پنجشنبه, ۴ بهمن, ۱۴۰۳ / 23 January, 2025
مجله ویستا
تاریخچه نمایشگاهها (۲)
در سال ۱۳۵۸ (نخستين سال پس از پيروزى انقلاب شکوهمند اسلامى ايران) به دليل تغيير بنيادين در کليه ساختارهاى سياسى و اقتصادي، نمايشگاه بينالمللى بازرگانى تهران که در گذشته عموماً اهداف خاص رژيم گذشته را دنبال مىکرد، برگزار نشد و يک سال بعد در بيست و هشتم شهريور ماه سال ۱۳۵۹، نمايشگاه هفتم با شرکت پانزده کشور خارجى برگزار گرديد. |
در اين نمايشگاه تفاوتهاى بسيارى نسبت به ساير نمايشگاههاى بينالمللى تهران که در گذشته برگزار شده بود به چشم مىخورد. کشورهاى شرکتکننده بنا به تقاضاى ايران از معرفى و عرضه کالاهاى لوکس و تجملى خوددارى کرده و بيشتر به معرفى وسايل توليدي، صنعتى و واسطهاى پرداخته بودند. |
درسال ۱۳۵۹ با ادغام سازمان نمايشگاهها در مرکز توسعه صادرات ايران، امور برگزارى نمايشگاهها در داخل و خارج کشور به منظور دستيابى به اهداف توسعه صادرات غير نفتى و بازاريابى در کشورهاى دوردست و تأمين کالاهاى سرمايهاى مورد نياز از اين کشورها، ابعاد تازهاى يافت و در سال بعد نيز به دنبال توسعه فعاليتهاى نمايشگاهى ايران جمعاً در ۲۳ نمايشگاه بينالمللى شرکت کرد و موفق به دريافت هفت مدال طلا شد که اين خود آغازى خوب در راهيابى و کسب تجربه در بازارهاى جهانى به شمار مىآمد. گامهاى نخست در اين راه بيانگر اين واقعيت بود که توان بالقوه در توليدات صنعتى و استعداد طبيعى کشور در فرآوردههاى کشاورزى مىتواند سهم بسزائى از بازار جهانى را به خود اختصاص دهد. |
علىرغم جنگ تحميلى و دفاع مقدس که در کشور جريان داشت در تاريخ بيستم ارديبهشت ماه سال ۱۳۶۰ نمايشگاهى از توليدات داخلى با حضور ۸۵ شرکت و واحد صنعتى و توليدى برپا شد. در غرفه مخترعين و مبتکرين اين نمايشگاه نيز حدود يک هزار اختراع ثبت شده، به نمايش گذاشته شد. سپس در تداوم اجراء تقويم نمايشگاهى مرکز توسعه صادرات ايران، در روز بيست و نهم شهريور ماه سال ۱۳۶۱، هشتمين نمايشگاه بينالمللى بازرگانى تهران، با شرکت ۲۳ کشور خارجى به همراه ۷۰ شرکت داخلى و ۴۲ تعاونى توليدى برگزار گرديد. |
هدف از برپائى هشتمين نمايشگاه بينالمللى تهران، آموزش عمومى و بالابردن سطح اطلاعات علمى و دانش فنى و عمومى مردم، آشنائى توليدکنندگان داخلى با صنايع و توليدات داخلي، اطلاع مردم از صنايع و اختراعات و توليدات کشورهاى شرکتکننده، آشنائى با مسائل کشاورزى تشويق افرادى که در جهت افزايش توليد، فعاليت مىکنند، تبادلنظر بين متخصصين و کارشناسان و دستاندرکاران و... بود. |
در جريان ادمه جنگ تحميلى و تجاوز عراق به ميهن اسلامي، نهمين نمايشگاه بينالمللى بازرگانى تهران نيز از نوزدهم تا سىام شهريور ماه سال ۱۳۶۲ با حضور سى کشور از پنج قارهٔ جهان و دهها واحد صنعتى - توليدى و بازرگانى ايران و ۴۸۰ شرکت داخلى و خارجى در فضائى بالغ بر يکصد هزار متر مربع برگزار گرديد. |
دهمين نمايشگاه بينالمللى تهران و پنجمين نمايشگاه بينالمللى پس از پيروزى انقلاب اسلامى از بيستم تا سى و يکم شهريور ماه سال ۱۳۶۳، به مدت دوازده روز و با حضور ۳۸ کشور خارجى و حدود ۱۲۰ شرکت و کارخانه توليدى در ۶۰ هزار متر مربع فضاى سرپوشيده و ۷۵ هزار متر مربع فضاى باز برگزار شد. |
