سه شنبه, ۹ بهمن, ۱۴۰۳ / 28 January, 2025
مجله ویستا
تجهیزات برای فراخوانی مشتریان
بعضی از قسمتها و تأسیسات یا تجهیزات موجود در هتل یا متلها جنبهٔ (پولساز) ندارند و خود به عنوان منبع درآمد چندانی برای هتل شناخته نمیشوند. با این وجود، میتوان پرسید که فلسفه و علت ایجاد چنین تأسیسات بر کدام پایه است و چرا یک مدیر با تجربه ترجیح میدهد که این تجهیزات را در هتل خود برقرار داشته باشد؟ پاسخ ساده است. همین جاذبهها هستند که بسیاری از مسافرین، واردین یا بازدیدکنندگان را به هتل فرا میخوانند و در نتیجه بر تعداد میهمانان افزوده میگردد و درآمد هتل از ناحیهٔ دیگر بخشهای آن فزونی مییابد. بالاترین و بیشترین درآمد یک هتل از همان طریق اجارهدادن اتاقها به دست میآید، ولی برای افزایش درصد این درآمد نمیتوان تنها به انتظار ورود میهمانان نشست و در جلب توجه و علاقهٔ آنها اقدامی به عمل نیاورد. |
معمول چنین است و این، یک روش صحیح و پسندیده به شمار میرود که درهتل یا متلهای پیشرفته و همگام با مقتضای شرایط زمان به ایجاد فضای سبز یا احداث زمینهای تنیس، گلف یا محل پارک اتومبیلها اقدام میکنند و مدیران این قبیل هتلها سعی دارند تا با احداث جاذبههای چشمگیر و محلهای سرگرمی و تفریح، واردین بیشتری را به اقامت در هتل و گذراندن شبانهروزی در آن، بر میزان درصد اتاقهای اشغالی بیافزایند و درآمد اصلی خود را بالا ببرند. به آسانی میتوان دریافت که تعطیل شدن یا ناقص ماندن فعالیت هر یک از چنین بخشهائی موجب کاستهشدن از تعداد مراجعین خواهد گردید که پیامد آن خواهد توانست درصد میزان درآمد از اتاقها را پایین بیاورد. گاه این مقدار را به نصف کاهش دهد. میبینیم که هرچند این گونه تأسیسات ممکن است (پولساز) نباشند و گاه برای دایر نگه داشتن آنها ناچار از صرف هزینههائی نیز خواهیم بود، اما خود میتوانند به طور غیر مستقیم به کسب درآمد بیشتر برای هتل یاری برسانند. |
برخی دیگر از دارندگان هتل در اندیشهٔ تأسیس سالن سینما و نمایش فیلمهای سینمائی در هتل خود هستند و یا به دعوت از گروههای آکروبات و نظایر آنها و ارائه نمایشهای سرگرمکننده و تفریحهای میپردازند تا بدین ترتیب بر شمار مراجعان هتل بیافزایند و میزان درصد اتاقهای اشغالی هتل را بالا ببرند ولی چنانچه با محاسبه و بررسی دقیق معین شود که اقدامهائی از این قبیل تأثیر چندانی بر افزایش درصد اتاقهای اشغال شده نخواهد گذاشت، باید از اجرای چنین برنامهها چشمپوشی نمود. تهیه و اجرای برنامههائی از قبیل آنچه گفته شد، بیانگر تمایل واقعی مدیریت و کارکنان هتل برای جلب مشتریان و آمادهسازی امکانات رفاهی برای آنهاست و این به مفهوم آن است که نباید ارائه خدمات شایسته وضعیت رفتار و کرداری مناسب درهم کلامی و برخوردهای همراه با ادب و کمال در محیط پذیرائی از یاد برود که این خود میتواند اگر نه بیش از آن گونه تجهیزات که دست کم به همان پایه در جلب مشتری با اهمیت تلقی گردد. |
