|
|
|
|
| رشد مفاهيم پيش از عدد (Pre-number concepts):
|
|
( مفهوم اندازه) |
بزرگ |
کوچک |
همانند |
(مفهوم طول) |
دراز |
کوتاه |
همانند |
(مفهوم وزن) |
سنگين |
سبک |
همانند |
(مفهوم ارتفاع) |
بلند |
کوتاه |
همانند |
(مفهوم ضخامت) |
چاق (کلفت) |
لاغر ( نازک) |
همانند |
( مفهوم قطر) |
پهن |
باريک |
همانند |
(مفهوم مقدار، کميت) |
بيشتر |
کمتر |
همانند |
(مفهوم فاصله) |
دور |
نزديک |
همانند |
|
|
۳-۴ سالهها:
|
- بايد بتواند بين اشياى کوچک و بزرگ تفکيک قايل شود و اشياى هم اندازه را مطابقت دهد.
|
|
- بايد بتواند از کلمات بزرگ و کوچک به نحو درست استفاده کند.
|
|
۴-۵ سالهها:
|
بايد بتواند اشيا را به ترتيب اندازه قرار دهد، يعنى تا سه سطح رديف کند.
|
|
۵-۶ سالهها:
|
بايد بتواند اشيا را به ترتيب اندازه قرار دهد؛ يعنى تا پنج سطح رديف کند.
|
|
اهداف فوق براى کسب مفهوم اندازه است؛ يعنى بزرگ و کوچک؛ براى هريک از مفاهيم ديگرى که قبلاً در فهرست آمده است، اهداف رفتارى همانند خواهند بود: فقط مفهوم برچسبها ( نامها) تغيير خواهند کرد.
|
|
|
۴-۵ سالهها:
|
-بايد بتواند ارتباط ( تناظر) يک به يک را بشناسد.
|
|
- بايد بتواند مفهوم اعداد را تا عدد ۵ براساس ارزش ارتباطى آنها بشناسد.
|
|
- بايد توانايى تشخيص تعداد نمادهاى عددى تا عدد ۵ را داشته باشد.
|
|
- بايد بتواند اعداد را از يک تا ۵ به ترتيب بشمارد.
|
|
۵-۶ سالهها:
|
- بايد بتواند مفهوم اعداد را تا عدد ۱۰ براساس ارزش ارتباطى آنها بشناسد.
|
|
- بايد بتواند اعداد را به ترتيب تا عدد ۱۰ بشمارد و در جاى خود بگذارد.
|
|
- بايد بتواند نمادهاى عددى و ارقام را تا عدد ۱۰ تشخيص داده، بنويسد.
|
|
|
۳-۴ سالهها:
|
- بايد بتدريج با مفاهيم اساسى مربوط به فضا آشنا شوند.
|
|
- بايد بتوانند موقعيتهايى چون داخل - خارج، رو - زير، جلو - عقب و بالا - پايين را تشخيص دهند.
|
|
۴-۵ سالهها:
|
بايد بتوانند موقعيتهاى ارتباطى را درک کرده، شناسايى کنند و کلمات مناسب با آنها را مورد استفاده قرار دهند؛ مانند: بالا - پايين، داخل - خارج ( درون و بيرون)، رو - زير، جلو - عقب، پهلو - وسط - بين، اينجا - آنجا، کنار- پشت - درجلو، و باز - بسته و غيره.
|
|
۵-۶ سالهها:
|
بايد بتوانند به روشنى جلو و عقب را نشان دهند.
|
|
|
۳-۴ سالهها:
|
- بايد از مفهوم روز و شب، بعد ازظهر و غروب براساس فعاليتهاى روزمره آگاهى داشته باشد.
|
|
- بايد مفهوم موقعيت زماني، يعنى قبل - بعد را دريابد.
|
|
۴-۵ سالهها:
|
- بايد مفهوم زود - دير را درک کند.
|
|
- بايد از مفهوم ساعات در ارتباط با امور عادى روزمره آگاهى پيدا کند.
|
|
- بايد توانايى درک اين مطلب را داشته باشد که زمان با ساعت قابل اندازهگيرى است.
|
|
- بايد از روزهاى هفته آگاهى پيدا کند.
|
|
۵-۶ سالهها:
|
- بايد بصورت ساده زمان را از روى ساعت بشناسد.
|
|
- بايد نام ماههاى سال را بداند.
|
|
|
۳-۴ سالهها:
|
بايد بتواند وضعيت حرارتى را مانند گرم و سرد را تميز دهد، درک کرده، شناسايى کند.
|
|
۴-۶ سالهها:
|
بايد بتواند وضعيت حرارتى را مانند گرم، گرمتر، و گرمترين سرد، سردتر و سردترين را حتى تا پنج سطح متفاوت تميز دهد، درک کرده، شناسايى کند.
|