شنبه, ۱۳ بهمن, ۱۴۰۳ / 1 February, 2025
مجله ویستا
وضع علوم در قرن نهم و آغاز قرن دهم هجرى
اگر چه علوم در قرن نهم و آغاز قرن دهم به لحاظ ظاهرى وضع مطلوبى داشت از حيث معنوى عکس آن بود، و چگونه مىتوان از مردمى که مورد هجوم و قتل و غارت و ويرانکارى متمادى چند دسته از بيابانگردان آسياى مرکزى قرار گرفته و از آنان خوى بد و سفاهت و سخافت رأى آموخته بودند انتظار تربيت بزرگانى چون ابوريحان و پورسينا و نظاير آنان را داشت؟ اين مسلّم است که خوانخوارى چون چنگيز و احفاد او و رياکار خون آشامى چون تيمور و اولادش نمىتوانستند محيط مساعدى براى پرورش انديشه و ارتقاء دانش و تربيت دانشمندان مبتکر بيافرينند. در عصر جهانگشاى مغلول، بنابر قول عطاملک جوينى (جهانگشاى جوينى چاپ ليدن ج۱، ص ۳). 'مدارس درس مندرس و معالم علم منطمس گشت و طبقهٔ طلبهٔ آن در دست لگدکوب حوادث پايمال زمامهٔ غدار و روزگار مکار شدند' . تيمور و جانشينانش هم، علماء شرع و مشايخ صوفيه را، به سبب اعتقادات دينى و خرافى خود، بزرگ مىداشتند نه به قصد اشاعهٔ علوم عقلى و حکمت، و به هر حال 'علما' در عهد تيمور غالباً ضبغهٔ دينى داشتند و حدّاکثر آن بود که 'جامع معقول و منقول' باشند و آن 'معقول و منقول' هم که اين دسته مىدانستند کاملاً رنگ دين گرفته بود و عالمانى که به علوم طبيعى يا رياضى بپردازند، مانند قاضىزادهٔ رومى و غياثالدين جمشيد کاشانى، هم بسيار کم و انگشت شمار بودند و هم در برابر دانشمندان بزرگ و متعدد ايرانى در قرنهاى سوم و چهارم و پنجم جلوهاى نداشتند. |
علاوه بر آن، اين 'جامعان علوم معقول و منقول' واقعاً واجد صفت 'جامع' بودند نه صاحب عنوان 'ذيفنّ' و 'مبتکر' ، يعنى 'متون' را خوب مىدانستند و 'شرح' مىکردند و بر آنها 'حاشيه' مىنوشتند و يا 'مختصراتى' از آنها فراهم مىآوردند و بعد آن 'مختصر' ها را 'مفصّل' و 'مطوّل' مىکردند و باز کسى به فکر تهيهٔ 'تلخيص' از آنها مىافتاد و سپس ديگران بر آن تلخيصها تفسيرها مىنوشتند و در مدرسهها بين طالبان علوم بهکار مىبردند تا مگر باز چند 'جامع علوم معقول و منقول' ديگر از ميان آنان برخيزند. با اين توضيح اگر ما در اين عهد از کسى بهعنوان عالم بزرگ يا اديب سترگ ياد کنيم به تناسب همان زمان سخن گفتهايم و البتّه دربارها و دستگاههاى کسانى مانند شاهرخ و پسرش بايسنقر و فرزند او بابر و يا سلطانحسين ميرزاى بايقرا و دستگاه ترکمانان سپيد گوسفند و سيه گوسفند محلّ تجمّع اينگونه عالمان و اديبانى است که توصيف کرده شد، امّا در اين عهد که دورهٔ ابتذال فکر و نقصان دقّت و فقدان تحقيق است، گوئى ذوق لطيف و انديشهٔ بلند ايرانى که راه افول مىپيمود جاى خود را از مغزها به سر انگشتان آورد و در آثار هنرمندان نقّاش و خطّاط و معمار و کاشىساز و نظاير آنان جلوهگر شده بود. |
همچنین مشاهده کنید
- زبان و ادبيات فارسى در قرن نهم و آغاز قرن دهم هجرى
- وضع سياسى ايران از آغاز دورهٔ تيموريان تا پايان عهد شاه اسماعيل صفوى (۲)
- اديان و مذاهب در قرن نهم و آغاز قرن دهم هجرى (۲)
- وضع اجتماعى ايران در قرن نهم و آغاز قرن دهم
- وضع سياسى ايران از آغاز دورهٔ تيموريان تا پايان عهد شاه اسماعيل صفوى
- وضع علوم در قرن نهم و آغاز قرن دهم هجرى
- اديان و مذاهب در قرن نهم و آغاز قرن دهم هجرى
- اديان و مذاهب در قرن نهم و آغاز قرن دهم هجرى (۳)
ایران مسعود پزشکیان دولت چهاردهم پزشکیان مجلس شورای اسلامی محمدرضا عارف دولت مجلس کابینه دولت چهاردهم اسماعیل هنیه کابینه پزشکیان محمدجواد ظریف
پیاده روی اربعین تهران عراق پلیس تصادف هواشناسی شهرداری تهران سرقت بازنشستگان قتل آموزش و پرورش دستگیری
ایران خودرو خودرو وام قیمت طلا قیمت دلار قیمت خودرو بانک مرکزی برق بازار خودرو بورس بازار سرمایه قیمت سکه
میراث فرهنگی میدان آزادی سینما رهبر انقلاب بیتا فرهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی سینمای ایران تلویزیون کتاب تئاتر موسیقی
وزارت علوم تحقیقات و فناوری آزمون
رژیم صهیونیستی غزه روسیه حماس آمریکا فلسطین جنگ غزه اوکراین حزب الله لبنان دونالد ترامپ طوفان الاقصی ترکیه
پرسپولیس فوتبال ذوب آهن لیگ برتر استقلال لیگ برتر ایران المپیک المپیک 2024 پاریس رئال مادرید لیگ برتر فوتبال ایران مهدی تاج باشگاه پرسپولیس
هوش مصنوعی فناوری سامسونگ ایلان ماسک گوگل تلگرام گوشی ستار هاشمی مریخ روزنامه
فشار خون آلزایمر رژیم غذایی مغز دیابت چاقی افسردگی سلامت پوست