جمعه, ۷ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 26 April, 2024
مجله ویستا

تئوری های عمومی


تئوری های عمومی

مربی خوب باید ابتدا یک معلم خوب باشد تا بتواند با بازیکنان ارتباط صمیمی برقرار کرده و به آنها شخصیت بدهد همچنین بتواند درباره عقاید خود و عقاید بازیکنان, با آنها بحث کند علاقه وافر به پیشرفت بازیکن و تیم خود داشته باشد

● کسب مهارت

▪ مهارت بازیکنان در مسابقه فوتبال

▪ اصولاً کلیه حرکت های مهارتی بازیکنان در یک مسابقه فوتبال به دو بخش تقسیم میشود:

۱- مهارت بازیکنان در سطح زمین بازی

۲- مهارت بازیکنان در فضای محدوده زمین بازی

۵۰% اجرای مهارت هر بازی در مسابقه فوتبال، در فضای زمین انجام میشود و۵۰% اجرای مهارتی هر بازی در مسابقه فوتبال بر روی زمین صورت میگیرد. گرچه تمام بازیکنان یک تیم، به علت شرایط جسمانی و مهارتی در تکنیک های بازی، یکنواخت و یکسان نیستند، ولی بازیکنان عموماً از این نسبت مهارتی بهره مند میگردند.

اندازه گیری مهارت های بازیکنان در دو سطح فضا و زمین کار آسانی نیست و تنها با وسایل بسیار دقیقی ازجمله ضبط فیلم های تمرینی و مسابقه ای که از محاسبات کامپیوتر بدست می آید، قابل تبدیل به اعداد و ارقام میباشد؛ البته استشناهایی هم دیده شده است.

فاکتور دیگری که در اجرای مهارت های بازی و مسابقات بسیار مهم بوده و قابل اندازه گیری میباشد، شرایط آمادگی جسمانی بازیکنان است که تمام حرکت های قدرتی بدنی، استقامت بدن، سرعت، چالاکی و سلامت بدنی بازیکنان تماماً با وسیله شناخته شده فیزیکی، قابل اندازه گیری میباشد.ازدیگر فاکتورها خلاقیت،ابتکار و سرعت عمل و یا شانس در لحظات حساس بازی میباشد.

● مشخصات بازیکنان ممتاز:

این گروه بازیکنان علاوه بر تمام مهارت های تکنیکی بر توپ و زمین بازی قادر هستند تاکتیک های فردی خود را در زمین بصورت ۳۶۰ درجه، یعنی تسلط تمام در کلیه مناطق زمین بازی به اجرا گذارند و در طول مدت ۹۰ دقیقه بازی در بالاترین فشارهای وارده، کمترین اشتباه ممکن از آن دیده شود.

● بخش اول

مواردی که هر مربی باید قبل از گزینش بازیکن از کیفیات جسمانی و روانی بازیکن بداند!

● تأثیرات مربیگری

▪ شناخت مربی از بازیکن

۱- قابلیت جسمانی داشته باشد

۲- کوشش و تلاش کند

۳- برای تیم فداکاری کند

۴- رفتار و کردار بازیکن اصولی و منطقی باشد.

۵- قدرت اراده و عمل به آن را داشته باشد.

۶- تمایل به پیروز شدن و به پیروزی فکر کردن در او زیاد باشد.

● بخش دوم

▪ مواردی که مربی هنگام تمرین باید بداند

۱- چه نوع تمرین باید بدهد. ( چه از نظر شدت تمرین و چه از نظر زمان)

۲- قابلیت بازی خوانی و انطباق در تمرین و شرایط مسابقه را دارا باشد.

۳- تمرین باید به مسابقه شباهت داشته باشد.

۴- باید بتواند به بازیکنان خود در مدت کوتاه آگاهی دقیق بدهد.

۵- باید به بازیکنان خود احترام بگذارد و این عمل متقابل است.

۶- در کار مربیگری تخصص داشته باشد، تا بازیکنان به او احترام بگذارند.

۷- قابلیت تفهیم حرف هایش را به بازیکنان داشته باشد و بتواند هر حرکت تمرینی را به خوبی برای بازیکنان انجام دهد.

● بخش سوم

▪ خصوصیات مربی خوب

مربی خوب باید ابتدا یک معلم خوب باشد تا بتواند با بازیکنان ارتباط صمیمی برقرار کرده و به آنها شخصیت بدهد. همچنین بتواند درباره عقاید خود و عقاید بازیکنان، با آنها بحث کند. علاقه وافر به پیشرفت بازیکن و تیم خود داشته باشد.

● مربیگری چیست؟

۱- معلم واقعی بوده و همیشه به دنبال دانش تازه باشد.

