در صنعت هتلداری عامل زمان اهمیت دارد و در همهٔ قسمتها مطرح است. زمان پول است. برای تعمیر اتاق یا وسایل هتل، برای سرو غذا، انبارکردن، خرید موادی نظیر گوشت و جابهجا کردن به موقع آن برای جلوگیری از فساد، برای فروش اتاق، رزرو اتاق، شیفتبندی و برای خانهداری نیز عامل زمان مطرح است. چه زمانی باید راهروها تمیز شود و چه مواقع اتاقها را تمیز کنند، برای نظافت هر یک از بخشهای هتل باتوجه به وسعت آن باید زمانی تعیین کرد، اتاقهائی که حمام یا بالکن دارد یا بیحمام و بدون بالکن است یا وسایل اتاقها که در هتلهای مختلف یکسان نیست زمان متفاوتی هم لازم خواهد داشت. برای تعیین زمان اجرای کار باید چنین عمل شود که: چقدر به طول میکشد تا کار انجام میشود و چقدر بایستی به طول کشد تا به انجام رسد؟ آنگاه مدت زمان مناسب برای اجرای کار را میتوان معین کرد. |
|
این زمان را برای اتاقها، راهروها، آسانسور و دفاتر، اتاقهائی که از مسافر خالی شده، اتاقهائی که مسافر دارد، اتاقهائی که خالی بوده هم میتوان زمانی را تعیین کرد. باید که سرعت لازم برای انجام کارها به همان روشی که پیش از این گفتیم تعیین کرد و سپس میانگین گرفت، این کار به دشواری انجام میشود، ولی به صورت مشاهدهای که نتیجهٔ آن در ذهن میماند قابل توجه خواهد بود. این مشاهده نیاز به تجربه، مهارت و آموزش خواهد داشت و از عهدهٔ کسانی برمیآید که شرایط بالا را در خود داشته باشند. چنانچه روش این اندازهگیری صحیح نباشد، زمان به دست آمده نادرست خواهد بود و مشکلاتی در پی خواهد داشت. |
|
زمان تعیین شده برای یک نظافت کردن استاندارد نیست چرا که نظافت انواع مختلف دارد و هریک به زمان معینی نیاز دارد یک نظافت را بسیار بسیار تمیز انجام دادهاند یکی را تمیز کردهاند. فرمولبندی و تعیین زمان بدین منظور است که ۴۰ تا ۵۰ درصد از وقت نظافتچی هدر نرود. در کار نظافت و تعیین زمان باید به شرایط آب و هوائی و فصلی نیز توجه شود. گاهی هوا بسیار گرم و زمانی بسیار سرد است. در هر هنگام به یکسان نمیتوان کار کرد. |
|
برای تعیین، تعداد ملافههای مورد نیاز هتل که باید شستشو شوند، از رابطهٔ زیرا استفاده میکنیم: |
تعداد ملافهها = ۳×۲× تعداد تخت |
|
|
ولی این رابطه با زمان شستشو و اتوکشی ملافهها نیز ارتباط مییابد و عوامل مؤثر در این فرمول ممکن است آن را تغییر دهند. مبلمان هتل و نوع هر یک نیز بر زمان تعیین شده برای نظافت آن تأثیر میگذارد، چرا که ممکن است از نوعی باشد که زمان کوتاهتری برای نظافت بخواهد و به همین دلیل هم نوع دکوراسیون هتل در طول زمان نظافت تأثیر دارد، ولی در همه حال باید دانست که: زمان پول است. ممکن است برای تعیین زمان اجرای کار از کارگرانی استفاده شده باشد که به خوبی کار نکنند و کیفیت کار را پایین بیاورند تا زمان انجام آن را کوتاه کنند. اگر برای تعیین زمان از تجربه کافی برخوردار نباشیم بهترین طریقه انتخاب کارگران معمولی است که بتوانند به میزان طبیعی فعالیت کنند. |
|
کسی که در این زمینه تجربهای ندارد بایستی از لحظهشماری خودداری نماید و مدتی وقت را برای دستشوئی رفتن، به انتظار آسانسور ماندن یا گرفتن دستور در نظر بگیرد. به طور کلی مطالعات زمانی برای نظافت را نمیتوان دقیق دانست چرا که روش کار، وسایل کار و آموزش برای کار متفاوت است و بهعلاوه ما خود نمیدانیم که نظافت تمیز را چگونه تعریف میکنند! پس چگونه میتوان از هر بابت به دقت در زمان تعیین شده اطمینان داشت؟ تنها برای کنترل کارهای کارگران و این که آنها بدانند در حدود چه زمانی باید کار را تمام کنند میتوان زمان را ملاک تعیین کرد. |
