دوشنبه, ۲۴ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 13 May, 2024
مجله ویستا
روشهای مختلف ارزشیابی پیشرفت تحصیلی
اغلب معلمان وقتى که به ارزشيابى شاگردان مىانديشند، فکرشان متوجه تعريف محدود انواع آزمونهاى کتبى و سؤالات امتحانى مىشود، ولى بايد به خاطر داشت که بسيارى از ارزشگذارىهاى ما بر اساس مشاهدهٔ فعاليتهايى است که شاگردان در درون مدرسه انجام مىدهند؛ مثلاً هنگامى که وقتشناسي، انجام دادن مطلوب فعاليتهاى آموزشى يا احساس عدم امنيت شاگردى را در مقايسه با شاگردان ديگر مىسنجيم يا دربارهٔ حس همکارى آنان در فعاليتهاى آموزشى قضاوت مىکنيم يا ابتکار شاگردى را در حل مسائل جديد مىستاييم، همه ارزشيابىهايى هستند که بر مشاهدات رفتار شاگردان در درون مدرسه و موقعيتهاى آموزشى استوار است. چنانکه قبلاً نيز يادآور شديم، اگر معلم خود را از قيد ارزشيابىهاى کتبى و شفاهى معمول برهاند و روشهاى ارزشيابى را با روشهاى مختلف، عمق و محتوا ببخشد، بيشتر مىتواند به اعتبار روش ارزشيابى خود متکى باشد و به آن اطمينان کند. |
اگرچه روش مشاهده نيز معايب و محدوديتهايى دارد، مثلاً ممکن است موقعيتهايى که شاگردان مختلف در آن تحت مشاهده قرار مىگيرند يکسان نباشد يا احتمال تطابق ميزانها و مقياسهايى که مشاهدهکنندگان مختلف به کار مىگيرند بسيار ضعيف باشد، ولى لازم است که ارزشيابى شاگردان در موقعيتى واقعى و با توجه به ويژگىهاى خاص خود صورت بگيرد. از طرف ديگر، براى بعضى از رفتارها، آزمونهاى شايسته و مناسبى وجود ندارد که بتواند جانشين موقعيتهاى طبيعى بشود و در مورد بعضى از رفتارها شايد هرگز چنين آزمونهايى به وجود نيايد. بنابراين، در هر بحث جامعى که دربارهٔ ارزشيابى به عمل مىآيد، بايد لزوماً به کليه روشهايى که به نحوى ضريب اعتماد و اطمينان نتايج ارزشيابى را بالا مىبرد، توجه کافى مبذول داشت. در مواردى که تهيه آزمونهاى مناسب ميسر باشد، به کارگيرى روشهاى آزمون مرجح است؛ زيرا در اين صورت، مىتوان تسلط و کنترل بيشترى بر موقعيت داشت و موقعيت و عمل واحدى را به همهٔ شاگردان عرضه کرد. مىتوان با روشهاى آزمون يکسان، نتايج دقيقترى به دست آورد. علاوه بر اين، با اين روش نتايج ارزشيابى کمتر تحتتأثير شخص آزماينده قرار خواهد گرفت. با وجود اين، نبايد فراموش کرد که بسيارى از جنبههاى مختلف رفتار شاگردان را نمىتوان به مرحله آزمونهاى ساده تنزل داد و بايد آنها را در موقعيت واقعى سنجيد. |
با توجه به مطالب فوق و انواع تغييراتى که در حيطههاى مختلف يادگيرى به وجود مىآيد، حداقل چهار روش ارزشيابى پيشنهاد مىشود. |
معلم مىتواند از مجموع روشهاى فوق يا از آزمونهاى ترکيب شده - که به آزمونهاى موقعيتي معروف است - استفاده کند. ارزشيابى موقعيتى موقعيتهاى مرکب و پيچيدهاى را ارزشيابى مىکند که از طرفى داراى وضع ثابت و يکسان آزمونى است و از طرف ديگر، جنبهٔ طبيعى و واقعى آموزش و يادگيرى را بازگو مىکند. آزمونهاى روش ارزشيابى موقعيتى بين عينى و استاندارد بودن روش آزمونى از يک طرف، و طبيعى بودن روش مشاهدهٔ رفتار واقعى از طرف ديگر، سازش ايجاد مىکند و براى دست يافتن به رفتارهايى که نمىتوان آنها را از طريق انواع معمولى ارزشيابى به دست آورد، امکانات متعدد و جالبى عرضه مىدارد. |
همچنین مشاهده کنید
- نظریههای یادگیری
- تفاوت بین یادگیری و عملکرد
- یادگیری و تحلیل مفاهیم آن
- هدفهای آموزشی
- مهارتهای آموزشی بعد از تدریس
- عوامل مؤثر بر یادگیری(۲)
- روشهای تدریس سنتی
- نظریههای تدریس
- انواع الگوهای طراحی آموزش
- تحلیل و تعیین نظام ارزشیابی
- ارتباط و اثر آن در فرآیند تدریس یادگیری
- الگوهای یادگیری
- روشهای جدید تدریس
- الگوهای تدریس
- روشهای مختلف ارزشیابی پیشرفت تحصیلی
- عوامل مؤثر بر یادگیری
- محتوا، روش و وسیله
- انواع الگوهای طراحی آموزش (۲)
- تحلیل آموزشی
- فرایند یادگیری انسان
نمایندگی زیمنس ایران فروش PLC S71200/300/400/1500 | درایو …
دریافت خدمات پرستاری در منزل
پیچ و مهره پارس سهند
تعمیر جک پارکینگ
خرید بلیط هواپیما
ایران رهبر انقلاب شورای نگهبان مجلس شورای اسلامی مجلس دولت صادق زیباکلام انتخابات دولت سیزدهم انتخابات مجلس انتخابات مجلس دوازدهم حجاب
هواشناسی تهران بارش باران شهرداری تهران قتل حج تمتع سیل سازمان هواشناسی سلامت پلیس زلزله وزارت بهداشت
خودرو قیمت دلار سایپا قیمت خودرو قیمت طلا بازار خودرو بانک مرکزی مسکن دلار گاز بورس حقوق بازنشستگان
نمایشگاه کتاب کتاب عربستان نمایشگاه کتاب تهران سالار عقیلی تلویزیون سینمای ایران نمایشگاه بینالمللی کتاب تهران رضا عطاران دفاع مقدس تئاتر سریال
خورشید دانشگاه تهران کره زمین
رژیم صهیونیستی اسرائیل غزه فلسطین حماس جنگ غزه روسیه آمریکا افغانستان سازمان ملل نوار غزه اوکراین
استقلال فوتبال مهدی طارمی پرسپولیس فولاد خوزستان لیگ برتر رئال مادرید بازی لیگ برتر فوتبال ایران لیگ برتر ایران باشگاه پرسپولیس هوادار
هوش مصنوعی شفق قطبی نوآوری تبلیغات دبی ایلان ماسک ناسا اپل
ویتامین خواب کودک تجهیزات پزشکی شیر کاهش وزن افسردگی فشار خون درمان ناباروری بارداری سلامت روان