دوشنبه, ۱۵ بهمن, ۱۴۰۳ / 3 February, 2025
مجله ویستا
ترانههای اجتماعی ـ انتقادی
اين بخش از ترانهها که بازتاب وقايع سياسى و اجتماعى دورانهاى مختلف تاريخى است، اعتبار و ارزش ويژهاى دارد. | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
مشمول اين ترانهها، تنها به وقايع خاص تاريخى و اجتماعى و حفظ ارزشهاى قومى نيست، بلکه در تعبيرى عام و وسيع، بيانگر مبارزهٔ درنگناپذير عوام و خواص است. | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
...قصهٔ امير ارسلان و حسين کرد و نظاير اينها مىرساند که مردم، آرزومند رفع ظلم و بيدادگرىها هستند و به غلبهٔ نهائى خويش نيز اميدوار هستند. (جامعهشناسى هنر، ص ۹۵) | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
'... شايد کشف تمهاى اجتماعى متضمن انتقاد نسبت به قشرهائى که مورد محبت عامه نبودهاند، در ترانههاى عاميانه در وهله اول، غيرمترقب بهنظر برسد ولى اولاً اين واقعيتى است که چنين تمهائى در ترانهها منعکس است، ثانياً هيچ چيز از اين طبيعىتر نيست. ترانههائى که بيانگر احساس مردم ساده است، ناچار بايد پرخاش و رنج و محروميت آنها را نيز بيان کنند. (ترانههاى ملى ايران) | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
از جملهٔ اينها، مىتوان به ترانههائى که از لابهلاى تاريخ بهدست آمده و عمدتاً بهعنوان آثار نخستين شعرى، موضوع بحث و تحقيق پژوهشگران ادبيات فارسى قرار گرفته است؛ اشاره نمود؛ از آن جمله هستند، ترانهٔ ابوالينبغي ' يا 'سرود سمرقند' ، سرود اهل بخارا، ترانهٔ مردم بلخ، ترانهٔ يزيد بن مفرغ، حرارهٔ احمد عطاش و نمونههاى جديدتر آن مانند شعر مردم اصفهان هنگام محاصرهٔ محمود افغان، ترانهٔ زنان اسير لزگى، ترانهٔ لطفعلىخان زند و ... . (ترانه و ترانهسرائى در ايران) | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
اجتماعيات در ترانههاى ملى جنبههاى گوناگونى از زندگى مردم را دربرمىگيرد و اساساً از روابط اجتماعى آنها ناشى مىشود: مسائل خانوادگى و درگيرىهاى ناشى از آن، عادتها و ارزشهاى روزمره، برخوردهاى شخصى و اختلافات در عقدههاى ناشى از آن، فقر و عوارض آن، منکرات و منهيات، مسائل اقتصادى نظير گرانى و... موضوع و مضمون اين نوع ترانهها است. | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
طنز در ترانهها، بهصورت يکى از ويژگىهاى ممتاز، چنان ممزوج گاه جدا کردن آن از مباحث جدّى ترانهها دشوار است. | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
هدفهاى جدى را دنبال مىکند و قلمروهاى آن، در مسائل سياسى ـ اجتماعى، بسيار گسترده است. | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
عزيزاله کاسب، پژوهشگر معاصر، به درستى مىگويد: | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
... چه بسيار بوده است که مردم ايران در سراسر تاريخ کهنسال اين مرز و بوم، چون با شکست و نابسامانى روبهرو شدهاند، براى ارضاى حسن انتقام خويش، زبان به هجو گستردهاند... در هر هنگامه و انقلاب، ملت با سرودن اشعار هجوآميز، دشمن را فرو کوفته است. (چشمانداز تاريخى هجو) | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
مردم در لطيفهها، اشعار و ترانههاى طنز، حکام ستمگر، قاضيان رشوتستان، ملانماهاى رياکار و عمال فاسد حکومتى را هدف قرار مىدهند و به مدد طنز آنها را رسوا مىسازند. | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
برخى از مضمونهاى طنز، در ترانههاى عاميانه، شامل اخلاقيات اجتماعى است. اين مقوله جنبههاى مختلف زندگى، از قبيل عادات بد، ضعفهاى شخصى، عيوب خانوادگى، طفيلىگرى، تنبلى، رياکارى و بسيارى نارسائىها را مورد حمله قرار مىدهد. | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
در پارهاى از ترانههائى که چاشنى طنز دارد، فرد يا مسئلهٔ خاصى موردنظر نيست بلکه هدف خنداندن و تفريح است. اين دسته از ترانهها، با چنين خاستگاههائى، گهگاه به مسائل اجتماعى هم تعميم داده مىشوند. | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
يکى از صور مثل، شعر است و يکى از انواع شعر مثلى، شعر عاميانه ـ هم ترانههاى روستائى و هم ترانههاى عاميانهٔ شهرى ـ است. شايد درستتر باشد اگر گفته شود که آبشخور ضربالمثل ادبيات عوام است و اين ترانههاى عاميانه هستند که در اثر تکرار و تداوم حالت و تشخيص ضربالمثل را بهدست مىآورند. | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
بسيارى از اشعار و ترانههاى عاميانه، صورت ضربالمثل دارند؛ و نيز مىتوان تصور کرد که برخى از جملههاى مثلى، شعرگونه هستند. | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
- بازم صداى نى مياد: | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
| |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
- از ترانههائى که دربارهٔ نايب حسين کاشى و فرزندش سروده شده: | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
| |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
(ترانههاى عاميانه) | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
| |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
(روزنامهٔ نسيم شمال، ۱۷ رمضان ۱۳۲۹ هـ.ق.) |
همچنین مشاهده کنید
ایران مسعود پزشکیان دولت چهاردهم پزشکیان مجلس شورای اسلامی محمدرضا عارف دولت مجلس کابینه دولت چهاردهم اسماعیل هنیه کابینه پزشکیان محمدجواد ظریف
پیاده روی اربعین تهران عراق پلیس تصادف هواشناسی شهرداری تهران سرقت بازنشستگان قتل آموزش و پرورش دستگیری
ایران خودرو خودرو وام قیمت طلا قیمت دلار قیمت خودرو بانک مرکزی برق بازار خودرو بورس بازار سرمایه قیمت سکه
میراث فرهنگی میدان آزادی سینما رهبر انقلاب بیتا فرهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی سینمای ایران تلویزیون کتاب تئاتر موسیقی
وزارت علوم تحقیقات و فناوری آزمون
رژیم صهیونیستی غزه روسیه حماس آمریکا فلسطین جنگ غزه اوکراین حزب الله لبنان دونالد ترامپ طوفان الاقصی ترکیه
پرسپولیس فوتبال ذوب آهن لیگ برتر استقلال لیگ برتر ایران المپیک المپیک 2024 پاریس رئال مادرید لیگ برتر فوتبال ایران مهدی تاج باشگاه پرسپولیس
هوش مصنوعی فناوری سامسونگ ایلان ماسک گوگل تلگرام گوشی ستار هاشمی مریخ روزنامه
فشار خون آلزایمر رژیم غذایی مغز دیابت چاقی افسردگی سلامت پوست