چهارشنبه, ۲۶ دی, ۱۴۰۳ / 15 January, 2025
مجله ویستا
پیشگیری از حوادث
رویدادهای ناگواری که درهتلها اتفاق میافتد و اغلب موجب آسیب رسیدن به کارکنان میگردد یکسان هستند. این حوادث اغلب در اثر عدم مراقبت و بیدقتیهای کارکنان روی میدهد و میتوان با دوراندیشی و طرح پیشبینیهای لازم از بروز آنها جلوگیری نمود. مهمترین عامل پیشگیری از این حوادث، همان آموزش صحیح به افراد هتل است که باید در کلاسهای توجیهی و آموزشی و در جمع کارکنان مطرح گردد و راههای جلوگیری از آنها به طور مشروح بیان شود. آموزشها باید برای تمامی کارکنان، به ویژه افرادی باشد که سابقهٔ کمتری دارند و یا احتمال آن که در معرض بعضی مخاطرهها قرار بگیرند بیشتر است. هرچند وقت یکبار نیز با تشخیص مدیر هتل باید این آموزشها تکرار و نکات مهم آن بار دیگر یادآوری شود و روشهای نوین پیشگیری از حوادث به آگاهی کارکنان هتل برسد و انواع وسایل و لوازم پیشگیری یا مقابله با رویدادها به پرسنل آموزش داده شود. |
یکی از مهمترین عوامل پیشگیری از برخی حوادث ناگوار که ممکن است بعضی افراد را دچار آسیب نماید شناسائی صحیح و دقیق یکیک آنها و آشنائی با وضعیت جسمانی هر کدام از افراد است. در فرم مخصوص تقاضای استخدام در هتل که میباید توسط متقاضیان تکمیل گردد در رابطه با وضع جسمی و سوابق بیماریهای آنان پرسشهائی مطرح گردیده است که ضروری است هریک از متقاضیان به درستی و امانتداری به آنها پاسخ دهند. از جمله پرسیده میشود که آیا به بیماری (صرع) مبتلا هستید؟ آیا سابقهٔ بیماری قلبی دارید؟ و بعضی پرسشهای دیگر که هر یک واجد اهمیت فراوان است. کارمندی که دچار بیماری صرع باشد و موضوع را از مدیر هتل پنهان کند ممکن است در حالی که مسئولیت یکی از پستها را در شب برعهده گرفته است ناگهان به حملهٔ صرع دچار شود که میدانیم در چنین صورتی برای حفظ جانشین به کمک فوری نیاز خواهد داشت و کافی است برای مدتی کوتاه به حملهٔ صرع گرفتار آید و حادثهای جبران ناپذیر پیش آید. افرادی هم که سابقهٔ بیماری قلبی دارند و یا زیر نظر پزشک مداوا مینمایند چنانچه متقاضی استخدام در هتل باشند بایستی مشکل خود را به اطلاع مدیر هتل برسانند. |
سپردن مسئولیّتهای شبانه به این افراد مستلزم رعایت نکات ایمنی و حفاظتی آنها خواهد بود که در اصل نمیبایست به استخدام هتل درآیند چرا که احتمال زیاد میرود این اشخاص به ناگهان دچار حملهٔ قلبی شوند و پیش از رساندن آنها به پزشک جان بسپارند. برای آگاهی بیشتر به فرم استخدام پرسنل مراجعه نمائید.حوادثی که ممکن است اغلب در هتلها روی دهد عبارتاند از: سوختگی با آب جوش یا سوختگی از ظروف داغ آشپزخانه، بریدگی از چاقو، سرخوردن و سقوط از نردبان یا چهار پایههای نامطمئن و شکسته و غیره . . . برای پیشگیری از این حوادث، مؤثرترین راه، همان آموزش دادن صحیح به کارکنان هتل است. نمونههائی که یاد کردیم از جمله رویدادهائی هستند که جلوگیری از بروز آنها به سادگی امکانپذیر است ولی حوادث دیگر نیز در هتلها روی میدهد که زیانهای انسانی- مالی آنها بسیار گستردهتر و پیامدهای آن تأسف بارتر بوده است و نمونههای آن عبارتاند از: |
۱. سرخوردن کارکنان به علت چرب بودن کف آشپزخانه (نداشتن گریل در کف آشپزخانه). |
۲. سقوط کارکنان از پلکان بر اثر لغزنده بودن آنها. |
۳. سقوط از نردبان به هنگام نظافت قسمتهای مرتفع پنجرهها و اتاقها و غیره. |
۴. بریدن دست با چاقو. |
۵. بریدن دست با اره برقی استخوان. |
۶. بریدن دست به وسیله شکسته شدن لیوان یا ظروف چینی. |
۷. بریدن دست به وسیله کاتر یا سبزی خردکن برقی، یا ماشین کالباس بری. |
۸. سوختن با آب جوش. |
۹. سوختن با بخار آب. |
۱۰. انفجار دیگ بخار قبل ازخروج کامل بخار آب. |
۱۱. انفجار سماور گازی. |
