
به گزارش همشهری آنلاین_ مهدی اسماعیل پور، پس از ورود ۳۹۰دستگاه اتوبوس تمام برقی هایگر به ناوگان اتوبوسرانی پایتخت، قرار است این هفته از اتوبوسهای برقی داخلی رونمایی شود که بهدست کارگران ایرانی ساخته شده است. این اتوبوسهای برقی جدید زیما نام دارند که بهزودی در سطح شهر فعال خواهند شد.
-مشخصات فنی اتوبوس برقی زیما:
حداکثرسرعت: ۸۰کیلومتر در ساعت
ظرفیت مسافر:۸۰نفر(۳۵نفر نشسته/ ۴۵نفر ایستاده)
میزان آلایندگی: صفر
طراحی: ۱۰۰درصد ایرانی
مسافت طیشده با هر بار شارژ: ۲۴۲کیلومتر
قدرت: ۴۲۸ اسب بخار
شتاب صفر تا ۳۰: ۱۲ثانیه
-مشخصات ظاهری:
طول اتوبوس: حدود۱۲متر
عرض: ۲.۵۵متر
ارتفاع: ۳.۳۷متر
مشخصات قرارداد:
سال بسته شدت قرارداد: ۱۴۰۲
تعداد قرارداد: ۱۰۴دستگاه

زمانبندی تحویل اتوبوسها:
فاز اول: ۵دستگاه تا پایان آذرماه
فاز دوم: ۶۵دستگاه تا پایان سال
فاز سوم:۳۴دستگاه تا پایان اردیبهشت ۱۴۰۵
امکانات اتوبوس: رمپ ویلچر برای خدماتدهی به معلولان / پایینآمدن ارتفاع اتوبوس برای پیادهشدن راحتتر مسافران/ طراحی اتوبوس بدون هرگونه پله برای سهولت تردد و پیاده و سوارشدن مسافران/ نداشتن آلودگی صوتی/ شیشههای جانبی دوجداره
محل خدماترسانی ۵دستگاه اتوبوس برقی زیما کدام محدوده خواهد بود؟
خط میدان جمهوری- بهارستان
عددبازی با اتوبوس های برقی تهران:
۳۹۰ دستگاه اتوبوی برقی چینی در ناوگان تهران فعال است
۱۱۰ دستگاه اتوبوس برقی چینی در راه تهران است
۲۵۰۰ دستگاه تعداد اتوبوسهای برقی قرارداد چین است
۱۷خط اتوبوسرانی در محدوده مرکزی شهر تهران برقی شدهاند
۳۵۰دستگاه اتوبوس دوکابین(۱۸متری) برقی تا پایان سال به تهران میرسد

اتوبوسهای برقی زیما، سال۱۴۰۳ در ۲مسیر میدان جمهوری تا بهارستان و خیابان ولیعصر(عج) از پارکوی تا میدان راهآهن با تابلوی «اجرای طرح آزمایشی اتوبوسبرقی در شهر تهران» تست شدهاند.

اتوبوسهای برقی آبیرنگ زیما حدود ۲۰۰کیلومتر دورتر از پایتخت در شهرک صنعتی سمنان تولید میشوند.

گامی مهم درمسیر نوسازی ناوگان
احمد قیومی، مدیرعامل شرکت واحد اتوبوسرانی تهران:
این هفته ۵دستگاه اتوبوس تمامبرقی فولباتری تولید شرکت داخل پس از طی کامل فرایندهای فنی و اخذ تأییدیه کمیته فنی شرکت واحد، به ناوگان اتوبوسرانی تهران تحویل داده میشود و در خط جمهوری اسلامی به بهارستان خدمات میدهند. فرایند تحویل این ناوگان بهدلیل برخی محدودیتها ازجمله مسائل مرتبط با تولید، بازطراحی فنی و انجام تستهای تخصصی، زمانبر شد، اما پس از انجام چند مرحله آزمایش در نهایت عملیاتی شده است. ورود این اتوبوسهای تمامبرقی تولید داخل، گامی مهم در مسیر نوسازی ناوگان، کاهش آلایندگی هوا و تقویت توان تولید ملی در حوزه حملونقل عمومی است.

















