۲- خوب تعلیم دهد و خوب شرایط و مسایل آمادگی جسمانی را بداند.

۳- شخصیت اجتماعی داشته باشد.

۴- خود را واقعاً وقف تیم و اجتماع کند.

۵- به تیم آگاهی دهد و در تجزیه و تحلیل بازی استاد باشد.

۶- همیشه آماده یادگرفتن باشد.

۷- برای تیم خود انگیزه بوجود بیاورد.

۸- منضبط بوده و برای هر پیروزی جایزه ای در نظ بگیرد.

۹- در مدیریت لیاقت و قاطعیت داشته باشد

۱۰- با بازیکنان دوست باشد و درهر موقعیتی از آنها حمایت کند.

● نقش مربی در انتخاب تیم:

۱- تیم را با تفکر و دقت انتخاب کند.

۲- استراتژی تیم را انتخاب کند.

۳- شیوه بازی را انتخاب کند.

۴- تاکتیک تیم را انتخاب کند.

۵- فلسفه بازی را انتخاب کند.

۶- دستیار و کمک خود را انتخاب کنید.

۷- باشگاه را انتخاب کند.

● تغییرها و تعویض ها:

شاید لازم باشد مربی شیوه بازی تیم را تغییر دهد که این میتواند در طول یک نیمه و یا در جریان یک بازی کامل و یا بعداز چند بازی صورت گیرد.

‌● نقش مربی در پیروزی و موفقیت تیم:

۱- بازیکنانش با انگیزه باشد و برای پیروزی به زمین مسابقه بروند.

۲- در جلسات تمرین انگیزه داشته باشند.

۳- تمرینات مرتب و با برنامه باشد.

۴- آموزش ها هر روز باید بیشتر باشد.

● روش مربیگری:

▪ در امر آموزش بازیکنان، رعایت نکات زیر از جانب مربیان باید مورد توجه قرار گیرد:

۱- متوقف کردن بازی:

گاهی اوقات مربیان جهت اصلاح معایب و حرکت های نامناسب، تمرین را متوقف کرده تا بازیکن یا بازیکنان را متوجه اشتباه آنان بنمایند.

۲- نشان دادن فنون:

قبل از آنکه مربیان از بازیکنان بخواهند حرکات تکنیکی و یا تاکتیکی را به اجرا بگذارند، لازم است حرکات بوسیله خود مربیان و بصورت صحیح و آرام به نمایش گذاشته تا بازیکنان کاملاً توجیه گردند.

۳- جلوگیری از حرکات زائد:

مربیان باید حرکات اضافی را که منجر به از دست دادن توپ، و یا حرکاتی که باعث کم شدن محبوبیت تیم و بازیکن میشود، به آنها گوشزد نمایند.

۴- راهنمایی و آموزش درجریان بازی:

گاهی مربیان جهت انتقال اطلاعات خود به بازیکنان و در جریان بازی، مجبورند با صدای بلند مسائل فنی را به بازیکن یادآور شوند تا از وقوع حادثه ای جلوگیری نمایند.

● نکته های تکنیکی و تاکتیکی:

مهارت در حمله از تاکتیک دفاعی مهمتر است و امروزه در فوتبال مدرن از مدافعین در حمله استفاده میشود. همه تیم ها نمی توانند از وجود بازیکنان ماهر استفاده نمایند پس باید قدرت بدنی تیم را افزایش دهند. مربی اگر بازیکنی دارد که از نظر تاکتیکی بالاست باید از او بعنوان بازیکن آزاد استفاده نماید. برای انتخاب بازیکنان یک تیم می باید با دقت و وسواس عمل شود و بازیکنان را به محک آزمایش بگذارند.

● وسایل مورد نیاز برای تست بازیکنان:

۱- کرنومتر

۲- ثبت موارد از قبیل ضربان نبض و همچنین رکود مسافت تعیین شده

● اصول بیومکانیک در فوتبال

▪ اصول بیومکانیکی آنطور که در فوتبال به کار گرفته میشوند شامل موارد زیر میباشد:

۱- اجرای مهارت های حرکتی و کاربرد اصول بیومکانیکی در آموزش مربیگری

۲- اصول مقدماتی بیومکانیکی در تمرین مهارت های فوتبال

۳- تشخیص اشتباهات در اجراهای حرکتی

۴- اجرای مهارت های تکنیکی و نشان دادن حرکت های صحیح

۵- تصحیح اشتباهات حرکتی در تمرینات

۶- تفسیر نتایج مطالعات کاربردی در فوتبال

۷- تجزیه و تحلیل ساده مهارت های فردی قابل قبول

۸- مطالعات مطلوب برای افزایش کیفیت کارت ها در بازی



همچنین مشاهده کنید