۱۲. سوختگیهای حاصل از لمس ظروف محتوی غذای داغ. |
۱۳. پریدن روغن داغ به سر یا صورت. |
۱۴. برق گرفتگی از وسایل برقی. (یخچالها، پریزهای معیوب) |
۱۵. خوردن درب به کارکنان به علت پیشبینی نکردن دید پشت درب بین رستوران و آشپزخانه. |
۱۶. افتادن مواد منجمد شده داخل سردخانه به روی کارکنان به علت غلط چیدن مواد در سردخانه. |
۱۷. افتادن دیگ، قابله، چدن روی کارکنان. |
۱۸. گیرکردن سر به آسانسور حمل غذا به علت نداشتن چشم الکترونیک. |
۱۹. آتشسوزی ناشی از بازماندن شیر اجاق گاز و دیگر وسایل گازسوز. |
۲۰. بریدگیهای ناشی از کاربرد نادرست چرخ گوشت. |
۲۱. سوختگیهای ناشی از واژگون شدن ظروف محتوی آب جوش. |
۲۲. برخورد شدید با درهای شیشهای بزرگ و سنگین به علت نبود علائم هشداردهنده روی آنها. |
حوادث مشابه دیگری نیز ممکن است برای مسافران رخ بدهد و یا بعضی حوادث توسط خود میهمانان ایجاد گردد که در اینجا از یادآوری آنها صرفنظر مینمائیم.همان طور که گفتیم، بسیاری از این رویدادها را میتوان پیشگیری کرد و نخستین گام در این زمینه شناخت صحیح حوادث و آشنائی با شیوههای پیشگیری از آنهاست. یکی از ارکان مدیریت آن است که از بروز حوادث جلوگیری به عمل آید و از آنجا که بیشتر رویدادها با سلامت و امنیت جانی کارکنان ارتباط مییابد بایسته است که مدیر هتل یا متل به هرگونه پیشبینی لازم اقدام نماید و لوازم و وسایل ضروری را تهیه نماید. این وسایل همان لوازم کمکهای اولیه را شامل میگردد. اینک به بعضی راههای پیشگیری از حوادث مهمتر اشاره میکنیم و باقی را برعهدهٔ مدیران مجرب و مسئولین دلسوز وامیگذاریم: |
۱. راهروها و پلکانها را همواره به میزان کافی باید روش نگاه داشت. |
۲. از پهنکردن کفپوش یا قالیهای پاره و مندرس و عبوردادن سیم برق از زیر آنها به طوری که پا به آنها تماس پیدا کند خودداری گردد. |
۳. هرگز نباید از ظروف چینی یا بلورین لب پریده استفاده کرد. |
۴. باید وسایلی نظیر: دستگاه برش نان، کالباس یا استخوان دارای سرپوش حفاظتی باشند. |
۵. چنانچه پریز برق در قسمتی از هتل سست شده یا سیم آن بدون روپوش مانده است، باید بیدرنگ تعویض یا ترمیم گردد. |
همچنین مشاهده کنید
- بخشهای اساسی در هتل
- روابط عمومی هتل
- برگزاری مجالس جشن و سمینارها (۲)
- برگزاری مجالس جشن و سمینارها
- بازسازی هتل
- امنیت شغلی
- آغاز ساختمان تا افتتاح هتل
- شروع به کار هتلداری
- تاریخچه هتلداری
- صنعت هتلداری
- روابط عمومی هتل (۲)
- پیشگیری از حوادث
- مدیریت هتل
- نیروی انسانی (کارکنان ـ پرسنل)
- تجهیزات و نکات اساسی در هتل
- رستوران و مدیریت رستورانها
ایران مسعود پزشکیان دولت چهاردهم پزشکیان مجلس شورای اسلامی محمدرضا عارف دولت مجلس کابینه دولت چهاردهم اسماعیل هنیه کابینه پزشکیان محمدجواد ظریف
پیاده روی اربعین تهران عراق پلیس تصادف هواشناسی شهرداری تهران سرقت بازنشستگان قتل آموزش و پرورش دستگیری
ایران خودرو خودرو وام قیمت طلا قیمت دلار قیمت خودرو بانک مرکزی برق بازار خودرو بورس بازار سرمایه قیمت سکه
میراث فرهنگی میدان آزادی سینما رهبر انقلاب بیتا فرهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی سینمای ایران تلویزیون کتاب تئاتر موسیقی
وزارت علوم تحقیقات و فناوری آزمون
رژیم صهیونیستی غزه روسیه حماس آمریکا فلسطین جنگ غزه اوکراین حزب الله لبنان دونالد ترامپ طوفان الاقصی ترکیه
پرسپولیس فوتبال ذوب آهن لیگ برتر استقلال لیگ برتر ایران المپیک المپیک 2024 پاریس رئال مادرید لیگ برتر فوتبال ایران مهدی تاج باشگاه پرسپولیس
هوش مصنوعی فناوری سامسونگ ایلان ماسک گوگل تلگرام گوشی ستار هاشمی مریخ روزنامه
فشار خون آلزایمر رژیم غذایی مغز دیابت چاقی افسردگی سلامت پوست