|
پوسترها معمولاً ورقههاى بزرگ کاغذى هستند که روى آنها يک تصوير و معمولاً چند واژهٔ ساده وجود دارد. گاه ممکن است جنس آنها از فلز رنگآميزى شده يا لعابى باشد که دوام بيشترى دارد ولى بسيار پرهزينهتر است.
|
|
|
چند عامل ساده که در طراحى پوسترها بايد در نظر گرفت، بهشرح زير است:
|
|
- معمولاً مردم فقط نگاهى گذرا به پوسترها مىاندازند و مدت اين نگاه آنقدر است که صرفاً آن را تشخيص بدهند.
|
|
- رهگذران فقط در صورتى مدت نگاه آنها طولانى خواهد بود که چيزى خاصى توجه آنها را جلب و علاقهمندى آنها را تحريک کند.
|
|
- بنابر اين پيام روى پوسترها بايد ساده، روشن وصريح باشد.
|
|
- مشخص کنيد که مخاطبان چه کسانى خواهند بود.
|
|
- مشخص کنيد چه کارى را اميدوار هستيد مخاطبان در نتيجهٔ نصب پوستر انجام دهند.
|
|
- واژهها و طرح کلى اوليهاى را که پيام مورد نظر را بهطور ساده و روشن بيان مىکند، روى کاغذ بياوريد.
|
|
- پيام مورد نظر را همانند شعارى موجز و جالب، در قالب چند واژه مطرح کنيد.
|
|
- انديشه اصلى پيام مورد نظر را مجسم کنيد و بهصورت تصوير در بياوريد.
|
|
- در ابتدا، طرحى کلى از پوستر را در مقياسى کوچک يک سوم يا يک پنجم اندازهٔ واقعى ترسيم کنيد.
|
|
- در کل پوستر از خطوط و حروف چاپى سياه معمولى استفاده کنيد.
|
|
- بهمنظور جلب توجه و براى تمايز تصوير، از رنگ استفاده کنيد، ولى طورى نباشد که اين رنگها موجب سردرگمى شوند.
|
|
- پوسترها را با حروف، واژگان يا تصاوير شلوغ نکنيد.
|
|
مقادير زيادى از پوسترها را مىتوان به کمک چاپ سربي، چاپ سيلک و برخى دستگاههاى پرهزينهٔ تکثير تهيه کرد؛ اگر به تعداد کمى پوستر نياز باشد آنها را مىتوان با کارهاى دستى تهيه کرد.
|
|
|
پوسترها براى موارد زير در نظر گرفته مىشوند:
|
|
- جلبنظر رهگذران.
|
|
- تفهيم واقعيت يا انديشهاى به آنها.
|
|
- ترغيب آنها براى پشتيبانى از يک انديشه.
|
|
- پوسترها براى معرفى يا آغاز يک فعاليت سودمند هستند.
|
|
- پس از آغاز موفقيتآميز يک فعاليت، از پوسترها مىتوان براى تقويت آن استفاده کرد.
|
|
- در کل، هر قدر تعداد پوسترها در يک ناحيه بيشتر باشد، تأثير آنها نيز بيشتر خواهد بود.
|
|
- با اين حال، استفادهٔ بيش از حد از پوسترهاى باعث مىشود که به هدف يا هدفهاى مورد نظر نرسيم و ممکن اتس مردم عليه انديشهاى که اين پوسترها آن را رواج مىبخشند، برانگيخته شوند.
|
|
- بايد براساس عقل سليم و حسن سليقه تعيين کرد که پوسترها در کجا مورد استفاده قرار گيرند و تعداد آنها در هر محل چند عدد باشد.
|
|
- پوسترها را مىتوان روى تابلو اعلانات، ديوار ساختمانها، نردهها، درختان يا در جاهاى مناسب ديگرى نصب کرد، بهشرطى که موجبات رنجش مالکان اين اموال را فراهم نياورند؟ (اگر در اين زمينه شک داريد، از ساکنان اين محلها اجازه بگيريد).
|
|
- پوسترها را بايد پس از انتقال پيام آنها و پيش از اينکه کثيف شوند، از محلى که نصب شدهاندبرداريد. در غير اينصورت ممکن است موجب آزار رهگذران شوند.
|
|
آزاد گذاشتن شرکت عامهٔ مردم و دانشآموزان در مسابقههاى طراحى پوستر، روشى بسيار خوب است تا نسبت به يک موضوع ايجاد علاقه شود و اين شناخت به دست آيد که ديد مردم يک ناحيهٔ خاص نسبت به يک انديشه چگونه است و آن را به چه نحوى مىخواهند نشان دهند. جايزههاى نقدى معقول ممکن است شرکتکنندگان بسيارى را جذب کند. چند سال پيش در آفريقاى جنوبي، چنين مسابقهاى نشان داد که فقدان ثروت بالقوه، در نظر مردم به مراتب اهميت بيشترى نسبت به از دست رفتن خاک يا طبيعت بکر در آتشسوزىهاى جنگلها دارد.
|