داخلى و خارجى است. در مجموعه خبري، آرامبخشى بسيار با اهميت است و بايد از ايجاد هيجانهاى کاذب و اضطرابآور بهشدت جلوگيرى کرد.
|
|
|
هر بخش خبرى از لحاظ اجرائى نيز ساختار خاص خود را دارد که معمولاً شامل سه بخش زير است:
|
|
|
آرم يا تيتراژ خبر بهطور نمادين در ابتداى هر برنامه خبرى راديوئى يا تلويزيونى پخش مىشود و متناسب با ماهيت کمّى و کيفى بخش خبري، مدت آن متفاوت خواهد بود که معمولاً حدود سىثانيه است.
|
|
آرم خبر در يک برنامهٔ تلويزيوني، تعدادى شات تصويرى در کنار هم تدوين شده و معنادار است که با استفاده از موسيقى و جلوههاى صوتى و تصويري، نمادى از اهداف آن بخش خبرى است. آرم خبر ناخودآگاه توجه مخاطبان برنامهٔ خبر را جلب و آنها را براى ديدن خبر آماده مىکند.
|
|
|
خلاصهٔ اخبار نکات برجسته و گزيده چند خبر مهم است که در بخش خبرى ارائه مىشود و معمولاً رئوس ۳ تا ۸ قطعه خبر را در برمىگيرد. بعضى از رسانهها خلاصهٔ اخبار را با ارائهٔ ۴ تا ۶ قطعه خبر در ۶۸ ثانيه ارائه مىدهند، گاهى نيز ۷ قطعه خبر در اين مدت پخش مىشود، يعنى کمتر از ۱۰ ثانيه براى هر خبر و يک يا دو جمله براى هر خبر، جمعاً متن يک خلاصه اخبار حدود ۱۷۰ کلمه است' ، (ميجر ملوين، مقدمات نگارش خبر، ۶).
|
|
|
مشروح اخبار در واقع شرح مبسوط رخدادهاى خبرى است که براساس مدت زمان يک بخش خبرى و تعداد اخبارى که براى پخش انتخاب مىشوند متفاوت است. معمولاً در يک بخش ۱۰ دقيقهاى ممکن است بين ۱۵ تا ۲۰ خبر انتخاب و پخش شوند.
|