یکشنبه, ۱۹ اسفند, ۱۴۰۳ / 9 March, 2025
مجله ویستا

تغییر طراحی فناوری, زیبا, ساده, جهانی


تغییر طراحی فناوری, زیبا, ساده, جهانی

شیء گرایی و برنامه نویسی شیءگرا سابقه طولانی در طراحی و پیاده سازی نرم افزار که یکی از ابزارهای فناوری اطلاعات و ارتباطات است, دارد با وجود آنکه گفته می شود ایده های شیءگرایی که امروزه در اموری نظیر معماری مورد استفاده قرار می گیرد, از نحوه ساخت و طراحی سخت افزار الهام گرفته شده است

مهیج‌ترین مزیت طراحی در دنیای پیچیده فناوری مشاهده تبدیل‌شدن ایده به محصولات و خدمات قابل لمس است. افرادی که وظیفه طراحی هر محصول را به عهده می‌گیرند در کلاس‌های درس تئوری‌های فراوانی را می‌آموزند‌ و به قصه‌های استادان در مورد طراحی و یکپارچه‌سازی سیستم‌های وابسته به فناوری ارتباطات و اطلاعات گوش می‌دهند، اما باید توجه داشت که این تئوری‌ها و قصه‌ها به تنهایی کافی نیستند و باید ابزار دیگری به نام خلاقیت به آن افوزده شود.

برای یادگیری و به دست‌ آوردن توان ترکیب مفاهیم پیشرفته، هر یک از طراحان باید کار عملی نیز انجام دهند. آنها باید رابطه تئوری روی تخته سیاه و عمل در جهان واقعی را درک کنند تا بتوانند آنچه را که مخاطبان می‌پسندند طراحی و عرضه کنند. این همان عواملی است که موجب شده در سال ۲۰۰۵ با تحولی عظیم در این زمینه مواجه شویم و شاهد تغییرات بنیادین در شکل و شمایل ابزار و وسایل باشیم.

● شیء‌گرایی و طراحی

شیء‌گرایی و برنامه‌نویسی شیءگرا سابقه‌ طولانی در طراحی و پیاده‌سازی نرم‌افزار که یکی از ابزارهای فناوری اطلاعات و ارتباطات است، دارد. با وجود آنکه گفته می‌شود ایده‌های شیءگرایی که امروزه در اموری نظیر معماری مورد استفاده قرار می‌گیرد، از نحوه‌ساخت و طراحی سخت‌افزار الهام گرفته شده است. طراحان سخت‌افزار کمتر این جهان‌بینی را به‌کار گرفته‌اند و معمولا سعی کرده‌اند نوعی دیگر به این مقوله بیندیشند.

نکته مهمی که معمولا برای برنامه‌نویسان اهمیت چندانی ندارد و در عین حال تعیین‌کننده‌مرگ و زندگی یک طراح سخت‌افزار است، نحوه پیاده‌سازی طرح و کیفیت آن محسوب می‌شود. باید توجه داشته باشید که به‌عنوان یک برنامه‌نویس سخت‌افزاری،‌اگر برنامه شما کمی کندتر از آنچه که پیش‌بینی شده عمل کند و در عوض قابلیت نگهداری، اشکال‌زدایی و گسترش آتی آن بهتر باشد، شما برنامه‌نویس موفقی خواهید بود، در حالی ‌که اگر طراح سخت‌افزاری باشید که بسامد کاری آن تنها چند مگاهرتز کمتر از رقیب است اخراج خواهید شد، هرچند ادعا کنید طرح شما قابلیت نگهداری،‌اشکال‌زدایی و گسترشی بهتر از رقیب را دارد.

● طراحی در کامپیوتر

فرهنگ لغت انگلیسی آکسفورد سال ۱۸۹۷ را به‌عنوان اولین سالی که کلمه کامپیوتر به یک ماشین محاسبه‌گر مکانیکی اطلاق شد ثبت کرده است. تا سال ۱۹۴۶ از طرف فرهنگ لغت آکسفورد چندین مشخصه برای تشخیص دادن گونه‌های مختلف ماشین‌ها ارایه شد. از جمله این مشخصه‌ها آنالوگ، دیجیتال و الکترونیکی‌ بودن است. به‌طور تقریبی ظرفیت محاسباتی ماشین‌های محاسبه (دستورالعمل‌های اجرا شده در هر ثانیه به ازای هر ۱۰۰۰ دلار هزینه) از سال ۱۹۰۰ هر ۱۸ تا ۲۴ ماه دو برابر شده است.

کامپیوتر‌های اولیه دستگاه‌های غول‌پیکری بودند که چندین تن وزن داشتند و فضای زیادی را اشغال می‌کردند و مجبور بودند برای کار کردن به اپراتورهای بسیاری متصل شوند. این کامپیوترها آن‌قدر گران بودند که فقط دولت‌ها و موسسه‌های تحقیقاتی بزرگ از عهده خرید آن برمی‌آمدند و آن‌قدر عجیب و غریب به‌نظر می‌رسیدند که تصور می‌شد تعداد کمی از آن‌ها برای ارضای تمامی تقاضاهای جهان کافی باشند. با گذشت مدتی کارخانه‌ها تصمیم گرفتند که برای تولید کامپیوتر از طراحان نیز استفاده کنند تا زیبایی ظاهری این محصولات نیز عاملی برای افزایش محبوبیت آن‌ها شود. آغاز همکاری طراحان با مراکز تولید کامپیوتر باعث شد تا کامپیوترهای جدید به اوج شکوه و زیبایی برسند و پرقدرت‌تر، ارزان‌تر، کوچک‌تر و در دسترس‌تر شوند.