|
باید دانست که نتایج خوب از روشهای خوب حاصل میشوند. تلاشهای مدیریت هتل در آموزش دادن افراد، برنامهریزی صحیح و سازماندهی کارگران و بررسی روحیات و توجه به خواستههای آنان، در اختیار گذاشتن اسباب و لوازم خوب و مناسب و تواناساختن کارگران به انجام کار، همهٔ این عوامل میتوانند نتایج حاصل را بهبود بخشند. سرپرست قسمت خانهداری نقش عمدهای در بازرسی از کیفیت انجام کارها دارد. او باید که نسبت به شیوه کار انجام شده حساس و دقیق باشد، زمان را در نظر بگیرد و کیفیت کار را با آن مقایسه کند و این توانائی را داشته باشد که نحوه و کیفیت کار را به خوبی ارزشیابی نماید. بازرسی و بازبینی نتایج کار، بهترین روشهای کنترل هستند. برای آنکه بازرسیها ارزش خود را داشته باشند باید که منظم و با ترتیب انجام شوند. بینظم و پراکنده بودن کارها از قدر آن میکاهد. |
|
بازرسیها را باید بهطور دقیق و هر روز انجام داد. آن کس که بازرسی از کار دیگران را انجام میدهد باید مورد اعتماد و احترام آنها باشد. مدیر هتل یا سرپرست قسمت خانهداری این احترام را دارند ولی ممکن است هر روز نتوانند به بارزسی بپردازند که وقت آن را به ویژه در هتلهای بزرگ در اختیار نداشته باشند. برای اطمینان از وجود نظم و انضباط در کار بازرسی، لازم است تا این مسئولیت به یکی از کارکنان شایسته محول شود. او باید درستکار، مورد اعتماد و عاری از غرضهای شخصی باشد. در ابتدا باید چنین فردی را به طور صحیح آموزش داد، وسیله لازم برای انجام کار را در اختیارش گذاشت. برای این منظور میتوان فرمهای چاپ شدهای تهیه و بازرسیها را باتوجه به مندرجات آن به پایان رسانید و نتایج را مشخص کرد. این فرمها برای هتلهای مختلف به یکسان نخواهد بود و تغییراتی در آن پیدا خواهد شد. |
|
نمونهای از این فرم را میتوان در بخش خانهداری مشاهده کرد برای اندازهگیری مقدار کار انجام شده در زمینهٔ نظافت هتل به سه طریق میتوان عمل کرد: |
|
۱. تعیین متراژ. |
۲. تعیین وظیفه. |
۳. تعیین کار بهصورت آکوردگیری. |
|
برای اینکه بدانیم که نظافت یک بخش یا قسمت یا ناحیه چه مقدار مواد و وسایل و وقت لازم دارد میتوان ابتدا متراژ آن را تعیین کرد. بدین معنی که باید دانست یک ناحیه، یک مبلمان یا یک بخش به طور روزانه یا هفتگی نظافت میشود و یا به تعداد اسباب و لوازم موجود در آن بستگی دارد یا عوامل دیگری دخالت دارند؟ به هر حال باید تعیین کرد که کار نظافت در چه فاصلهای از زمان باید انجام گیرد؟ روزانه، هفتگی یا ماهیانه است.برای تعیین زمان نظافت و سرعت کاری که انجام میشود باید عوامل مختلفی را در نظر گرفت و از آن جمله نوع کار و لوازم به کار رفته است. در این باره مثالهائی میآوریم: نظافتهائی از قبیل: فرش با جاروبرقی، لکهگیری، شامپوفرش، گردگیری، شستن زمین، دیوارشوئی، لکهگیری دیوار، تمیز کردن به مفهوم کلی، پالیش کردن، پاککردن شیشهها، پلهها با جاروبرقی، پلهها با زمینشوی و . . . |
|
تعیین زمان انجام کار در تمامی این موارد با دیگری فرق خواهد داشت و بهعلاوه کیفیت اجرای آن نیز باید مورد توجه باشد. با توجه به وسایل نظافت، نوع نظافت، تجهیزات هتل، عوامل، وضعیت مخصوص هر هتل و نکاتی که شرح داده شده، فرمول نظافت اتاق را حساب میکنیم: |
|
تعداد اتاقهای هتل (N) ×درصد اتاقهای اشغالی (OR) ×میزان زمان تمیز کردن یک اتاق اشغالشده |
