القاضى الامام حميدالملة والدين عمربنمحمود المحمودى البلخى (دولتشاه: الولوالجى آورده و ولوالج هم از مضافات بلخ است) متوفى به سال ۵۵۹ هجرى (به قول ابنالاثير در حوادث سال مذکور)، قاضىالقضاة بلخ بوده است و گويند انورى را که پس از هجاء بلخ مردم شهر بر او بيرون آمده بودند و معجر بر سر او کرده مىخواستند از شهرش بيرون کنند، قاضىالقضاة حميدالدين حامى او شد و او را از آن بليه خلاص داد، و انورى قطعات و قصايدى در مدح قاضى حميدالدين گفت که مهمتر از همهٔ قصيدهٔ يائيه اوست که گويد:
|
|
اى مسلمانان فغان از دور چرخ چنبرى
|
|
|
|
|
وز نفاق تير و قصد ماه و کيد مشترى
|
آسمان در کشتى عمرم کند دائم دو کار
|
|
|
|
|
وقت شادى بادبانى گاه اندهلنگرى
|
گر بخندم وان پس از عمريست گويد زهرخند
|
|
|
|
|
وربگريم وان همهروز است گويد خونگري
|
بر سر من مغفرى کردن کله وان در گذشت
|
|
|
|
|
بگذرد بر طيلسانم نيز دور معجرى
|
روزگارا چون زعَنقا مىنياموزى ثَبات
|
|
|
|
|
چون زغن تا چند سالى مادگى سالى نرى
|
بهْ بُيوسى از جهاندانى که چون آيد مرا
|
|
|
|
|
همچنان کز پارگين اميد کردن کوثرى
|
بعد ما کاندر لگدکوب حوادث چندبار
|
|
|
|
|
بخت شورم حنجرى کرده است و دورش خنجرى
|
خيرخيرم کرد صاحب تهمت اندر هجو بلخ
|
|
|
|
|
تا همى گويند کافر نعمت آمد انورى
|
قبةالاسلام را هجو اى مسلمانان که گفت
|
|
|
|
|
حاش لله بالله ار گويد جهود خيبرى
|
آسمان گر طفل بودى بلخ کردى دايگيش
|
|
|
|
|
مکه داند کرد معموره جهان را مادرى
|
افتخار خاندان مصطفى در بلخ و من
|
|
|
|
|
کرده هم سلمانى اندر خدمتش هم بوذرى
|
آن نظام دولت و دين کانتظام عدل او
|
|
|
|
|
در دل اغصان کند باد صبا را رهبرى
|
آنکه نابيناى مادرزاد اگر حاضر شود
|
|
|
|
|
در جبين عالم آرايش ببيند مهترى
|
هم نبوت در نسب هم پادشاهى در حسب
|
|
|
|
|
کو سليمان تا در انگشتش کند انگشترى
|
مسند قاضىالقضاة شرق و غرب آراسته
|
|
|
|
|
آنکه هست از مسندش عباسيان را برترى
|
آنکه پيش کلک و نطقش آندو سحر آنگه حلال
|
|
|
|
|
صد چو من هستند چون گوساله پيش سامرى
|
آب و آتش را اگر در مجلسش حاضر کنند
|
|
|
|
|
از ميان هر دو بردارد شکوهش داورى
|
گو حميدالدين اگر خواهى که وقتى در دو لفظ
|
|
|
|
|
مطلقاً هرچ آن حميد است از صفتها بشمرى
|
در زمان او هنر نشگفت اگر قيمت گرفت
|
|
|
|
|
گوهر است آرى هنر او پادشاه گوهرى
|
|
|
|
|
|
با چنين سکان که گر از قدرشان عقدى کنند
|
|
|
|
|
فارغ آيد چرخ اعظم از چه از بىزيورى
|
هجو گويم بلخ را هيهات يارب زينهار
|
|
|
|
|
خود توان گفتن که زنگار است زر جعفرى
|
بالله ار با من توان بستن به مسمار قضا
|
|
|
|
|
جنس اين بدسيرتى يا مثل اين بدگوهرى
|
باز دان آخر کلام من ز منحول حسود
|
|
|
|
|
فرق کن نقش الهى را ز نقش آذرى
|
عيش من زين افترا تلخى گرفت و تو هنوز
|
|
|
|
|
چربک او همچنان چون جان شيرين مىخورى
|
مرد را چون ممتلى شد از حسد کار افتراست
|
|
|
|
|
بدمزاجان را قى افتد در مجالس از پرى
|
آن نمىگويم که در طى زبان آوردهام
|
|
|
|
|
آن هجا کان نزد من بابى بود از کافرى
|
گر به خاطر بگذرانيدستم اندر عمر خويش
|
|
|
|
|
يابيم چونانکه گرگ يوسف از تهمت برى
|
جاودان بيزام از ذاتى که بيزارى او
|
|
|
|
|
هست در بازار دين صراف جان را بىزرى
|
آنکه تأثير صبا و صنع (۱) او را آمده است
|
|
|
|
|
گلفشان اختران بر گنبد نيلوفرى
|
آنکه خار اژدها دندان عقرب نيش را
|
|
|
|
|
شحنگى داده است بر اِقطاع گلبرگ طرى
|
تا به زلف سايهٔ شب خاک را تزئين نداد
|
|
|
|
|
روز بر گوش شفق ننهاد زلف عنبرى
|
آنکه اندر کارگاه کن فکان ابداع او
|
|
|
|
|
بىاساس مايهاى از مايههاى عنصري:
|
داد يک عالم بهشتى روى ازرقپوش را
|
|
|
|
|
خوشترين رنگى منور بهترين شکلى کُرى
|
آنکه گر الاى او را گُنج بودى در عدد
|
|
|
|
|
نيستى جذر اصم را عين گنگى و کَرى
|
آنکه در لوح زبانها خط اول نام اوست
|
|
|
|
|
اين همى گويد الَه آن ايزد و اين تنگرى
|
اندرين سوگند اگر تأويل کردم کافرم
|
|
|
|
|
کافرى باشد که در چون من کسى اين ظن برى
|
خاکپاى اهل بلخم کز مقام و شهرشان
|
|
|
|
|
هست بر اقران خويشم هر سرى هم سرورى
|
|
|
(۱) . ظ: صباء صنع او.
|
|