سه شنبه, ۲۸ فروردین, ۱۴۰۳ / 16 April, 2024
مجله ویستا

هجویری


ابوالحسن على‌بن عثمان بن على جُلّابى غزنوى هجويرى (م ۴۶۵ هـ) از مؤلفان بزرگ نيمهٔ اول قرن پنجم هجرى است. کتاب کشف‌المحجوب او از امهات کتب صوفيه و از جملهٔ قديمى‌ترين آنها است که بعدها مورد استفادهٔ کسانى که در احوال و آثار مشايخ صوفيه کتاب مى‌نوشته‌اند قرار گرفت، مانند عطار در تذکرةالاولياء و جامى در نفحات‌الانس. سبک نثر اين کتاب بر روى‌هم ساده است جز آنکه هجويرى به نسبت با معاصران خود مفردات عربى بيشتر به‌کار برده و على‌الخصوص مفردات يا ترکيبات عربى که ميان صوفيه معمول بود، مانند عين‌اليقين، حق‌اليقين، مقام و تمکين، محاضره و مکاشفه و نظاير آنها در کتاب او بسيار است.
نکتهٔ قابل توجه ديگر آنکه در کشف‌المحجوب جمله‌ەاى متوازن و نثر موزون که بعدها در آثار خواجه عبدالله انصارى کمال مى‌پذيرد، نيز به‌ندرت ديده مى‌شود و اين از اختصاصات نثر صوفيه است و نظاير آن در آثار صوفيان به‌وفور ديده مى‌شود، و آن عبارت را نمى‌توان به حقيقت در زمرهٔ نثر مسجع آورد بلکه به نظر ما نوعى از نثر موزون و نزديک به شعر است که ميان صوفيه و اهل مجالس و منابر رواج داشته.
از جملهٔ اين‌گونه موارد در کشف‌المحجوب مى‌توان عبارات ذيل را شاهد آورد: 'صفا از صفات بشر نيست، زيراکِ مدارِ مدر جز بر کدر نيست و هر بشر را از کدر گذر نيست، پس مثال صفا بافعال نباشد و از روى مجاهدت مر بشريت را زوال نباشد...' '... الفقر عزّ لاهله، پس چيزى که اهل را عزّ بود مر نااهل را ذل بود، و عزش آن است که فقير محفوظ الجوارح بود از زلل و محفوظ از خلل، نه بر تنش معصيت و زلت رود، و نه بر جانش خلل و آفت صورت گيرد، از آنچ ظاهرش مستغرق نعم ظاهره بود و باطنش منبع نعم باطنه، تا نفسش روحانى بود و دلش رباني، خلق را به دو حواله نماند و آدم را به دو نسبت نه' .


همچنین مشاهده کنید