هتلهائی هستند، که شمار آنها هم اندک نیست، که با برخورداری از تنها امتیاز فضای سبز میتوانند به جلب مشتریان بیشتری توفیق یابند و نسبت به هتل یا متلهائی که آنها نیز مخارجی را در زمینهٔ این تأسیسات هزینه میکنند درآمد بیشتری به دست آورند. چون راز موفقیت آنها را جستجو کنیم به همان نکتهای خواهیم رسید که جای جای این مطالب بر آن تأکید نمودهایم و آن عبارت از برقراری رفتار نیک، گفتار نیک و برخورداری از فرهنگ و دانش و تجربهٔ کافی در میان کارکنان هتل است. اینک به جا میدانیم به یادآوری نکاتی چند پیرامون روشهای اجرائی مناسب برای جلب مشتری برای هتل بپردازیم: |
۱. نمای بیرونی و شکل ظاهری ساختمان و نیز قسمتهای داخل هتل توجه مشتریان را به خود معطوف میدارد. |
۲. دکوربندی و سلیقهٔ به کار رفته در طرح دکور، پاکیزگی و انتشار رایحهٔ دلنشین و مطبوع در فضای هتل در این امر، تأثیر مثبت میگذارد. |
۳. دارا بودن وسایل آسایش و امکانات کافی و تمیز، چگونگی ارائه خدمات و ظرافتهائی که از نظر سلیقه در آن بهکار رفته، نحوهٔ رفتار و میزان رعایت ادب و شخصیت از سوی پرسنل، آرام و ساکت بودن محیط و برخورداری از وسایل تفریح و سرگرمیهای متنوع، طراحی به کار رفته در زمینهٔ نورپردازی فضای داخل و خارج هتل، انواع تجهیزات و امکانات جانبی دیگر، میزان و پایهٔ نرخهای درخواست شده به ویژه در صورتی که مراجعین احساس کنند نرخهای هتل در مقایسه با خدمات ارائه شده در سطح پایین قرار دارد و رضایت کامل آنها را فراهم نمیآورد، اینها همه و هر یک به سهم خود میتواند یک مدیر هتل را به هدف خود که دسترسی به فروش بیشتر است نایل گرداند و سرانجام باید این نکته را بیافزائیم که ظرافت، دقت، ذکاوت، طرز بیان و شیرین کلامی و دیگر خصایل مردمی لازم برای برخورداری از هنر فروشندگی در میان هر یک از کارکنان هتل و خاصه آنها که با مشتریان در تماس مستقیماند، نقش مؤثری در سودآوری کارها ایفا میکند. |
اینک به توضیح بیشتری پیرامون نکات بالا میپردازیم: |
ـ نمای ظاهری هتل: |
وضعیت متناسب و نمایان یک هتل همچون یک فروشنده زبردست به کار میآید و این نکته بهخصوص در مورد متل یا هتلهائی که به رزرو مسافران نمیپردازند، مصداق پیدا میکند. فرض کنیم یک متل در فاصلهٔ بین دو شهر واقع شده و مسافری آنگاه که نیاز به استراحت دارد و مایل است شبی را در مکانی دلپذیر و مصفا بگذارند به متل سر راه میرسد، چنانچه با وضعیت خدمات متل و نرخ آن آشنائی نداشته باشد نمای ظاهر متل کافی خواهد بود که توجه وی را به خود جلب کند و مسافر در این صورت تصمیم خواهد گرفت آن شب را در متل بگذراند و چنانچه رضایت خاطرش بهتر فراهم شده باشد ممکن است مدت بیشتری اقامت نماید. اما، اگر همان جاذبهٔ ظاهری متل توفیقی در جلب نظرش نیافته باشد، راهگذر همان یک شب را هم در متل نخواهد ماند. |
ـ لابی: |
