دوشنبه, ۲۴ دی, ۱۴۰۳ / 13 January, 2025
مجله ویستا
دنبالهٔ این سبک در قرن پنجم و ششم
ابوالريحان محمدبناحمد از مردم 'بيرون' که محلى بوده است در بيرون شهر گرگانيهٔ خوارزم، وى از اکابر عُلما و حکما و رياضىدانان و منجّمان و مورّخان و عالمان ملل و نحل و جغرافياشناسان و کاملان قرن چهارم و پنجم هجرى است و او را محققان از متأخّرين بزرگترين عقليّهٔ مشرق مىدانند. ولادت او در ۳۶۲ در خوارزم اتفاق افتاده، و مرگ او در غزنه در اوان انقلاب سلاجقه و سلطنت مسعودبنمحمود بوده است، و بعضى وفات او را در ۴۴۰ دانند. اين مرد بزرگ از جملهٔ عالمائى است که در دربار مأمونيان خوارزم مىزيستهاند و سپس به خدمت شمسالمعالى قابوس رسيد و کتاب نفيس الآثارالباقيهعنالقرونالخاليه را به نام شمسالمعالى قابوس پادشاه زيارى گرگان تأليف فرمود و باز به غزنه افتاد و در خدمت سلطان محمود و پسر او مسعود ديرى زيسته و سفرى به هندوستان کرد و مطالعاتى در مذاهب و عقايد و تاريخ و آداب و علوم و اساطير هند نمود، و گويند زبان سنسکريت مىدانسته است، و کتاب 'تحقيق ماللهند (۱) که يکى از مآخذ مفيد دربارهٔ روايات و عقايد هند مىباشد از تأليفات او است. |
(۱) . بهجاى نام اين کتاب در آغاز ارجوزه نوشته شده است: 'تحقيق ماللهند من مقولة , مقبولة فىالقول اومرزولة' بنابراين به 'تحقيق ماللهند' که قسم ابتداى ارجوزه است معروف گرديده. |
تأليفات اين مرد بزرگ به زبان تازى يعنى زبان علمى و همهکس فهم عالم اسلام و ايران بوده است مگر ترجمهٔ 'التفهيم لاوايل صناعتالتنجيم' که خود آن را از تازى به پارسى برگردانيده است. |
هرچند کتاب التفهيمالاوايل صناعتالتنجيم در دورهاى ترجمه و تحرير شده است که آغاز تطوّر ادبى و طليعهٔ عصر غزنوى و سلجوقى است لکن به خوبى پيدا است که استاد ابوريحان زير بار تجدّد ادبى عصر نرفته و کتاب خود را به سبک و طرز قديم يعنى به همان سادگى و استحکام و روانى و پُر بودن از لغات فارسى و استعامل کلمات و لغات و افعال کامل و تمام و درست قديم بنا کرده و انشاء نموده است. چنانکه در تمام اين کتاب 'بهشرط قدمت نسخه' يک لفظ (در) ديده نمىشود و بهجاى (در) همهجا (اندر) آمده است و قس على هذا ... جز آنکه تعمّدى درآوردن لغات فارسى داشته است و از اين حيث و از بعضى جهات ديگر مانند آوردن (چنين) بهجاى (ايدون) و ترک استعمال با هاى مکرّر و بر سر افعال و اسامى تازه بهنظر مىرسد. و بايد اين کتاب را از کتب آخر عصر اول شمرد اما در زُمرهٔ کتب مرتبهٔ اول خود قرار داد چه پس از مقايسهٔ اين کتاب با نثر منسوب به ابوعلىسينا و تاريخ بيهقى معلوم مىشود که التّفهيم داراى اين حق است. |
همچنین مشاهده کنید
ایران مسعود پزشکیان دولت چهاردهم پزشکیان مجلس شورای اسلامی محمدرضا عارف دولت مجلس کابینه دولت چهاردهم اسماعیل هنیه کابینه پزشکیان محمدجواد ظریف
پیاده روی اربعین تهران عراق پلیس تصادف هواشناسی شهرداری تهران سرقت بازنشستگان قتل آموزش و پرورش دستگیری
ایران خودرو خودرو وام قیمت طلا قیمت دلار قیمت خودرو بانک مرکزی برق بازار خودرو بورس بازار سرمایه قیمت سکه
میراث فرهنگی میدان آزادی سینما رهبر انقلاب بیتا فرهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی سینمای ایران تلویزیون کتاب تئاتر موسیقی
وزارت علوم تحقیقات و فناوری آزمون
رژیم صهیونیستی غزه روسیه حماس آمریکا فلسطین جنگ غزه اوکراین حزب الله لبنان دونالد ترامپ طوفان الاقصی ترکیه
پرسپولیس فوتبال ذوب آهن لیگ برتر استقلال لیگ برتر ایران المپیک المپیک 2024 پاریس رئال مادرید لیگ برتر فوتبال ایران مهدی تاج باشگاه پرسپولیس
هوش مصنوعی فناوری سامسونگ ایلان ماسک گوگل تلگرام گوشی ستار هاشمی مریخ روزنامه
فشار خون آلزایمر رژیم غذایی مغز دیابت چاقی افسردگی سلامت پوست