پنجشنبه, ۱۳ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 2 May, 2024
مجله ویستا

تغییرات در مقررات مسابقات فرمول یك


تغییرات در مقررات مسابقات فرمول یك

زمان گیری در طی چند فصل اخیر, جذابیت خود را از دست داد در نتیجه سیستم پیچیده جدیدی در دستور كار قرار گرفت تا جنبه رقابتی زمان گیری و جذابیت آن را بیشتر كند

آغاز فصل مسابقات فرمول یك در سال ۲۰۰۶ با تغییرات گوناگونی در نحوه اجرای مسابقات و اتومبیل ها همراه بوده است.

● موتور

كاهش حجم موتور از ۳۰۰ سی سی به ۲۴۰۰ سی سی و كاهش تعداد سیلندرها از ۱۰ به ۸ ، اقدامی بود كه با حمایت كامل فدراسیون بین المللی رانندگی و با ۲ هدف انجام گرفت: كاهش هزینه ساخت موتور و افزایش ایمنی این فعالیت از طریق كاهش سرعت اتومبیل ها.در مسابقات سال جاری تنها تیم اسكودریا تورو روسو (تیم دوم ردبول) است كه مجاز به استفاده از موتور ۱۰ سیلندر (با دور موتور محدود شده) شناخته شده است.

این تغییر موتور همچنین باعث كاهش میزان سوخت مصرفی می شود كه به طبع كوچكتر شدن باك بنزین (كه پیشتر ۷۵ لیتر بود) را در پی خواهد داشت.همچنین با پایین تر آمدن سرعت اتومبیل ها، طراحی بدنه به شیوه ای تغییر می یابد كه نیروی پایین راننده ناشی از عبور هوا (Down Force) و همین طور مقاومت ایجاد شده ناشی از این نیرو (Drag) كمتر شود.قدرت كمتر موتور همچنین به معنی كمتر شدن حرارت تولید شده و بالتبع كمتر شدن نیاز رادیاتورها به هوا خواهد بود.

● تایرها

از فصل ،۲۰۰۶ تیم ها مجدداً اجازه دارند تا در حین مسابقه تایرهای خود را عوض كنند.در فصل ،۲۰۰۵ ضعف تایرهای بریجستون، امكان رقابت راازفراری گرفت و در گراند پری ایندیاناپلیس هم ضعف تایرهای میشلن باعث شد ۱۴ اتومبیل از برگزاری مسابقه كناره گیری كنند. امكان تغییر تایر می تواند از تكرار چنین شرایطی جلوگیری كند. همچنین تغییر قانون تا اندازه ای تأثیر كوچكتر شدن موتورها بر كاهش سرعت را خنثی خواهد كرد.

● زمان گیری برای تعیین ترتیب شروع مسابقه

زمان گیری در طی چند فصل اخیر، جذابیت خود را از دست داد.در نتیجه سیستم پیچیده جدیدی در دستور كار قرار گرفت تا جنبه رقابتی زمان گیری و جذابیت آن را بیشتر كند.بر اساس قانون جدید ابتدا هر ۲۲ اتومبیل به مدت ۱۵ دقیقه فرصت دارند با هر میزان سوختی كه مایل هستند، روی پیست رفته و بهترین زمان خود را ثبت كنند. ۶ اتومبیل آخر از دور خارج شده و بر حسب زمانی كه كسب كرده اند، جایگاه های ۲۲ تا ۱۷ را كسب می كنند.

پس از ۵ دقیقه استراحت، ۱۶ تیم باقی مانده، مجدداً به مدت ۱۵ دقیقه، با هر میزان سوخت كه مایل باشند، زمان گیری را آغاز می كنند. ۶ اتومبیل آخر از دور خارج شده و بر حسب زمان كسب شده در جایگاه های ۱۶ تا ۱۱ قرار خواهند گرفت.

در مرحله آخر، ۱۰ تیم باقی مانده، به مدت ۲۰ دقیقه مجدداً تلاش خواهند كرد تا بهترین زمان را ثبت كنند. تنها محدودیت اعمال شده این است كه اتومبیل ها باید مسابقه را با همین میزان سوختی آغاز كنند كه مرحله آخر زمان گیری را با آن آغاز كرده اند.

یعنی در ابتدای این مرحله، اتومبیل ها مجبور خواهند بود، میزان سوخت موجود در باك را اندازه گیری كرده و پس از پایان زمان گیری، اتومبیل به اندازه ای سوخت گیری می كند كه وزن آن، برابر با وزن اندازه گیری شده در آغاز مرحله آخر زمان گیری برابر شود.

اتومبیل ها می توانند مرحله آخر زمان گیری را با هر میزان سوختی كه مایل هستند آغاز كنند كه این میزان سوخت استراتژی آنها در طی مسابقه را نیز تعیین می كند.شروع مرحله آخر زمان گیری با سوخت كم به این معنی است كه در آغاز مسابقه هم آنها سوخت زیادی ندارند و مجبور خواهند شد زودتر از زمان پیش بینی شده برای سوخت گیری توقف كنند.در همه مراحل زمان گیری تیم ها اجازه دارند تایر اتومبیل ها را عوض كنند و پس از ۲ مرحله اول زمان گیری، همه تیم ها اجازه سوخت گیری مجدد دارند.