پنجشنبه, ۱۳ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 2 May, 2024
تغییرات در مقررات مسابقات فرمول یك
آغاز فصل مسابقات فرمول یك در سال ۲۰۰۶ با تغییرات گوناگونی در نحوه اجرای مسابقات و اتومبیل ها همراه بوده است.
● موتور
كاهش حجم موتور از ۳۰۰ سی سی به ۲۴۰۰ سی سی و كاهش تعداد سیلندرها از ۱۰ به ۸ ، اقدامی بود كه با حمایت كامل فدراسیون بین المللی رانندگی و با ۲ هدف انجام گرفت: كاهش هزینه ساخت موتور و افزایش ایمنی این فعالیت از طریق كاهش سرعت اتومبیل ها.در مسابقات سال جاری تنها تیم اسكودریا تورو روسو (تیم دوم ردبول) است كه مجاز به استفاده از موتور ۱۰ سیلندر (با دور موتور محدود شده) شناخته شده است.
این تغییر موتور همچنین باعث كاهش میزان سوخت مصرفی می شود كه به طبع كوچكتر شدن باك بنزین (كه پیشتر ۷۵ لیتر بود) را در پی خواهد داشت.همچنین با پایین تر آمدن سرعت اتومبیل ها، طراحی بدنه به شیوه ای تغییر می یابد كه نیروی پایین راننده ناشی از عبور هوا (Down Force) و همین طور مقاومت ایجاد شده ناشی از این نیرو (Drag) كمتر شود.قدرت كمتر موتور همچنین به معنی كمتر شدن حرارت تولید شده و بالتبع كمتر شدن نیاز رادیاتورها به هوا خواهد بود.
● تایرها
از فصل ،۲۰۰۶ تیم ها مجدداً اجازه دارند تا در حین مسابقه تایرهای خود را عوض كنند.در فصل ،۲۰۰۵ ضعف تایرهای بریجستون، امكان رقابت راازفراری گرفت و در گراند پری ایندیاناپلیس هم ضعف تایرهای میشلن باعث شد ۱۴ اتومبیل از برگزاری مسابقه كناره گیری كنند. امكان تغییر تایر می تواند از تكرار چنین شرایطی جلوگیری كند. همچنین تغییر قانون تا اندازه ای تأثیر كوچكتر شدن موتورها بر كاهش سرعت را خنثی خواهد كرد.
● زمان گیری برای تعیین ترتیب شروع مسابقه
زمان گیری در طی چند فصل اخیر، جذابیت خود را از دست داد.در نتیجه سیستم پیچیده جدیدی در دستور كار قرار گرفت تا جنبه رقابتی زمان گیری و جذابیت آن را بیشتر كند.بر اساس قانون جدید ابتدا هر ۲۲ اتومبیل به مدت ۱۵ دقیقه فرصت دارند با هر میزان سوختی كه مایل هستند، روی پیست رفته و بهترین زمان خود را ثبت كنند. ۶ اتومبیل آخر از دور خارج شده و بر حسب زمانی كه كسب كرده اند، جایگاه های ۲۲ تا ۱۷ را كسب می كنند.
پس از ۵ دقیقه استراحت، ۱۶ تیم باقی مانده، مجدداً به مدت ۱۵ دقیقه، با هر میزان سوخت كه مایل باشند، زمان گیری را آغاز می كنند. ۶ اتومبیل آخر از دور خارج شده و بر حسب زمان كسب شده در جایگاه های ۱۶ تا ۱۱ قرار خواهند گرفت.
در مرحله آخر، ۱۰ تیم باقی مانده، به مدت ۲۰ دقیقه مجدداً تلاش خواهند كرد تا بهترین زمان را ثبت كنند. تنها محدودیت اعمال شده این است كه اتومبیل ها باید مسابقه را با همین میزان سوختی آغاز كنند كه مرحله آخر زمان گیری را با آن آغاز كرده اند.
یعنی در ابتدای این مرحله، اتومبیل ها مجبور خواهند بود، میزان سوخت موجود در باك را اندازه گیری كرده و پس از پایان زمان گیری، اتومبیل به اندازه ای سوخت گیری می كند كه وزن آن، برابر با وزن اندازه گیری شده در آغاز مرحله آخر زمان گیری برابر شود.
اتومبیل ها می توانند مرحله آخر زمان گیری را با هر میزان سوختی كه مایل هستند آغاز كنند كه این میزان سوخت استراتژی آنها در طی مسابقه را نیز تعیین می كند.شروع مرحله آخر زمان گیری با سوخت كم به این معنی است كه در آغاز مسابقه هم آنها سوخت زیادی ندارند و مجبور خواهند شد زودتر از زمان پیش بینی شده برای سوخت گیری توقف كنند.در همه مراحل زمان گیری تیم ها اجازه دارند تایر اتومبیل ها را عوض كنند و پس از ۲ مرحله اول زمان گیری، همه تیم ها اجازه سوخت گیری مجدد دارند.
نمایندگی زیمنس ایران فروش PLC S71200/300/400/1500 | درایو …
دریافت خدمات پرستاری در منزل
pameranian.com
پیچ و مهره پارس سهند
تعمیر جک پارکینگ
خرید بلیط هواپیما
ایران اسرائیل غزه مجلس شورای اسلامی دولت نیکا شاکرمی معلمان رهبر انقلاب دولت سیزدهم مجلس بابک زنجانی شهید مطهری
آتش سوزی پلیس تهران قوه قضاییه پلیس راهور هلال احمر سیل شهرداری تهران آموزش و پرورش فضای مجازی سلامت سازمان هواشناسی
قیمت طلا قیمت دلار قیمت خودرو بازار خودرو خودرو دلار بانک مرکزی ایران خودرو حقوق بازنشستگان سایپا کارگران تورم
سریال نمایشگاه کتاب جواد عزتی تلویزیون عفاف و حجاب کتاب مسعود اسکویی سینما رضا عطاران سینمای ایران دفاع مقدس فیلم
مکزیک
رژیم صهیونیستی فلسطین آمریکا جنگ غزه حماس نوار غزه چین انگلیس اوکراین ترکیه یمن افغانستان
استقلال پرسپولیس فوتبال سپاهان علی خطیر لیگ برتر لیگ برتر ایران تراکتور لیگ قهرمانان اروپا رئال مادرید باشگاه استقلال بایرن مونیخ
هوش مصنوعی هواپیما تبلیغات تلفن همراه اپل گوگل همراه اول مدیران خودرو ناسا عیسی زارع پور وزیر ارتباطات
کبد چرب فشار خون بیمه کاهش وزن بیماری قلبی دیابت مسمومیت داروخانه