|
| مسؤوليتهاى مددکار اجتماعى
|
|
مددکار اجتماعى مدرسه که در آموزش و پرورش و علوم اجتماعى آموزش ديده است، در پيشگيرى از بزهکارى دانشآموزان و کشف علل مشکلات آنان نقش مهمى را ايفاء مىکند. مددکار اجتماعى رابط بين کارکنان مدرسه و والدين دانشآموزان است و در رفع مشکلات شخصى و اجتماعى و مالى و تحصيلى دانشآموزان با ساير کارکنان برنامهٔ راهنمايى همکارى مىکند. مددکار اجتماعى مدرسه، بايد با منابع کمکى جامعه و نحوهٔ ارائهٔ خدمات آنها، آشنايى کامل داشته باشد تا بهموقع بتواند افراد نيازمند را براى دريافت کمکهاى ضرورى به آن مراکز ارجاع دهد.
|
|
به نظر فروهليچ (۱۹۵۸) (Froehlich) مسؤوليتهاى مددکار اجتماعى مدرسه شامل ارزيابى مشکلات دانشآموزان و کمک به مشاور مدرسه براى حل آنها، مطالعهٔ فردى دانشآموزانى که مشکلات ويژه دارند و انجام اقدامات ضرورى براى بهبود و رفع مشکلات آنان، ارجاع دانشآموزانى که مشکلات آنان توسط کارکنان مدرسه قابل حل نيستند به افراد و مؤسسات کمکدهنده است.
|
|
|
روانسنج اصولاً در زمينهٔ تهيه و اجرا و تعبير و تفسير انواع آزمونهاى روانى - فردى و گروهى - آموزش ديده است و با بهرهگيرى از نتايج آزمونهاى رواني، دانشآموزان را در تصميمگيرى شغلي، شناسائى استعدادها و رغبتها و تعيين رشتهٔ تحصيلى يارى مىدهد و با مشاور مدرسه در زمينهٔ شناخت بهتر و دقيقتر دانشآموزان همکارى مىکند. اطلاعات حاصله از آزمونهاى رواني، يکى از منابع مهم در تصميمگيرى است. مسؤوليتهاى روانسنج و روانشناس مدرسه به مقدار زيادى با يکديگر تداخل دارد و صرفاً در مدارس بزرگ، وجود روانشناس و روانسنج توأماً ضرورت مىيابد.
|
|
|
حضور پزشک، روانپزشک، دندانپزشک، و مربى بهداشت براى موفقيت برنامهٔ راهنمايى و نيل به سلامت جسمى و روانى دانشآموزان اقدام کنند. از طريق اجراى برنامههاى بهداشتى مدرسه، به دانشآموزان در زمينهٔ سلامت جسمى و روانى اطلاعات کافى داده مىشود و از سرايت امراض گوناگون و پيدايش اختلالات روانى پيشگيرى به عمل مىآيد. همچنين از وقوع حوادث ناگوار که به نقص عضو و ناراحتى دانشآموز مىانجامد، جلوگيرى مىشود.
|
|
در برنامهٔ بهداشت مدارس، فعاليتهائى از قبيل تأمين ساختمان مناسب و شرايط روانى و اجتماعى مطلوب، آموزش نکات بهداشتى به دانشآموزان و والدين و کارکنان مدرسه و کمک به آنان در حل مشکلات بهداشتي، تعيين نيازهاى بهداشتى دانشآموزان، تشخيص و کنترل بيمارىهاى مسرى و منع دانشآموزان از تماس با بيماران، و ارائه کمکهاى فورى به افراد بيمار و مصدوم انجام مىگيرد.
|
|
مربى بهداشت مدرسه در تأمين سلامت دانشآموزان نقش مهمى دارد و در ازاى حداکثر هزار تا هزار و پانصد دانشآموز حضور يک مربى بهداشت ضرورى است. مربى بهداشت با دانشآموزان بايد در تماس مستقيم باشد و دانشآموزان بيمار را نزد پزشک ارجاع دهد و در انجام معاينات جسمانى و نيز آموزش بهداشت به دانشآموزان و والدين و کارکنان مدرسه در امر پيشگيرى از شيوع بيمارىها با گروه پزشکى همکارى کند. مربى بهداشت مدرسه نسبت به تهيهٔ شرح حال بهداشتى دانشآموزان، مشاهدهٔ دقيق و مداوم حالات و رفتار آنان، آزمايش بينائى و شنوائى دانشآموزان، تشکيل جلسات بحث و گفتگو براى آشنا سازى دانشآموزان، والدين و کارکنان مدرسه، با علائم بيمارىهاى رايج بين دانشآموزان، و نظارت بر تغذيه دانشآموزان اقدام مىکند.
|
|
| مسؤوليتهاى مربى امور تربيتى
|
|
مربى امور تربيتى مدرسه نيز در موفقيت برنامهٔ راهنمايى نقش مهمى ايفاء مىکند. او با شناسايى دانشآموزانى که مشکل دارند و ارجاع آنان نزد مشاور مدرسه، برنامهريزى در زمينهٔ فعاليتهاى فردى و گروهى بهمنظور ارتقاى روحيهٔ همکارى و تقويت ايمان و اعتقادات مذهبى دانشآموزان، تهيه و اجراى برنامههاى آموزشى - تفريحى براى دانشآموزان، برگزارى مسابقات هنرى و عقيدتى در مدرسه و برنامهريزى براى استفادهٔ صحيح از اوقات فراغت دانشآموزان در پيشبرد اهداف راهنمايى مسؤوليتهاى خود را به انجام مىرساند.
|
|
| مسؤوليتهاى اعضاى انجمن اولياء و مربيان
|
|
اهميت انجمن اولياء و مربيان، مدرسه، نبايد در پيشبرد اهداف برنامهٔ راهنمايى ناديده گرفته شود. انجمن اولياء و مربيان علاوه بر کمکهاى مالى به مدرسه، در موارد متعدد و زمينههاى گوناگون مىتواند يار و مددکار مسؤولين مدرسه و معلمان باشد. وجود صميميت و تفاهم بين کارکنان مدرسه و والدين دانشآموزان، در ادارهٔ مدرسه و پيشرفت تحصيلى و رفتارى آنان نقش بهسزائى دارد. والدين بايد به شيوهٔ صحيح بهطور کامل و دقيق، پيوسته در جريان چگونگى کارها و اعمال فرزندشان در مدرسه قرار گيرند. از اينرو، گزارشهاى ارسالى مدرسه بايد حاوى اطلاعاتى باشد که والدين را هر چه بهتر و بيشتر در شناسائى پيشرفت و رشد فرزندشان کمک کند و از آنان براى مذاکره و مشاوره با معلمان و حضور در مدرسه دعوت بهعمل آورد. تفاهم بين کارکنان مدرسه و اولياء را گسترش دهد. والدين مىتوانند در کميتههاى متعدد - نظير آموزش، بهداشت، ورزش و تفريحات سالم، ساختمان، کتابخانه - که در مدرسه تشکيل مىشود، شرکت جويند و با استفاده از تخصص خود، به پيشبرد اهداف برنامهٔ راهنمايى و مشاوره کمک کنند.
|