یا همان سرسرای هتل میتواند به صورت یک شناسنده و بیانگر وضع واقعی هتل جلوه نماید. چنانچه این قسمت از هتل یا متل که در نخستین لحظههای ورود مسافرین بر آنها خودنمائی میکنند از گیرائی کامل و پاکیزگی و نوآوریها حکایت کند، خواهد توانست مشتریان بیشتری با سلیقههای مختلف را به خود جلب نماید و اگر مبلمان (لابی) به صورت زننده و رنگ و رورفته و نامرتب دیده شود، طبیعی است که نخواهد توانست از یک مسافر رهگذر برای متل یک میهمان دست و پا کند. |
ـ رعایت پاکیزگی و وجود رایحهٔ دلانگیز: |
در فضای داخل هتل بیتردید در جلب مشتری مؤثر است. چنانچه در و دیوار یک هتل پاکیزه و تمیز نباشد و بوی نامطبوع در آن به مشام رسد، بدان مفهوم خواهد بود که مراجعین را از خویش میراند و آنها را به خود نمیپذیرد. |
ـ تحویل اتاق: |
تحویل یک اتاق که دارای تختخواب شکسته و ناراحت است و آسایش مسافر را به هنگام خواب فراهم نمیآورد، باعث نارضایتی مشتری خواهد گردید. تمیز نبودن ملافهها و کفپوش و دیگر وسایل نیز همین تأثیر ناخواسته را خواهد داشت. |
ـ خدمات ارائه شده: |
خدمات ارائه شده تأثیر شگفت در فراخوانی مشتری دارد. یک مسافر یا میهمان که به هتل وارد میگردد چنین انتظار دارد که در برابر مبلغی که میپردازد از خدمات درخور و بایسته بهرهمند گردد و احساس نکند که تنها هدف از جلب و فراخوانی وی به هتل آن بوده تا به هر شکل ممکن بتوان پول وی را تصاحب نمود. |
ـ سرویس و کیفیت: |
سرویس و کیفیت آن باید بینقص باشد. نکات دقیق و قابل توجه در این مورد وجود دارد که مدیران هوشمند و کارکنان دلسوز به خوبی بر آن واقفند و رعایت مینمایند. غذائی را که از هر جهت دلپذیر و مطبوع است و انتظار میرود که بتواند رضایت کامل مشتری را جلب کند میبایست در ظرف مناسب و خوش ترکیب و زیبا سرو شود. ارائه بهترین انواع غذاها و خوراکیها و دسرها در ظروف نامناسب میتواند کیفیت عالی آن را تنزل دهد و ارزش آن را بکاهد. سرو کردن یک نوع غذا در ظرفی که به نوعی غذای دیگر اختصاص دارد، کاری اشتباه خواهد بود نظیر آن که یک گارسن کم تجربه بخواهد بستنی سفارش شده را در بشقاب تخت به مشتری عرضه نماید. |
ـ رفتار پرسنل: |
رفتار و کردار پرسنل و کارکنان هتل میتواند تعیینکنندهٔ وضعیت آیندهٔ آن به شمار آید. امروز دیگر جنبههای تربیتی و فرهنگی و عاطفی افراد است که معرف شخصیت و منش آنها می باشد. یک کارمند هتل به آسانی میتواند با رفتار ناپسند و انتقادآمیز خود باعث سرافکندگی و انفعال دیگر افراد شریف و پرسنل وظیفهشناس گردد. |
ـ محیط هتل: |
محیط هتل یا متل باید تا آنجا که ممکن است از جنجال و هیاهو و سرو صدای بیمورد به دور باشد. یکی از ناپسندترین رفتارها آن است که دو نفر از کارکنان هتل به هر علت با یکدیگر و در حضور میهمانان به مشاجره و منازعه برخیزند یا آنکه مدیر مسئول هتل در برابر میهمانان خود با کارمند یا دیگری مجادله نماید و یا به بانگ بلند سخن بگوید و کارکنان خود را مورد سرزنش قرار دهد. |
ـ وسایل آرامش: |
