|
|
شيوهٔ برنامهريزى جهانگردى
|
|
طرح توسعه جهانگردى جزاير مالت در ۱۹۸۹ تهيه شد (برنامهٔ توسعه و عمران سازمان ملل متحد و سازمان جهانى جهانگردي. ۱۹۸۹. طرح توسعه جهانگردى جزاير مالت. مادريد: سازمان جهانى جهانگردي). با وجود اين يک پروژه جداگانهٔ طرح جهانگردى براى ادغام در طرح و برنامه کلى توسعه کشور طراحى شد. برنامهريزى کلى طورى زمانبندى شد که به دنبال برنامهريزى جهانگردى انجام شود.
|
|
شيوهٔ برنامهريزى جهانگردى شيوهاى جامع است. اهداف توسعه جهانگردى مشخص و مبتنى بر اهداف کلى دولت است که در سطور پيشين بيان شد. يک تحليل تفصيلى محيطزيستى نيز انجام گرفت، و بهعلت نواحى طبيعى کوچک و محدودى که در مالت باقى مانده است اين تحليل کارى بهويژه مهم است. تحليل محيطزيستى نواحى حساس محيطزيستى را که بايد حفظ شوند شناسائى مىکند. اين نواحى عبارتند از:
|
|
- کشاورزى - زمينهاى خوب قابل کشاورزى بايد براى مصارف کشاورزى نگهدارى شوند.
|
|
- بومشناختى - زمينهائى که داراى گياهان و جانوران هستند بايد حفظ شوند.
|
|
- زمينشناسى - ناحيههائى که از لحاظ زمينشناسى داراى ويژگىهاى مهم هستند بايد حفظ شوند.
|
|
- حشرهشناسى - ناحيههائى که از لحاظ بوم حشرات اهميت دارند.
|
|
- پرندهشناسى - ناحيههائى که بهعنوان بوم پرندگان، از جمله توقفگاههاى پرندگان مهاجر، مهم هستند.
|
|
بهعلاوه تحليل مزبور محل منابع زيرزمينى آب را شناسائى کرده است که در آن مناطق اجازهٔ احداث ساختمان بايد به شدت کنترل شود تا قابليت ذخيرهسازى آب صدمه نبيند و آبهاى زيرزمينى آلوده نشوند. بهعلت کمبود آب در اين جزاير، نگهدارى و حفظ ذخاير آبهاى زيرزمينى امرى حياتى است.
|
|
با استفاده از اين طبقهبندىها، کاربرى اراضى موجود مساحى و نقشهبردارى شده است:
|
|
- مرزهاى توسعهٔ منطقهاى - ناحيههائى که منطقهبندى شده و عمدتاً براى استفادهٔ شهرى توسعه يافتهاند. اين مناطق عمدتاً نبايد در اختيار توسعه جديد جهانگردى (به استثناء جهانگردى شهري) قرار بگيرند.
|
|
- مناطق صنعتى - ناحيههائى که از لحاظ صنعتى توسعه يافتهاند و بنابراين با توسعه جهانگردى سازگار نيستند.
|
|
- فرودگاه - منطقه فرودگاه يکى از مناطقى است که بهعلت حرکت و صداى هواپيماها تأثيرى معکوس بر توسعه جهانگردى خواهد داشت.
|
|
جاذبههاى جهانگردى با دقت بررسى و طبقهبندى شدهاند، بدينشرح:
|
|
- مکانهائى با جاذبه مهم تاريخى - اين مکانها بهخصوص تمام مناطق شهرى تاريخى و مناطق باستانشناسى را دربرمىگيرند.
|
|
- برجها، استحکامات و قصرها - اين بناهاى خاص تاريخى داراى جاذبهٔ جهانگردى هستند.
|
|
- مراکز و خوشههاى دهکدههاى سنتى - اين مراکز مناطقى روستائى هستند که داراى خصوصيت معمارى و سبک زندگى سنتى مىباشند.
|
|
- مناظر وسيع مهم - جزاير مالت کوچک ولى تپهاى هستند، و يک جنبهٔ جالب توجه گردشهاى (تورهاي) جزيرهاى ديدن اين مناظر تماشائى است.
