سه شنبه, ۱ خرداد, ۱۴۰۳ / 21 May, 2024
مجله ویستا
بانکداری الکترونیکی در ایران
باتوجه به ورود تکنولوژى جديد در پردازش و تبادل دادهها، نياز جديدى براى نحوه ارائه خدمات بانکى مطرح شده است. با نگاهى به تجارب کشورهاى پيشرفته و رشد خدمات بانکدارى الکترونيکى مىتوان نيازهاى درحال شکلگيرى و روند افزاينده آن را در زمينه خدمات بانکى در ايران تاحد مناسبى پيشبينى نمود. نظريه روشهاى سنتى موجود در بانکهاى کشور و نارسايى اين روشها در ارائه خدمات جديد، تهيه زيرساخت مناسب بصورت اتوماسيون جامع بانکها در برنامه تحولات بانکى کشور قرار گرفته است. برپايه اين بستر است که ارائه بانکدارى الکترونيکى و ديگر خدمات پيشرفته بانکى بهتحقق مىپيوندد. هماکنون بانکهاى کشور در ايجاد اين زيرساخت و ورود به بانکدارى نوين رقابت خوبى را آغاز نموده و خدمات بانکى الکترونيکى را، هرچند محدود، در کشور پايهگذارى نمودهاند. |
بانکدارى در آغاز قرن ۲۱، چهره بانکدارى سنتى که بيش از دوصده حيات دارد را بهنحوى دگرگون نموده است که آموزشها و تئورىهاى بهظاهر خدشهناپذير موجود در اين صنعت نهتنها پاسخگوى نياز آن نيست بلکه با تغييرات شتابزده و روبنايى نيز قادر به پرکردن جايگاه سابق نمىباشد. فنآورى اطلاعات و ارتباطات به اين صنعت شکل منعطف و متحول بخشيده و آن را مجبور به ترک قيدها و مقررات کهنه نموده است. |
ارائه خدمات مختلف در بازار الکترونيکى و سهولت دستيابى بهاطلاعات موردنياز تجار و توليدکنندگان در اين بازار، زمينهساز اصلى بانکدارى الکترونيکى بوده است و با گسترش فراگير اينترنت و اينترانت شهروندان را نيز مشتاق بهورود به اين بازار و بهتبع آن نيازمند دريافت خدمات بانکي، ازجمله دسترسى به حسابهاى شخصى خود نموده است. |
فنآوري، قابليتها را بهنمايش مىگذارد. قابليتها نيازها را شکلداده و مسير فعاليتها را معين مىکند. بازاريابها محصولاتشان را باتوجه به اين روند ارائه مىکنند و انتهاى اين کاروان قانونگذار وارد صحنه شده و مقررات وضع مىکند. دنياى تجارت در آستانه هزاره سوم روشهاى کارى خود را با بکارگيرى فنآورى رايانهاى و ارتباطات سريع مخابراتى در دست سازماندهى دارد و عليرغم نبود قوانين مدون، بخش عمدهاى از دادوستدهايش را با کمک اين فنآورى انجام مىدهد. |
هماکنون در اکثر کشورهاى دنيا، اعم از پيشرفته و درحال توسعه، رشد چشمگير و غيرمنتظرهاى از روىآورى مشتريان به دريافت خدمات بانکى الکترونيکي، صنعت بانکدارى را بهتکاپو وادار کرده است. علاوهبر بانکهاى جديدى که خدمات خود را صرفاً ازطريق ارتباطالکترونيکى بهمشتريانشان ارائه مىکنند، بانکهاى پرسابشه نيز درکنار فعاليت فعلى خود و يا با تأسيس بانکى مستقل با شيوه الکترونيکى بهعمليات خود وسعت مىبخشند. |
در ايران گسترش تدريجى دسترسى به اينترنت و دراختيار داشتن کامپيوترهاى خانگى توسط اقشار مختلف مردم و شرکتها، نيازهاى بالقوهاى را در زمينه دريافت خدمات بانکدارى الکترونيکى آشکار نموده است. از اينرو بانکهاى تجارى و تخصصى کشور درکنار برنامههاى متحول ساختن روشهاى خود و حرکت بهسمت بانکدارى نوين، بانکدارى الکترونيکى را از اهم اقلام فعاليتهاى برنامهريزى آتى خود درنظر گرفتهاند. |
همچنین مشاهده کنید
نمایندگی زیمنس ایران فروش PLC S71200/300/400/1500 | درایو …
دریافت خدمات پرستاری در منزل
پیچ و مهره پارس سهند
تعمیر جک پارکینگ
خرید بلیط هواپیما
سید ابراهیم رئیسی سیدابراهیم رئیسی رئیس جمهور ابراهیم رئیسی سقوط بالگرد رئیسی رئیسی ایران شهادت بالگرد تبریز حسین امیرعبداللهیان دولت سیزدهم
تهران هواشناسی کنکور امتحانات نهایی شورای شهر تهران آموزش و پرورش هلال احمر سانحه بالگرد رئیسی پلیس سیل قوه قضاییه بارش باران
قیمت دلار قیمت خودرو بورس قیمت طلا خودرو بازار خودرو یارانه دلار یارانه نقدی حقوق بازنشستگان بازنشستگان ایران خودرو
سینمای ایران شهادت رئیس جمهور تلویزیون لیلا حاتمی سینما سریال آیت الله سید ابراهیم رئیسی هنرمندان شعر رسانه ملی نمایشگاه کتاب جشنواره کن
کنکور ۱۴۰۳ تجهیزات پزشکی دانش بنیان باتری
رژیم صهیونیستی روسیه جنگ غزه ترکیه اسرائیل فلسطین امیرعبداللهیان آمریکا غزه چین ولادیمیر پوتین حماس
فوتبال پرسپولیس استقلال رئال مادرید لیگ برتر باشگاه پرسپولیس لیگ برتر ایران لیگ برتر انگلیس فدراسیون فوتبال بازی باشگاه استقلال منچسترسیتی
هوش مصنوعی مایکروسافت گوگل سامسونگ اپل تبلیغات ناسا طبیعت موبایل آیفون تلفن همراه
سرطان سزارین رژیم غذایی قهوه خواب آلزایمر طول عمر کاهش وزن شادی فشار خون مغز انسان افسردگی