|
|
|
|
تعداد اتاقهای هتل (N) ضرب در میزان درصد اتاقهای خالی (VR) ضرب در زمان نظافت اتاقهای خالی (VT) مساوی با مقدار زمان لازم برای تمیز کردن اتاقهای خالی (Y) میباشد. |
|
تعداد اتاق× درصد اتاقهای خالی×زمان لازم برای نظافت هر اتاق خالی= زمان لازم برای تمیز کردن اتاقهای خای (مسافر داشته) |
|
|
تعداد Check Out (C) ضرب در میزان زمان نظافت برای اتاقهائی که مسافر داشته و خارج شده (خروجهای متغیر) (CD) مساوی است با زمان لازم برای نظافت خروجیها Chech Out (Z) (اتاقهایی که Check Out کردهاند زمان بیشتری لازم دارد تا اتاق خالی که مسافر نداشته) (برای خروجی ها که مسافر داشته را میانگین زمانی حساب میکنند). |
|
تعداد Check Out × میزان زمان نظافت (میانگین) برای اتاقهائی که مسافر داشته و خارج شده = زمان لازم برای نظافت اتاقهائی که مسافر داشته و خارج شده |
|
|
حاصل جمع ۳ رقم بالا برابر است با جمع کل زمان برای نظافت اتاقها = Z + Y+ X |
|
ـ فرمول نظافت اتاق: |
مثال: فرض کنید یک هتل ۴۰۰ اتاق دارد و در یک روز بهخصوص ۷۰% اشغالی هتل میباشد، پس در این حالت ۴۰۰=N و ۷۰%=OR اگر میزان تمیز کردن معمولش برای هر اتاق اشغالی، ۲۶ دقیقه باشد ۲۶=OT |
|
|
|
|
|
این بدین معنی است که ۷۲۸۰ دقیقه، زمان لازم دارد برای نظافت اتاقهای اشغال شده، حال فرض کنید زمان لازم نظافت برای هر اتاق خالی (که مسافر ندارد) ۶ دقیقه باشد، بنابراین ۶=VT و چون درصد اشغالی ۷۰%=OR بوده پس ۳۰%=۷۰%-۱۰۰% درصد اتاقهای خالی که به دست میآید، پس حال ۳۰%=VR میباشد، در نتیجه میتوانیم جمع زمان برای تمیز کردن اتاقهای خالی (Y) را به دست آوریم. |
|
|
|
|
|
و بالاخره حال، فرض کنید در یک روز بهخصوص ۱۴۰ اتاق CheckOut داشتهایم، بنابراین ۱۴۰=C و اگر هر اتاق خارج شده که میانگین حساب کردهایم ۱۰ دقیقه وقت برای نظافت لازم داشته (چون اتاقی که مسافر داشته و خارج شده وقت بیشتری لازم دارد) بنابراین ۱۰=CD در نتیجه میتوانیم جمع زمان برای اتاقهای خارج شده را بدست بیاوریم (Z). |
|
|
|
|
|
حال برای به دست آوردن جمع کل زمان برای نظافت این هتل ۴۰۰ اتاقه میبایست این ۳ عدد را باهم جمع کنیم: |
|
دقیقه ۹۴۰۰= ۱۴۰۰Z + ۷۲۰ Y + ۷۲۸۰ X |
|
|
چنانچه هر نظافتچی (اتاقدار) ۳۷۶ دقیقه زمان برای تمیز کردن اتاقها داشته باشد و بخواهیم بدانیم چند تن نظافتچی (اتاقدار) لازم داریم: |
|
|
|
و برای این که بخواهیم تخمین بزنیم که برای یکسال تمیز کردن اتاقهای میهمانان چقدر زمان لازم است و چند نفر اتاقدار مورد نیاز است، برحسب درصد اشغال سالیانه میتوان حدود را حساب نمود. |
|
ـ خلاصه: |
زمان به دقیقه زمان تمیزکردن یک اتاق درصد اشغالی تعداد اتاق که مسافر دارد |
زمان لازم نظافت اتاقهائی که مسافر دارد (X) |
|
|
|
زمان به دقیقه زمان تمیزکردن یک اتاق درصد خالی تعداد اتاق خالی که مسافر ندارد. |
زمان لازم تمیز کردن اتاقهای خالی(Y) |
|
|
|
زمان تمیز کردن یک اتاقی که مسافر داشته خارج شده تعداد اتاق خروجی |
زمان نظافت برای خروجیها |
|
|
|
جمع ۳ رقم جمع کل زمان برای نظافت |
|
|
|
|
|
OT: OCCUPIED ROOM CLEANING RATE |
|
X: THE AMOUNT OF TIME REQUIRED FOR CLEANING AN OCCUPIED ROOM |
|
|
VT: THE VACANT ROOM CLEANING RATE |
|
Y: THE AMOUNT OF TIME FOR CLEANING VACANT ROOM |
|
C: THE NUMBER OF CHECK OUTS |
|
CD: CHECK OUT DIFFERENTIAL |
|
Z: THE AMOUNT OF TIME FOR CHECK OUT CLEANIN |
|