چهارشنبه, ۱۲ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 1 May, 2024
مجله ویستا

مدیریت دانایی و نوآوری


نوآوری، ازجمله مفاهیمی است که هنوز توافق کلی برای تعریف آن وجود ندارد، برخی از این تعاریف عبارتند از:
▪ نوآوری بخشی از تغییر تکنولوژیکی است که تغییر تکنولوژیکی برمبنای تعریف …

نوآوری، ازجمله مفاهیمی است که هنوز توافق کلی برای تعریف آن وجود ندارد، برخی از این تعاریف عبارتند از:

نوآوری بخشی از تغییر تکنولوژیکی است که تغییر تکنولوژیکی برمبنای تعریف Schoomkler عبارت است از:

تولید محصولات یا خدمات و یا استفاده از روشها و ورودی­هایی که برای سازمان جدید است (Marquis). نکته مهم در این تعریف این است که اولین استفاده کننده این محصول، روش و... جدید، نوآور است و استفاده کنندگان بعدی مقلد هستند.

خلاقیت، به وجود آوردن چیزی از هیچ است و نوآوری تبدیل چیزی به محصول و سرویس (Kuhn)

خلاقیت، چیز جدیدی را به­وجود می­آورد و نوآوری باعث استفاده از چیز جدیدی می­شود (Badawy)

نوآوری عبارت است از خلق یک ایده نو و پیاده­سازی آن در یک سرویس، فرایند یا محصول جدید که موجب رشد و پویایی اقتصاد ملی و افزایش اشتغال می­شود (Urabe)

خلق، توسعه و معرفی موفق محصولات، فرایندها یا سرویس­های جدید (Udwadia)

برای آنکه یک اختراع تبدیل به یک نوآوری شود باید در بازار موفق شود ( Twiss)

فرایند سودمند و کارای ارائه ایده­های نو به منظور کسب رضایت مشتری (DTI)

از اواخر دهه ۶۰ به بعد، تعاریف بسیار به هم نزدیک شده­اند و می­توان آنها را به صورت زیر خلاصه کرد:

اولین به­کارگیری موفق یک محصول یا فرایند از زمان طرح ایده تا به­کارگیری آن.

براساس بررسی Evelands و Rogers بر روی بیش از ۲۰۰۰ تحقیق انجام شده بر نوآوری، عموم مطالعات قبل از دهه ۱۹۸۰ بر چگونگی نوآوری­های فردی متمرکز بوده­اند. از تحقیق­های بررسی شده توسط این محققین تنها ۱۷% از مطالعات بر ارتباط نوآوری در بستر زمان با یک یا چند سازمان تمرکز داشته­اند. در حالیکه برخی دیگر ارتباط نوآور بودن سازمان و برخی متغیرهای سازمانی را سنجیده­اند مانند: (Aiken & Hage, Baldridge & Burnham). تنها چند سال بعد، Damanpour تحقیق خودرا بر مطالعات عملی نوآوری­های سازمان هدایت نمود و آن­را به ارتباط بودن نوآور بودن سازمان و برخی متغیرهای سازمانی محدود نمود. پس از او Schoonhooven , Darzin بیا ن نمود که توضیح چگونگی افزایش تعداد نوآوری­های مهم­تر از تئوری نوآوری است و فرایند تولید نوآوری موضوع مهم­تری برای تحقیقات است[۲]. مطالعات بسیار زیادی روی عناصر مورد نیاز جهت دستیابی به به­کارگیری موفق یک ایده انجام شده­است و توافقات بسیاری هم بین آنها مشاهده می­شود. بسیاری از این تحقیقات به تحلیل فرایند خلاقیت به عنوان پیش­نیاز نوآوری پرداخته­اند[۱]. بخش اعظم ادبیات، بر فرایندهای مربوط به پذیرش و اشاعه نوآوری مرتبط با محصولات ملموس تمرکز داشته­اند و کمتر به خدمات پرداخته شده­است[۳]. در ادبیات نوآوری، محققین به فقدان تئوری یا مدلی از نوآوری که توانایی درک پیش­بینانه طبیعت آن­را داشته­باشد، اشاره داشته­اند[۴و۵]

http://kmterms.mihanblog.com/More-۱۷۱.ASPX



همچنین مشاهده کنید