یکشنبه, ۹ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 28 April, 2024
مجله ویستا

پمپ گاز خصوصی در منزل


پمپ گاز خصوصی در منزل

در دهه اخیر، شاهد تولید روزافزون انواع خودروها بوده‌ایم؛ خودروهایی که تعداد آنها در شهرها از جمله شهر پر دود وازدحام تهران، روز به روز درحال افزایش است و هیچ‌کس توان کنترل …

در دهه اخیر، شاهد تولید روزافزون انواع خودروها بوده‌ایم؛ خودروهایی که تعداد آنها در شهرها از جمله شهر پر دود وازدحام تهران، روز به روز درحال افزایش است و هیچ‌کس توان کنترل آنها را ندارد.

در این میان، موضوع سوخت خودروها به منظور کاهش آلودگی هوا، مقرون به صرفه بودن، وابستگی نداشتن به کشورهای دیگر و... به سمت مصرف گاز معطوف شده است.

رانندگان هم با قبول این اوضاع، از گازسوز شدن خودروها استقبال کرده‌اند، اما اکنون معضل مهم و بزرگی که فراروی دارندگان خودروهای گازسوز قرار گرفته، بحث وضعیت جایگاه‌های سوخت گاز است.

وجود صف‌های طویل، اتلاف وقت مردم، فعال نبودن تمام نازل‌های سوخت و تلمبه‌ها و افت فشار گاز، از جمله معضلات و مشکلاتی است که در بسیاری از شهرهای ما، گریبانگیر رانندگان شده است.

در این میان و در حالی که متاسفانه پیش از این، مسوولان وزارت نفت مجوزهای تاسیس این جایگاه‌‌ها را با دشواری‌های فراوان صادر می‌‌کردند و این مساله موجب کمبود قابل توجه جایگاه‌های CNG شد ، یکباره تصمیم گرفته شد تا این جایگاه‌ها در خانه‌ها تاسیس شود و مدیر عامل شرکت گاز خودرو از موافقت ستاد مدیریت حمل و نقل و مصرف سوخت برای ساخت جایگاه‌های کوچک و متوسط عرضه گاز طبیعی فشرده در مجموعه‌های مسکونی و اداری با هزینه ساکنان مجموعه خبر داده است.

سیدمصطفی علوی با بیان این‌که بزودی ضوابط کامل نصب تجهیزات در این جایگاه‌ها اعلام خواهد شد، تاکید کرد: اشتراک گاز اختصاصی، اشتراک برق اختصاصی، خرید تجهیزات با هزینه افراد ساکن در آپارتمان و استاندارد بودن اقلام از ضوابط کلی ساخت جایگاهCNG در مجموعه‌های مسکونی و اداری است.

البته در مجموعه مسکونی و اداری که متقاضی ساخت این جایگاه هستند، باید حداقل ۲۰ خودرو وجود داشته باشد و براساس برآورد انجام شده، نصب این سیستم در یک آپارتمان ۳۰ واحدی ،برای هر خانوار حدود یک میلیون تومان هزینه خواهد داشت.

نصب این‌گونه جایگاه‌ها از ابتدای دی در مجموعه‌های مسکونی و اداری در حالی عملیاتی می‌شود که اساس این کار نظرات موافق و مخالف بسیاری را در پی دارد. به اعتقاد بسیاری از مردم و حتی مسوولان، این اقدام می‌تواند ابتکار بسیار خطرناکی باشد. در شرایطی که بسیاری از مردم هنوز روش استفاده از بخاری گاز سوز معمولی را نمی‌دانند و اقدامات ایمنی را درخصوص آن رعایت نمی‌کنند، چگونه می‌توان چنین طرحی را تصویب کرد؟ با چه جراتی می‌خواهیم این جایگاه‌ها را به منازل ببریم و به اعتقاد بسیاری دیگر، آیا دست‌اندرکاران این طرح به خطراتی که متوجه ساکنان آپارتمان‌ها می‌شوند، توجه کرده‌اند؟ اصلا دلیل این تصمیم چیست؟ آیا بهتر نیست در هر محله یا شهرک یا... جایگاه ثابتی برای این سوخت نصب کرد؟ اصلا این کار در کجای دنیا سابقه داشته است؟

البته هرچند بسیاری از این سوال‌ها به پاسخ قانع‌کننده‌ای نمی‌رسند، اما دست کم درخصوص سوال آخر باید گفت که در حال حاضر، در کشورهایی نظیر کانادا که تعداد کمی‌خودروی گاز سوز دارند، این سیستم استفاده می‌شود .در وین و بیشتر شهرهای اتریش می‌توان جایگاه‌های عرضه سوخت را در ساختمان‌های مسکونی یا اداری مشاهده کرد بنابراین شاید با آموزش کامل نحوه استفاده برای عرضه‌کننده و مصرف‌کننده و با رعایت شدید مقررات ایمنی وکنترل دقیق و مستمر تجهیزات، نصب جایگاه‌هایCNG در منازل تصمیم مناسبی باشد.

بهاره صفوی



همچنین مشاهده کنید