در اين نمايشگاه نيز سير حرکت نظام اقتصادى کشور از توليدات تجملى و لوکس به سوى کالاهاى سرمايهاي، صنعتى و واسطهاى کاملاً به چشم مىخورد و شرکت کشورهاى خارجى با توليدات مورد نياز براى تکميل حلقههاى مفقود در صنعت کشور و نياز توليدى آن همخوانى داشت و چهره دهمين نمايشگاه صنعتى - تجارى بهويژه در بخش اختراعات و ابتکارات افق روشنى را در حرکت به سوى خودکفائى و خوداتکائى نويد مىداد. |
در سال ۱۳۶۴ يازدهمين نمايشگاه بينالمللى تهران در تقويم نمايشگاهى مرکز توسعه صادرات، با حضور ۳۶ کشور و ۶۸ شرکت خارجى و ۱۴۴ شرکت داخلى به ثبت رسيد. |
در اين نمايشگاه با ابتکار جديدى به منظور بهرهورى بهتر از اهداف برگزارى نمايشگاههاى فنى و تخصصي، سه روز اول آن به بازديد متخصصين و صنعتگران و کارشناسان امور توليدى و صنعتى کشور اختصاص يافت. همزمان با برگزارى نمايشگاه يازدهم جهت معرفى آخرين دستاوردهاى هموطنان محترم و مبتکر، فعاليتهاى گستردهاى صورت گرفت. در اين نمايشگاه همچنين نشريهاى به دو زبان انگليسى و فارسى انتشار يافت که کليه اطلاعات موردنياز بازرگانان و مراکز خدمت رسانى و اخبار نمايشگاه را در اختيار شرکتکنندگان قرار داد. يازدهمين نمايشگاه بينالمللى تهران در مدت ده روز برگزاري، ميزبان بيش از ۵/۱ ميليون ونفر بازديدکننده و اجراء مراسم روز ملى کشورها در مدت برگزارى نمايشگاه بود. در مراسم اختتاميه نمايشگاه نيز سرپرست مرکز توسعه صادرات از کشورهائى که در نمايشگاه بهطور فعال شرکت نکرده بودند انتقاد کرد. لازم به توضيح است که پارهاى از کشورها به ارائه نمونههاى محدودى از توليدات خود و با استفاده از عکس و اسلايد و پوستر محصولات و توليدات خود اکتفا کرده بودند و تعدادى از فروشندگان داخلى نيز نمايشگاه را با عرضه اسباببازى و ساير کالاهاى مصرفى به مرکز تجارى و خريد و فروش لوازم خانگى تبديل کرده بودند. |
همچنین مشاهده کنید
- بازاریابی برای صادرات در نمایشگاه
- تاریخچه نمایشگاهها
- برنامهریزی جهت شرکت در نمایشگاه
- برنامهریزی جهت شرکت در نمایشگاه (۴)
- اهداف تشکیل(۲)
- تاریخچه نمایشگاهها (۲)
- برنامهریزی جهت شرکت در نمایشگاه (۲)
- اهداف تشکیل
- تاریخچه نمایشگاهها (۴)
- تعریف و انواع نمایشگاه
- تعیین بودجه
- برنامهریزی جهت شرکت در نمایشگاه (۳)
- معیارها و نحوه انتخاب نمایشگاه مناسب
- تاریخچه تشکیل نمایشگاههای بینالمللی
- تاریخچه نمایشگاهها (۳)
- غرفه و مدیریت غرفه
ایران مسعود پزشکیان دولت چهاردهم پزشکیان مجلس شورای اسلامی محمدرضا عارف دولت مجلس کابینه دولت چهاردهم اسماعیل هنیه کابینه پزشکیان محمدجواد ظریف
پیاده روی اربعین تهران عراق پلیس تصادف هواشناسی شهرداری تهران سرقت بازنشستگان قتل آموزش و پرورش دستگیری
ایران خودرو خودرو وام قیمت طلا قیمت دلار قیمت خودرو بانک مرکزی برق بازار خودرو بورس بازار سرمایه قیمت سکه
میراث فرهنگی میدان آزادی سینما رهبر انقلاب بیتا فرهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی سینمای ایران تلویزیون کتاب تئاتر موسیقی
وزارت علوم تحقیقات و فناوری آزمون
رژیم صهیونیستی غزه روسیه حماس آمریکا فلسطین جنگ غزه اوکراین حزب الله لبنان دونالد ترامپ طوفان الاقصی ترکیه
پرسپولیس فوتبال ذوب آهن لیگ برتر استقلال لیگ برتر ایران المپیک المپیک 2024 پاریس رئال مادرید لیگ برتر فوتبال ایران مهدی تاج باشگاه پرسپولیس
هوش مصنوعی فناوری سامسونگ ایلان ماسک گوگل تلگرام گوشی ستار هاشمی مریخ روزنامه
فشار خون آلزایمر رژیم غذایی مغز دیابت چاقی افسردگی سلامت پوست