جمعه, ۷ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 26 April, 2024
مجله ویستا

سیكل زندگی و تولید


سیكل زندگی و تولید

تولید خودرو از سراسر جهان به قاره آسیا در جریان است.
صنعت خودروی جهانی طی سال های ۲۰۰۰ تا ۲۰۰۵ رشدی در حدود ۱۰ درصد را تجربه كرده است كه بیشتر این رشد را هم مرهون توسعه این صنعت …

تولید خودرو از سراسر جهان به قاره آسیا در جریان است.

صنعت خودروی جهانی طی سال های ۲۰۰۰ تا ۲۰۰۵ رشدی در حدود ۱۰ درصد را تجربه كرده است كه بیشتر این رشد را هم مرهون توسعه این صنعت در آسیا می باشد. صنعت خودرو در اكثر كشور های اروپایی در طی دوره یاد شده تقریباً رشدی را شاهد نبوده است و حتی صنعت خودروی ایتالیا اُفت محسوسی را در تولید خودرو تجربه كرده است. در مقابل، صنعت خودروی اُكراین با ۹۰۰ درصد رشد، بیشترین رشد تولید را در میان كشور های اروپایی به دست آورده است. تولید خودروی سواری در این كشور از ۱۸ هزار و ۱۲۴ دستگاه در سال ۲۰۰۰ به ۱۹۶ هزار و ۷۲۲ دستگاه در سال ۲۰۰۵ رسیده است. صنعت خودروی مناطق آمریكای شمالی و جنوبی هم در خلال دوره یادشده با اُفت تولید مواجه بوده است. در این منطقه تنها صنعت خودروی برزیل یك رشد ۷۵ درصدی را در میزان تولید تجربه كرده است.

اما در میان مناطق مختلف جهان، آسیا از لحاظ رشد تولید خودرو ركورددار است، به طوری كه صنعت خودروی اغلب كشور های آسیایی رشد مناسبی را در تولید پشت سر گذاشته اند. در این منطقه، كشور چین با ۵۵۰ درصد رشد، ركورددار رشد تولید خودرو در میان كشور های آسیایی است. صنعت خودروی ژاپن هم در طی دوره یادشده رشدی معادل ۷ درصد را در تولید خودرو كسب كرده است. گفتنی است، كشور آسیایی - اروپایی تركیه نیز با سیاست های جدیدی كه در صنعت خودروی خود اعمال كرده است، توانسته رشدی در حدود ۵۳ درصد را در تولید خودرو در طی سال های ۲۰۰۰ تا ۲۰۰۵ تجربه كند. به طور كلی، به غیر از آسیا، صنعت خودروی سایر مناطق جهان با رشد منفی در تیراژ خودرو مواجه بوده اند. به نظر می رسد عرضه و تقاضای جهانی در حال نزدیك شدن به نقطه تعادل است. گفتنی است، كل تولید جهانی خودرو از حدود ۵۸ میلیون و ۴۳۷ هزار دستگاه در سال ۲۰۰۰ به ۶۵ میلیون و ۲۱۹ هزارو ۵۲۱ دستگاه در سال ۲۰۰۵ افزایش یافته است.



همچنین مشاهده کنید