دربارهٔ وسایل آسایش نباید تنها به آمادهسازی تختخواب یا ملافهٔ تمیز و راحت و حمام با حوله و لوازم پاکیزه اکتفا نمود که اینها هریک میتوانند سهمی در برقراری آرامش و رفاه مسافرین و میهمانان داشته باشند، اما این نکته را باید در نظر داشت که آسودگی خیال و آسایش فکری پیش از استراحت جسمانی و مقدم بر آن است. ایجاد فضای سبز در هتل و تأسیس کتابخانه و یا توزیع روزنامه به اتاقهای دیگر امکانات رفاهی که از تأسیسات جنبی یک هتل به شمار میرود، خواهد توانست بر منزلت هتل بیافزاید و هم در جلب مشتریان با فرهنگ و خواستاران مطالعه و تحقیق به طور سازنده مؤثر باشد و هم در زمینههای دیگر موجب کسب درآمد بیشتر هتل گردد. |
ـ آسایش مسافرین: |
باید در محیط هتل از انتشار نورهای زننده که آسایش مسافرین و میهمانان را مختل میسازد، جلوگیری شود و همچنین نباید محیط یا اتاقهای هتل را با لامپهای کمسو روشن کرد. این هر دو جنبه به یک میزان میتواند نارضایتیها را در میهمانان برانگیزد و مانع استراحت یا مطالعهٔ آنها گردد. |
ـ تجهیزات هتل: |
بینقص بودن تجهیزات و لوازم هتل از نکات مهم دیگری است که دوراندیشانه باید مورد مطالعه قرار بگیرد. درنظر آوریم که میزهای غذاخوری را بلندتر از معمول یا صندلیها را بیقواره و کوتاه پایه ساخته باشند، به طوری که میهمان نتواند غذای خود را در راحتی و آسایش میل نماید. پیداست که با سکوت خود ابراز عدم رضایت خواهد کرد. |
ـ مدیریت هتل: |
نوع مدیریت هتل است که پایهٔ بنیادین تمام آنچه یاد کردیم شمرده میشود. کافی است هتلی را در نظر بگیریم که از همهٔ شرایط و امکانات یک محیط رویائی برخوردار باشد و برای مدتی هر چند کوتاه از داشتن یک مدیر متخصص محروم بماند. تمامی پایههای استوار دارندهٔ آن نظم و ترتیب صحیح به سرعت دچار تزلزل و فروپاشی خواهد گردید. |
همچنین مشاهده کنید
ایران مسعود پزشکیان دولت چهاردهم پزشکیان مجلس شورای اسلامی محمدرضا عارف دولت مجلس کابینه دولت چهاردهم اسماعیل هنیه کابینه پزشکیان محمدجواد ظریف
پیاده روی اربعین تهران عراق پلیس تصادف هواشناسی شهرداری تهران سرقت بازنشستگان قتل آموزش و پرورش دستگیری
ایران خودرو خودرو وام قیمت طلا قیمت دلار قیمت خودرو بانک مرکزی برق بازار خودرو بورس بازار سرمایه قیمت سکه
میراث فرهنگی میدان آزادی سینما رهبر انقلاب بیتا فرهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی سینمای ایران تلویزیون کتاب تئاتر موسیقی
وزارت علوم تحقیقات و فناوری آزمون
رژیم صهیونیستی غزه روسیه حماس آمریکا فلسطین جنگ غزه اوکراین حزب الله لبنان دونالد ترامپ طوفان الاقصی ترکیه
پرسپولیس فوتبال ذوب آهن لیگ برتر استقلال لیگ برتر ایران المپیک المپیک 2024 پاریس رئال مادرید لیگ برتر فوتبال ایران مهدی تاج باشگاه پرسپولیس
هوش مصنوعی فناوری سامسونگ ایلان ماسک گوگل تلگرام گوشی ستار هاشمی مریخ روزنامه
فشار خون آلزایمر رژیم غذایی مغز دیابت چاقی افسردگی سلامت پوست