|
|
- سواحل - اين سواحل در جاهاى مشخصى قرار گرفتهاند، داراى نام هستند و به انواع صخرهاى و شنى طبقهبندى شدهاند.
|
|
شيوهٔ بررسى جاذبههاى جهانگردى شناسائى و ارزيابى منابع ساحلى جهانگردى را دربرمىگيرد. ناحيههاى موجود توسعه فشردهٔ جهانگردى نيز مساحى و نقشهبردارى شدهاند تا از نظر جغرافيائى روابط توسعه موجود را با خصوصيات مختلف جاذبهاى نشان دهند. در برنامهريزى گسترش جهانگردى محل توسعه فعلى نيز در نظر گرفته شده است. اين بررسى ارزيابى کيفيت توسعه فعلى جهانگردى را ادغام محيطزيستى آن را که مرتبط با سواحل و مناطق ساحلى است دربرمىگيرد.
|
|
تمامى انواع محل و نقل بررسى و ارزيابى شدهاند. ابتدا، سازمان بخش حملونقل مرور شده است. سپس مسائل مهم دسترسى به حملونقل هوائى به مالت شناسائى شدهاند و در اين باب به روشهاى تسهيلکنندهٔ مسافرت به کشور توجه شده است. راههاى اتصال آبى به جزاير و راههاى متصلکننده از طريق دريا در ميان جزاير مورد مطالعه قرار گرفتهاند. وسايل حملونقل زمينى داخلي، از جمله اتوبوس، تاکسى و خدمات کرايه خودرو، ارزيابى شدهاند. گردشهاى کوتاه در ميان جزاير با قايق که گردانندگان تورها ارائه مىکنند نيز مورد بررسى قرار گرفتهاند. دربارهٔ اصلاح تمام جوانب حملونقل توصيههائى در اين طرح شده است.
|
|
از تمام مکانهائى که در آنها جهانگردان اقامت مىکنند. صورتبردارى شده است. تحليلى از بازار جهانگردى انجام گرفته و هدفهائى که بايد در اين بازار تعقيب شوند براساس اهداف توسعه، ارزيابى جاذبههاى جهانگردى و ساير عوامل تعيين شدهاند. اين اهداف آميزهاى بزرگتر از انواع بازارهاى جهانگردى را نشان مىدهند که مالت خواهان جلب آن بازارها است. و انجام آن هم شدنى است. براساس اهداف موردنظر در اين بازار پيروي، تعداد و نوع محل سکونت جهانگردان پيشبينى شده است. عناصر نهادى جهانگردى (شيوهها و ساختارهاى سازماني، انگيزههاى سرمايهگذاري، نيازهاى قانونى و برنامهريزى نيروى انساني) تحت بررسى قرار گرفتند و در زمينههائى که نياز به اصلاحات بود توصيههاى لازم ارائه شد. اثرات اقتصادي، محيطزيستى و اجتماعى - فرهنگى ارزيابى شدهاند و در مورد اين عوامل پيشنهادهائى شده است.
|
|
در تهيه اين طرح، مسئله مهم نياز به اصلاح و تنوع بخشيدن به محصول جهانگردى بود. انجام اينکار، يعنى يکى از اهداف اين طرح، ضرورى است تا بازارهاى جهانگردى بهتر و متنوعتر شوند. براساس يکى ديگر از هدفهاى اين طرح، بهبود بازار و توليد جهانگرد بايد در چارچوب گسترش جهانگردى بهعنوان بخشى مهم از اقتصاد کشور انجام شود.
|
|
بهمنظور برنامهريزي، دو جزيرهٔ عمدهٔ مالت و گوزو به ۱۲ منطقه تقسيم شدند، ۱۰ منطقه در مالت و ۲ منطقه در گوزو. اين تقسيمبندى تحليلى منظم را از مناطق نسبتاً متجانس فراهم مىکند که ارائهٔ توصيههائى را براى آنها ممکن مىسازد. در هر منطقه، دربارهٔ سياستهاى خاصى که بايد اتخاذ شوند و اقداماتى که لازم است تا ناحيهها (ناحيههائى که مرتبط با توسعهٔ جهانگردى هستند) سامان يابند توصيههاى فراوان ارائه شده است. واحدهاى برنامهريزى جهانگردى (TPUs) ناحيههاى 'ممنوعه' تعيين شدهاند - محلهائى که در آنجا تا طرحهاى تفصيلى براى راهنمائى توسعه آينده جهانگردى تهيه و پذيرفته شدهاند، نبايد هيچ توسعه جديد جهانگردى صورت گيرد. دو منطقه از مناطق جهانگردى بهعنوان ناحيههاى داراى حقتقدم براى اصلاحات تعيين شدهاند.
