چهارشنبه, ۲۶ دی, ۱۴۰۳ / 15 January, 2025
مجله ویستا
روشهای مختلف ارزشیابی پیشرفت تحصیلی
اغلب معلمان وقتى که به ارزشيابى شاگردان مىانديشند، فکرشان متوجه تعريف محدود انواع آزمونهاى کتبى و سؤالات امتحانى مىشود، ولى بايد به خاطر داشت که بسيارى از ارزشگذارىهاى ما بر اساس مشاهدهٔ فعاليتهايى است که شاگردان در درون مدرسه انجام مىدهند؛ مثلاً هنگامى که وقتشناسي، انجام دادن مطلوب فعاليتهاى آموزشى يا احساس عدم امنيت شاگردى را در مقايسه با شاگردان ديگر مىسنجيم يا دربارهٔ حس همکارى آنان در فعاليتهاى آموزشى قضاوت مىکنيم يا ابتکار شاگردى را در حل مسائل جديد مىستاييم، همه ارزشيابىهايى هستند که بر مشاهدات رفتار شاگردان در درون مدرسه و موقعيتهاى آموزشى استوار است. چنانکه قبلاً نيز يادآور شديم، اگر معلم خود را از قيد ارزشيابىهاى کتبى و شفاهى معمول برهاند و روشهاى ارزشيابى را با روشهاى مختلف، عمق و محتوا ببخشد، بيشتر مىتواند به اعتبار روش ارزشيابى خود متکى باشد و به آن اطمينان کند. |
اگرچه روش مشاهده نيز معايب و محدوديتهايى دارد، مثلاً ممکن است موقعيتهايى که شاگردان مختلف در آن تحت مشاهده قرار مىگيرند يکسان نباشد يا احتمال تطابق ميزانها و مقياسهايى که مشاهدهکنندگان مختلف به کار مىگيرند بسيار ضعيف باشد، ولى لازم است که ارزشيابى شاگردان در موقعيتى واقعى و با توجه به ويژگىهاى خاص خود صورت بگيرد. از طرف ديگر، براى بعضى از رفتارها، آزمونهاى شايسته و مناسبى وجود ندارد که بتواند جانشين موقعيتهاى طبيعى بشود و در مورد بعضى از رفتارها شايد هرگز چنين آزمونهايى به وجود نيايد. بنابراين، در هر بحث جامعى که دربارهٔ ارزشيابى به عمل مىآيد، بايد لزوماً به کليه روشهايى که به نحوى ضريب اعتماد و اطمينان نتايج ارزشيابى را بالا مىبرد، توجه کافى مبذول داشت. در مواردى که تهيه آزمونهاى مناسب ميسر باشد، به کارگيرى روشهاى آزمون مرجح است؛ زيرا در اين صورت، مىتوان تسلط و کنترل بيشترى بر موقعيت داشت و موقعيت و عمل واحدى را به همهٔ شاگردان عرضه کرد. مىتوان با روشهاى آزمون يکسان، نتايج دقيقترى به دست آورد. علاوه بر اين، با اين روش نتايج ارزشيابى کمتر تحتتأثير شخص آزماينده قرار خواهد گرفت. با وجود اين، نبايد فراموش کرد که بسيارى از جنبههاى مختلف رفتار شاگردان را نمىتوان به مرحله آزمونهاى ساده تنزل داد و بايد آنها را در موقعيت واقعى سنجيد. |
با توجه به مطالب فوق و انواع تغييراتى که در حيطههاى مختلف يادگيرى به وجود مىآيد، حداقل چهار روش ارزشيابى پيشنهاد مىشود. |
معلم مىتواند از مجموع روشهاى فوق يا از آزمونهاى ترکيب شده - که به آزمونهاى موقعيتي معروف است - استفاده کند. ارزشيابى موقعيتى موقعيتهاى مرکب و پيچيدهاى را ارزشيابى مىکند که از طرفى داراى وضع ثابت و يکسان آزمونى است و از طرف ديگر، جنبهٔ طبيعى و واقعى آموزش و يادگيرى را بازگو مىکند. آزمونهاى روش ارزشيابى موقعيتى بين عينى و استاندارد بودن روش آزمونى از يک طرف، و طبيعى بودن روش مشاهدهٔ رفتار واقعى از طرف ديگر، سازش ايجاد مىکند و براى دست يافتن به رفتارهايى که نمىتوان آنها را از طريق انواع معمولى ارزشيابى به دست آورد، امکانات متعدد و جالبى عرضه مىدارد. |
همچنین مشاهده کنید
- الگوهای تدریس
- روشهای مختلف ارزشیابی پیشرفت تحصیلی
- هدفهای آموزشی
- تحلیل آموزشی
- تحلیل و تعیین نظام ارزشیابی
- نظریههای تدریس
- عوامل مؤثر بر یادگیری
- عوامل مؤثر بر یادگیری(۲)
- الگوهای یادگیری
- ارتباط و اثر آن در فرآیند تدریس یادگیری
- مهارتهای آموزشی بعد از تدریس
- انواع الگوهای طراحی آموزش
- روشهای تدریس سنتی
- محتوا، روش و وسیله
- تفاوت بین یادگیری و عملکرد
- فرایند یادگیری انسان
- روشهای جدید تدریس
- نظریههای یادگیری
- یادگیری و تحلیل مفاهیم آن
- انواع الگوهای طراحی آموزش (۲)
ایران مسعود پزشکیان دولت چهاردهم پزشکیان مجلس شورای اسلامی محمدرضا عارف دولت مجلس کابینه دولت چهاردهم اسماعیل هنیه کابینه پزشکیان محمدجواد ظریف
پیاده روی اربعین تهران عراق پلیس تصادف هواشناسی شهرداری تهران سرقت بازنشستگان قتل آموزش و پرورش دستگیری
ایران خودرو خودرو وام قیمت طلا قیمت دلار قیمت خودرو بانک مرکزی برق بازار خودرو بورس بازار سرمایه قیمت سکه
میراث فرهنگی میدان آزادی سینما رهبر انقلاب بیتا فرهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی سینمای ایران تلویزیون کتاب تئاتر موسیقی
وزارت علوم تحقیقات و فناوری آزمون
رژیم صهیونیستی غزه روسیه حماس آمریکا فلسطین جنگ غزه اوکراین حزب الله لبنان دونالد ترامپ طوفان الاقصی ترکیه
پرسپولیس فوتبال ذوب آهن لیگ برتر استقلال لیگ برتر ایران المپیک المپیک 2024 پاریس رئال مادرید لیگ برتر فوتبال ایران مهدی تاج باشگاه پرسپولیس
هوش مصنوعی فناوری سامسونگ ایلان ماسک گوگل تلگرام گوشی ستار هاشمی مریخ روزنامه
فشار خون آلزایمر رژیم غذایی مغز دیابت چاقی افسردگی سلامت پوست