پنجشنبه, ۲۷ دی, ۱۴۰۳ / 16 January, 2025
مجله ویستا
اصل ضمانت اجرائی
در تهيه و تنظيم برنامه بايد شرايط اجراى آن در مد نظر باشد. شرايط اجراء برنامه به عواملى از قبيل محيط اجتماعى و سياسى آموزش و پرورش، مديريت آموزش و پرورش، سازمان و تشکيلات و نظام و مقررات ادارى آموزش و پرورش، منابع فنى و انسانى براى نوآورى و توسعه، و راهبردهاى نوآورى بستگى دارد. |
برنامه و نظام آموزش و پرورش تحت تأثير محيط اجتماعى و سياسى آن است. بعضى از مکتبهاى فلسفى معتقد هستند که آموزش و پرورش نهادى است در خدمت جامعه و وظيفهٔ اصلى آن اين است که پاسدار ميراثهاى فرهنگي، سنتها، آداب و عادات و معلومات باشد، و آنها را از نسلى به نسل ديگر انتقال دهد و لنگر ثبات باشد. برخى از مکاتب ديگر فلسفى معتقد هستند که آموزش و پرورش، بهخصوص تعليمات عاليه، نبايد فقط وسيلهاى براى نقل و انتقال ميراث فرهنگى و دانش موجود تلقى گردد، بلکه بايد محيط مناسبى براى برخورد آراء و انديشهها و ايجاد و خلق فرهنگ و دانش نو باشد، و کانون تحول و تغيير و مهد نوسازى گردد. بعضى از مکاتب فلسفى آموزش و پرورش از اين هم قدمى فراتر مىروند و مىگويند: اصولاً آموزش و پرورش و مخصوصاً تعليمات عاليه، بايد به منزلهٔ پيشدار و همانند سر زوبين اجتماع آن را پيش براند. |
بديهى است، برنامهريزى آموزشى بسته به اينکه بر اساس کداميک از مکاتب مزبور انجام شود، شکل خاصى پيدا خواهد کرد و از مکتبى به مکتب ديگر، کاملاً تفاوت خواهد داشت. اگر فلسفهٔ مسلط اجتماعى معتقد باشد که وظيفهٔ اصلى آموزش و پرورش نقل و انتقال فرهنگ و دانش يک نسل به نسل بعدى است، طبعاً برنامهريزى آموزشى آن هم از اين عقيده پيروى خواهد کرد، و اصل تحول و تغيير که قبلاً اشاره شد، در چنين برنامهريزى وزن و اعتبارى نخواهد يافت. بهعبارت ديگر، بايد متوجه بود که فلسفهٔ مسلط اجتماعى چيست؟ ارزشها و گزينشهاى اصلى آن کدام است؟ مردم در زندگى بهدنبال چه هستند؟ آرمانها و آرزوهاى اصلى آنها چيست؟ معيار و ملاکهاى موفقيت و خوشبختى را در چه مىدانند؟ و از آموزش و پرروش براى رسيدن به آرزوى آنها چه انتظار دارند؟ همچنين بايد متوجه بود که آموزش و پرورش چگونه کنترل و نظارت مىشود و حوزهٔ اختيار و عمل مسؤولان آن چيست؟ جستجو کردن و تجزيه و تحليل پاسخهاى سؤالاتى از اين قبيل، کمک مىکند که برنامهريز آموزش و پرورش از دنياى خيال و آرزو خارج شود و با واقعيتها مواجه گردد. |
مديريت آموزش و پرورش طبعاً در حسن اجراء و ميزان موفقيت برنامههاى آموزش و پرورش سهم بهسزايى دارد. در برنامهريزى آموزش و پرورش بايد متوجه بود که قابليت مديران و مسؤولان امر در اجراء نوآورىها چيست؟ ظرفيت و توانايى کار آنها چقدر است؟ به چه نوع فعاليتهايى اولويت قائل هستند؟ ضوابط و ملاکهاى سنجش کار آنها چيست؟ زيرا بالاخره مديران هستند که بايد برنامه را پياده کنند. مديرى که به اولويتها و راهبردهاى برنامه معتقد نباشد، يا آنکه آن را به تعويق مىاندازد، سُست و ضعيف مىسازد، و از مسير واقعى منحرف مىکند. ولى به فرض آنکه در اجراء آن مکلف باشد و بکوشد، بهعلت عدم توانايى لازم، چه بسا به ظاهر امر مىپردازد و اجراء برنامه صورت قشرى پيدا مىکند. |
يکى از محدوديتهاى برنامهريزى آموزش و پرورش اين است که بايد با نظام، سازمان، و تشکيلات آموزش و پرورش و مقررات ادارى و مالى و آموزشى آن متجانس باشد، و گرنه ضمانت اجرائى نخواهد داشت. بسيارى از اوقات ديده شده است که يک برنامه ظاهراً جالب آموزشي، تماماً يا قسمتهايى از آن، بهعلت برخورد با مقررات مالى و ادارى و آموزشى يا شکل سازمانى از اجراء بازمانده و فلج شده است؛ مثلاً، اگر برنامه به نوآورى و تحقيق و آزمايش روشهاى جديد تکيه کرده باشد، ولى سازمان و مقررات مؤسسات آموزشى عملاً اجازه و فرصت آزمايش کردن و بهکار بستن نوآورىها را نداشته باشند، طبعاً نمىتوان انتظار داشت که برنامه اجراء شود. همچنين اگر فرض کنيم برنامه تعليمات عملى و آزمايشگاهى را تأکيد کرده باشد، ولى در امتحانات نهايى به يادگيرىهاى نظرى تکيه شود، خواهى نخواهى در کلاس به تعليمات آزمايشگاهى و عملى اهميت لازم داده نخواهد شد. |
يکى ديگر از تنگناهاى برنامهريزى آموزش و پرورش وجود محدوديت و کمبودهاى منابع فنى و انسانى براى نوآورى است. معمولاً دانش نظرى از دانش عملى و تکنولوژى پيشرفتهتر است و دانش عملى هم بر آنچه واقعاً بهکار گرفته مىشود، برترى دارد. |
همچنین مشاهده کنید
ایران مسعود پزشکیان دولت چهاردهم پزشکیان مجلس شورای اسلامی محمدرضا عارف دولت مجلس کابینه دولت چهاردهم اسماعیل هنیه کابینه پزشکیان محمدجواد ظریف
پیاده روی اربعین تهران عراق پلیس تصادف هواشناسی شهرداری تهران سرقت بازنشستگان قتل آموزش و پرورش دستگیری
ایران خودرو خودرو وام قیمت طلا قیمت دلار قیمت خودرو بانک مرکزی برق بازار خودرو بورس بازار سرمایه قیمت سکه
میراث فرهنگی میدان آزادی سینما رهبر انقلاب بیتا فرهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی سینمای ایران تلویزیون کتاب تئاتر موسیقی
وزارت علوم تحقیقات و فناوری آزمون
رژیم صهیونیستی غزه روسیه حماس آمریکا فلسطین جنگ غزه اوکراین حزب الله لبنان دونالد ترامپ طوفان الاقصی ترکیه
پرسپولیس فوتبال ذوب آهن لیگ برتر استقلال لیگ برتر ایران المپیک المپیک 2024 پاریس رئال مادرید لیگ برتر فوتبال ایران مهدی تاج باشگاه پرسپولیس
هوش مصنوعی فناوری سامسونگ ایلان ماسک گوگل تلگرام گوشی ستار هاشمی مریخ روزنامه
فشار خون آلزایمر رژیم غذایی مغز دیابت چاقی افسردگی سلامت پوست