گردآورى مجموعهاى از رهنمودها براى سازماندهى نمايشها در محلى خاص، مرور دقيق اين رهنمودها پس از هر نمايش و يکى کردن پيشرفتها بر مبناى تجربهٔ کسب شده، بسيار اهميت دارد. اگر اين کارها انجام گيرد، معيار سازماندهى و ارائه نمايشها را مىتوان در مدت زمانى کوتاه بهبود بخشيد. برخى رهنمودهاى سودمند که در درجهٔ اول بايد آنها را پذيرفت، بهترتيب زير هستند:
|
|
|
|
تصميمگيرى دربارهٔ هدف نمايش
|
|
قصد داريد با نمايش چه چيزى را به اثبات برسانيد؛ مقايسههاى ساده و روشن بين تيمارها - Treatment، يا گونهها -Species، راحتتر از نمايشهااى پيچيدهترى که تلفيقى از تيمارها يا عوامل را در بر مىگيرند.
|
|
|
- اطلاعات فنى مبتنى بر شرح حال و هزينههاى کار تجربه شده، به ضميمهٔ هر گونه اطلاعات مربوطه در خصوص فنون کسب شده از نواحى ديگر.
|
|
- اطلاعات ترويجي، با در نظر گرفتن هر گونه موانع اجتماعي، مالى يا اجرائى که ممکن است بر سر راه پذيرفتن شيوهٔ مربوطه در ناحيه مورد نظر قرار گيرد؛ و راههاى غلبه بر اين موانع، که مىتوان طى نمايش يا تبادل نظر به آنها اشاره کرد.
|
|
|
- در خصوص اينکه چه کسى چه کارى را کجا و چه موقع و چطور انجام خواهد داد، تصميمگيرى کنيد.
|
|
- در نظر بگيريد که چه مدارکى مورد نياز است تا اجتماع را متقاعد کرد و چگونه مىتوان آنها را به اثبات رساند.
|
|
- مناسبترين ناحيه براى نمايش و منابع مواد مورد نياز (مثلاً بذرها، گياهان، ابزارها، تجهيزات، ابزارهاى کمک آموزشى ديدارى و غيره) را شناسائى کنيد.
|
|
- در مورد تعداد نمايشدهندگان مورد نياز و نقش آنها در نمايش، تصميمگيرى کنيد.
|
|
- برنامهاى مدون را آماده کنيد که مرحله به مرحلهٔ کل نمايش را در برگيرد.
|
|
|
انتخاب و آموزش نمايشدهندگان
|
|
- با رهبران اجتماعات مشورت کنيد تا مناسبترين تاريخ و زمان را براى نمايش ترتيب دهيد و با اشخاصى که قرار است در ان شرکت جويند و همچنين اشخاصى که قرار است دعوت شوند، هماهنگى کنيد.
|
|
- تا آنجا که ممکن است مردم محلى را در اين کار دخالت دهيد تا آنها را از لحاظ مناسب بودن و ارزش شيوههاى پيشنهاد شده متقاعد شوند.
|
|
- در خصوص شيوههائى که قرار است پذيرفته شوند با نمايشدهندگان به توافق برسيد و در صورت لزوم، آموزش و تمرين مورد نياز را به آنها بدهيد.
|
|
- نمايشدهندگانى را که نقشها را ايفا مىکنند و کارکنانى را که فعاليت مورد نظر را توصيف و تشريح خواهند کرد، تمرين بدهيد. (اين بخش غالباً دشوارترين بخش کال رويه است؛ گاه بسيار دشوار است که نمايشدهندگان محلى را ترغيب کنيد تا آنقدر تمرين کنند که به اجراء روان مورد نياز براى نمايشى متقاعدکننده، دست پيدا کنند).
|
|
|
- اين کار را بهطور شفاهى و به کمک رهبران محلى و ديگر افراد با نفوذ انجام دهيد.
|
|
تائيد اين مسئله از سوى آنها ارزش بسيارى دارد.