|
|
بهعنوان بخشى از طرح برنامهريزي، برنامهريزى مشروح و بعضى از اصلاحات طراحى شهرى براى دو ناحيه داراى حقتقدم تهيه شدند. برنامهريزي، طراحى و برنامهنويسى توسعه بهطور مشروح نيز در مناطق مهم انتخابشدهٔ باستانشناسى و تاريخى براى تسهيلات مربوط به بازديدکنندگان تهيه شدند. اين طرح در برنامهٔ اجراء يک رويکرد سازمانى اثربخش را براى مرور و انجام اقداماتى دربارهٔ طرحهاى آيندهٔ جهانگردي، از قبيل احداث هتلها و تفريحگاههاى پيشنهادشدهٔ بخش خصوصي، توصيه مىکند. اين رويه مهم است. براى اينکه پروژههاى جديد جهانگردى توصيههاى طرح مزبور را منعکس کنند، و هيچ مسئلهٔ اجتماعى يا محيطزيستى ايجاد نکنند. بهعلاوه اين امر اجازه مىدهد تا پيشنهادهاى پروژهٔ مزبور بهنحوى کارآمد پردازش شود. شيوهٔ اجراء، اقدامى خاص و برنامهٔ توسعه پروژه را دربردارد.
|
|
عنصرى مهم از مطالعهٔ برنامهريزي، طرح بازاريابى و برنامهٔ مرتبط با اصلاح توليد جهانگردى است. رويکرد برنامهريزى بازار رابطهٔ نزديک ميان توسعهٔ تتوليد جهانگردى و حمايت بازارهاى جهانگردى را نشان مىدهد. راهبردى توصيهشده در طرح بازاريابى از اين سه عنصر تشکيل مىشود: ۱. تنوع بازار؛ ۲. بهبود کيفيت؛ و ۳. طولانى کردن فصل جهانگردي. بنابراين، سياستهاى بازاريابى ناشى از اين راهبرد تعيين و طرحهاى عملياتى براى ۹۴ -۱۹۹۰ اعلام شدهاند. طرحهاى عملياتى انجام اقدامات و فعاليتهائى خاصِ مرتبط با توسعه و حمايت هماهگ توليد را توصيه مىکنند.
|
|
برنامهٔ توسعهٔ توليد اقداماتى مختلف را براى دورههاى کوتاه و ميانمدت مشخص مىکند. اين اقدامات شامل وارد زير مىشود:
|
|
- اجراء طرحهاى بهبود منطقهٔ جهانگردي.
|
|
- حمايت از بهسازى هتلها و ساير تسهيلات همراه با ايجاد انگيزش.
|
|
- تشويق احداث هتلها و ساير تسهيلات با کيفيت بالا مرتبط با بازارهاى هدفگيرىشدهٔ خاص.
|
|
- حمايت از توسعهٔ تسهيلات اوقات فراغت، از قبيل لنگرگاههاى قايقهاى تفريحي، مجتمعهاى ورزشي، تسهيلات تفريحي، يک پارک ملى زيرآبي، مناطق ميراث فرهنگي، فروشگاههاى بيشتر، و نمايش نور و ليزر در بندر.
|
|
اين طرح قيد مىکند که براى کسب جابهجائى بازارها و اصلاح ضروريِ توليد به وقت کافى نياز است، و براساس انجام مرحله به مرحله کارها مىتوان به بهترين پيشرفت نائل شد. ولى طرح مزبور پيشبينى مىکند که اگر سياستها و برنامه طبق زمانبندى تعقيب شوند، تغييرات دلخواه تا ۱۹۹۵ در راه خواهد بود. در طول مدت طولانىتري، اين طرح مالت را بهعنوان مقصدى خوب براى پولى که پرداخت مىشود و براى گروههائى متنوع با درآمدهاى متوسط و بالا جاذبه دارد، پيشبينى مىکند.
|