پنجشنبه, ۲۷ دی, ۱۴۰۳ / 16 January, 2025
مجله ویستا
نظریههای جامعهشناسی
قبل از آنکه چند درونماى نظرى را که سيماى امروزى جامعهشناسى را مشخص مىکند، بهطور مختصر طراحى کنيم بايد تذکرى مقدماتى در اينباره بدهيم که در اينجا چگونه و به چه وضعى از تئورى سخن گفته مىشود؟ اصطلاح تئورى نزد جامعهشناسان اغلب به شکل و شيوه ديگرى غير از آنچه در منطق تحقيق (در مبحث منطق تحقيق - نظريه علم) مطرح و از آن صحبت شد، بهکار برده مىشود. اغلب بين 'نظريه جامعهشناختي' و 'نظريههاى جامعهشناسي' تفاوت مىگذارند؛ بهطورى که در (نظريه جامعهشناختي) بيشتر از آن يک نمونه عالى يا پارادايم، يک دورنما و برداشت جهاني، يک فرانظريه (Metatheorie) و يک نظريه برتر (Paratheorie) مورد نظر است. مثلاً و تقريباً در جامعهشناسى اغلب از يک مقايسه بين تئورىها سخن به ميان مىآيد و منابع کتابهاى زيادى (از جمله کين لوخ Kinloch ـ در سال ۱۹۷۷، اسکايدمور Skidmore ـ در سال ۱۹۷۹؛ ابرله و مايندوک Eberle, Maindok در سال ۱۹۸۴) در اينباره به ما گزارش مىدهند. با اين شيوهٔ سنتهاى تحقيق، که به منزله مقدمه حداقل کارکردگرائى (فونکسيوناليسم) و تعاملگرائى نمادى (Interaktionismus) و همچنين اغلب مقدمه مارکسيسم و جامعهشناسى نظرى رفتارى است، نظريه تضادها و شيوه تحقيق مردمشناسى مورد نقد و بحث واقع مىشود. |
ما شک داريم که اين 'نمايشگذرا از مبانى نظرى ـ Wanderschau Von Theorieansätzen' (به گفته اروين. ک. شويش) به معناى پارادايم همارز موازى بهطور خاصى معنىدار باشد، بهعلاوه اين مبانى در علم جامعهشناسى و فرعى پذيرفه شدهاند. بدون ترديد و بحق وقتى لومان (۱۹۸۴) به مقصود خود مىرسد که او جامعهشناسى (و نيز سمينارها و کنفرانسهاى جامعهظشناسان) تا حدى بهصورت جريانهاى انشعابى و فرعى پذيرفته شدهاند. بدون ترديد و بحق وقتى لومان (۱۹۸۴) به مقصد خود مىرسد که او جامعهشناسى معاصر را به منزله پارادايمهاى چندبعدى (Multiple Paradigmatase) قلمداد و معرفى کند. او در اين مورد اغتراض مىکند که جامعهشناسى به اين علت با بحران مواجه شده است که اين علم به واسطه تنوع پارادايمها بيشتر دچار آشفتگى مىشود تا اينکه توضيح دهنده باشد (با وجود اين جالب است که فردى درست مثل لومان در اين مورد اعتراض دارد! ـ لومان از دانشمندان برجسته فعلى حامعهشناسى در دانشگاه بيله فِلد آلمان است م). البته اين کتاب نيز بدون سنگينى بار 'مبانى ـ مورد نظر هراديل ـ Hradil) کفايت نمىکند و خود اين امر باز به وسيله چارچوب تحليلى ـ تجربى مرجع کاملاً برطرف نمىشود. |
مبانى ياد شده در اينجا فقط به اختصار معرفى خواهند شد و بعداً ـ اگر برحسب محتواى مسائل ضرورى بود (رجوع کنيد به: مبحث چشماندازهاى فرانظري) ثمر بخشى و بارورى نظرى آنها براى تشريح قضاياى اجتماعي، مورد بازآزمائى قرار خواهد گرفت. در اين زمينه موضوع عبارت از اين نخواهد بود که دورنماى نظرى خاصى با عنوان درست يا نادرست، حقيقت يا خطا مطرح شود؛ بلکه بيشتر موضوع عبارت خواهد بود از اينکه امکانات و حدودى براى اين چشماندازها و دورنماها ارائه شود و آنها را بيشتر محدود کند تا مقاطعى از واقعيت را به اين انديشههاى کلى گفته شده، مربوط سازد. به اين تريتب روشن مىشود که سنتهاى نظريهاى معين، تا حدى قلمروهاى موضوعات گوناگونى را مىپوساند و در برمىگيرد، بهطورى که اغلب بين آنها به هيچوجه رابطه تحريم و ممانعت موجود نيست، بلکه بيشتر بينشان رايطه مکمل برقرار است. اين امر نيز نشان دهنده آن است که هر يک از مقدمات و مبانى نظرى در قلمرو مسائل مختلف، 'قدرت و ضعف' خاص خود را دارد. |
همچنین مشاهده کنید
ایران مسعود پزشکیان دولت چهاردهم پزشکیان مجلس شورای اسلامی محمدرضا عارف دولت مجلس کابینه دولت چهاردهم اسماعیل هنیه کابینه پزشکیان محمدجواد ظریف
پیاده روی اربعین تهران عراق پلیس تصادف هواشناسی شهرداری تهران سرقت بازنشستگان قتل آموزش و پرورش دستگیری
ایران خودرو خودرو وام قیمت طلا قیمت دلار قیمت خودرو بانک مرکزی برق بازار خودرو بورس بازار سرمایه قیمت سکه
میراث فرهنگی میدان آزادی سینما رهبر انقلاب بیتا فرهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی سینمای ایران تلویزیون کتاب تئاتر موسیقی
وزارت علوم تحقیقات و فناوری آزمون
رژیم صهیونیستی غزه روسیه حماس آمریکا فلسطین جنگ غزه اوکراین حزب الله لبنان دونالد ترامپ طوفان الاقصی ترکیه
پرسپولیس فوتبال ذوب آهن لیگ برتر استقلال لیگ برتر ایران المپیک المپیک 2024 پاریس رئال مادرید لیگ برتر فوتبال ایران مهدی تاج باشگاه پرسپولیس
هوش مصنوعی فناوری سامسونگ ایلان ماسک گوگل تلگرام گوشی ستار هاشمی مریخ روزنامه
فشار خون آلزایمر رژیم غذایی مغز دیابت چاقی افسردگی سلامت پوست