|
|
- در جاهائى که ممکن است، با دعوتنامه، پوستر، مطبوعات واطلاعيههاى راديوئي، تبليغکنيد.
|
|
- ترتيبى دهيد تا براى کسانى که به جلسه دعوت کردهايد، وسائل نقليهاى تهيه شود که کاملاً شناخته شده باشند.
|
|
|
- به افراد شرکتکننده در نمايش خوشامد بگوئيد.
|
|
- از ميزبانان بهخاطر اينکه اجازه دادهاند نمايش در آن محل خاص به اجراء در آيد، تشکر کنيد.
|
|
- توضيح بدهيد که منظور از نمايش چيست و چرا معتقد هستيد که شيوهٔ مورد نظر براى مردم ارزشمند است.
|
|
- افرادى که نمايشها را اجراء خواهند کرد معرفى کنيد.
|
|
- توضيح بدهيد که آنها چه کارى انجام خواهند داد و نتيجهٔ مورد انتظار چه خواهد بود.
|
|
- تفسيرى روشن را تنظيم کنيد، بهطورى که همه بتوانند آنچه را که نمايشدهندگان انجام مىدهند، بفهمند.
|
|
- از مخاطبان بخواهيد که پرسش کنند و تا آنجا که ممکن است پاسخى کامل به آنها بدهيد؛ نام و نشانى اشخاصى را که در آن لحظه نمىةوانيد به آنها پاسخى کامل بدهيد، يادداشت کنيد و ترتيبى بدهيد که آنها بتوانند در اسرع وقت پاسخى کامل دريافت کنند.
|
|
- متون يا مطالب ترويجى مربوط به آن وضعيت را بين حاضران در جلسه توزيع کنيد.
|
|
|
- جزئيات آنچه گذشت، آنچه اشتباه بود، اظهار نظرهاى مخاطبان يا ديگر مشاهدههاى مربوطه را به دقت ثبت کنيد و اينها را بهوسيلهٔ بهبود نمايشهاى آتى قرار دهيد.
|
|
- هر جا که مناسب ديديد مطالبى در مورد نمايش را براى پخش راديوئى يا درج در مطبوعات آماده کنيد.
|
|
- بعداً هر چند دفعه که ضرورت داشته باشد از محل نمايش ديدار کنيد تا نمايشدهندگان را به رويه مورد نظر علاقهمند نگه داريد.
|
|
- پيشرفت ناحيهٔ نمايش را وارسى کنيد و اطمينان بيابيد که تمهيدات بعدى به درستى انجام خواهد شد.
|
|
- هم در طى نمايش و هم بعداً در فواصل مختلف عکس بگيريد تا تحولات آن ناحيه را ثبت کنيد.
|
|
- محل نمايش را علامتگذارى کنيد تا از تداوم يافتن علاقهٔ مردم به آن محل مطمئن شويد.
|
|
|
- خواستار برگزارى جلسهاى بين رهبران و مردم باشيد تا نتيجههاى بهدست آمده را بررسى کنيد.
|
|
- گامهاى مختلفى که در طى نمايش برداشته شدهاند و اطلاعات ثبت شده را خلاصه کنيد.
|
|
- عکسهاى مختلف پيشرفت را نشان دهيد و نمايشگاههائى را از نکات برچسته تهيه کنيد.
|
|
- متونى را در مورد شيوهٔ نمايش داده شده توزيع کنيد.
|
|
|
- نتيجهها و تأثير نمايش بر اجتماع را به مراجع ذىصلاحيت گزارش کنيد.
|
|
- هنگام جلسات محلى و در طى ديدارهاى ترويجي، اين نتايج را از طريق مطبوعات و راديوى محلى تبليغ کنيد.
|
|
- از افراد با نفوذ و خود نمايشدهندگان بخواهيد در جلساتى که شرکت مىکنند، در مورد اين نمايش صحبت کنند.
|
|
- براى اينکه به ديگر گروههاى علاقهمند مدرکى نشان بدهيد، از عکس و ديگر ابزارهاى کمک آموزشى ديدارى استفاده کنيد.
|