چهارشنبه, ۲ خرداد, ۱۴۰۳ / 22 May, 2024
مجله ویستا
کمالالدین بهزاد و مکتب او
| ||
اوج نوآورى بهزاد را در نگارههاى نسخهٔ بوستان سعدى (۸۹۳ هـ.ق.) نسخهٔ خمسهٔ نظامى (۸۹۹ هـ.ق.) مىتوان ديد. | ||
کمالالدين بهزاد برخلاف نگارگران پيشين، به جهان واقعى توجه کرد. او با طراحى قوي، پيکرهاى بىحالت و يکنواخت پيشين را به حرکت در آورد. به چهرهها تنوع بخشيد و طبيعت و معمارى را به مکان فعل و عمل آدمها تبديل کرد. قدرت تکنيک وى بىنظير است. | ||
بهزاد در خلال يک دهه، تحولى در سنت رنگ نگارگرى ايرانى ايجاد کرد. در نقاشى کمالالدين بهزاد، احساس و تعقل بهطرزى ظريف و هنرمندانه متعادل شدهاند. محتواى انسانگرايانهٔ آثار او، در تاريخ نقاشى ايران بىسابقه است. نوآورىهاى وى هيچگاه از چارچوب کلى زيبايىشناسى نگارگرى ايرانى خارج نمىشود. بهزاد شاگردان برجستهاى چون قاسمعلى چهراهگشاي، شيخزاده (محمود مذهّب)، آقاميرک و ميرمصوّر را در هرات پرورد. وى در دربار صفوى در تبريز نيز بسيار تأثيرگذار بود. |
همچنین مشاهده کنید
نمایندگی زیمنس ایران فروش PLC S71200/300/400/1500 | درایو …
دریافت خدمات پرستاری در منزل
پیچ و مهره پارس سهند
تعمیر جک پارکینگ
خرید بلیط هواپیما
سید ابراهیم رئیسی رئیس جمهور سقوط بالگرد رئیسی شهدای خدمت شهید جمهور ابراهیم رئیسی شهادت ایران حسین امیرعبداللهیان سقوط بالگرد بالگرد تبریز
هواشناسی فرودگاه مهرآباد مترو بارش باران شهرداری تهران امتحانات نهایی کنکور شهر تهران آموزش و پرورش تهران هلال احمر قوه قضاییه
قیمت دلار قیمت طلا قیمت خودرو خودرو بازار خودرو دلار یارانه بورس حقوق بازنشستگان سایپا ایران خودرو بازنشستگان
سینمای ایران سینما جشنواره کن آیت الله سید ابراهیم رئیسی تلویزیون رسانه ملی هنرمندان شعر قرآن کریم
فلسطین حماس رژیم صهیونیستی اسرائیل روسیه غزه امیرعبداللهیان ترکیه جنگ غزه آمریکا چین ولادیمیر پوتین
پرسپولیس فوتبال استقلال رئال مادرید تونی کروس لیگ برتر باشگاه پرسپولیس والیبال لیگ برتر انگلیس لیگ برتر ایران فدراسیون فوتبال باشگاه استقلال
هوش مصنوعی اپل سامسونگ مایکروسافت تبلیغات مغز گوگل فناوری ناسا
سلامت ویتامین آلزایمر سلامت روان دیابت خواب کاهش وزن طول عمر