این روزها تلاش برای ساخت کامپیوترهای نوری که به‌جای جریان برق از نور استفاده می‌کند همچنان ادامه دارد و احتمال امکان استفاده از DNA برای محاسبه مورد مطالعه قرار گرفته است. یکی از عرصه‌های تحقیقاتی جدید که می‌تواند منجر به ساخت کامپیوتر با توانایی‌های جدید و چشمگیر شود محاسبه کوانتومی است که هنوز مراحل آزمایشی اولیه را سپری می‌کند. برای دسته‌بندی کامپیوترها به استثنای کامپیوترهای کوانتومی فناوری اجرای برنامه به‌اندازه ویژگی‌های طرح کامپیوتر اهمیت ندارد.

کامپیوترهای جدید بسیاری از ویژگی‌های طراحی را که طی سال‌های طولانی توسط سازندگان مختلف به‌دست آمده دارا هستند. این ویژگی‌ها اغلب از تکنولوژی اجرای برنامه مستقل هستند. کامپیوترهای جدید قدرت و قابلیت‌های خود را از تعامل این ویژگی‌ها به‌دست آورده‌اند. چند نمونه از مهم‌ترین ویژگی‌های طرح کامپیوتر در زیر آمده است.

پرداختن به ماهیت فضای کامپیوتری با گذار از قلمروی هنر و در حقیقت حضور در فرآیندی تحول‌گرا که به‌دنبال آن ماهیت و حقیقت هنر به‌واسطه ابداع شاعرانه جلوه‌گر شده اساس کار طراحی‌های هنری در دنیای خشن کامپیوتری محسوب می‌شود.

فناوری به‌واسطه ماهیت تعدی‌گرانه خود با فرض پذیرش و یا عدم پذیرش شهروندان، خواه‌ناخواه بر حیطه‌های کالبدی و وادی معنا نفوذ می‌کند. در حیطه طراحی با بهره‌گیری از نرم‌افزارهای کامپیوتری و الگوریتم‌های پیچیده، فرم کالبدی یک سخت‌افزار کامپیوتری دچار دگرگونی شده و حتی از حیطه تصور خلاق معماری نیز فراتر می‌رود. در پی تحول نگاه انسان به مسئله فناوری و نوع رابطه آن با زندگی روزمزه بشر، نیاز به بینشی عمیق در ارتباط با پدیده‌ای که از درون رشد یافته احساس می‌شود.

● فناوری‌های ظاهری

شرکت‌هایی که در زمینه تولید فناوری‌های جدید فعالیت می‌کنند می‌کوشند تا با افزودن امکانات جدید به محصولات خود از رقبا پیشی بگیرند و توجه بیشتری از مخاطبان را نسبت به خود جلب کنند. با وجود اینکه کارایی یکی از مهم‌ترین عواملی است که کاربر را برای خرید یک محصول ترغیب می‌کند، به‌نظر شما شکل ظاهری این محصولات تا چه اندازه می‌تواند روی هر یک از افراد تاثیر بگذارد؟

به گفته بسیاری از کارشناسان، در زمینه طراحی تجهیزات مختلف فناوری ارتباطات و اطلاعات ۲۰۰۵ سال بسیار خوبی بود و شرکت‌ها توانستند علاوه بر کیفیت و کارایی محصولات خود، شکل ظاهری آن‌ها را نیز تا اندازه زیادی ترفیع دهند که این تغییرات به وضوح در ابزارهایی مثل تلفن‌های همراه، دستگاه‌های قابل حمل پخش موسیقی و رایانه‌های شخصی قابل رویت است. در برخی مواقع ظاهر زیبای یک دستگاهی که کارایی زیادی هم ندارد باعث خواهد شد تا افراد تمایل بیشتری به خرید آن پیدا کنند، این درحالی است که ظاهر نه‌چندان دلچسب یک وسیله مفید و کارآمد نیز ممکن است باعث شود تا مردم توجه کمتری نسبت به آن داشته باشند. با وجود اینکه ۲۰۰۵ سال نسبتا خوبی در زمینه طراحی دستگاه‌های جدید محسوب می‌شود، با این وجود شاهد آن بودیم که همچنان در برخی مواقع برخی ابزارهای توانمند و کارا با ظاهری معمولی و قدیمی به دست مردم می‌رسیدند که همین امر موجب شد تا از میزان فروش آن‌ها کاسته شود.

● اولین‌های فناوری

"کوچک‌تر، باریک‌تر، کارآمدتر" این‌ها شعارهایی بودند که شرکت‌های تولیدکننده تلفن‌همراه موفق شدند به‌واسطه آن‌ها ظاهر محصولات خود را در سال ۲۰۰۵ تغییر دهند و بتوانند محصولاتی زیباتر را به‌دست مردم برسانند. با وجود اینکه در سال گذشته میلادی شرکت‌های بزرگ تولیدکننده دستگاه‌های مخابراتی مدل‌های مختلفی همراه با فناوری‌های گوناگونی را روانه بازار کردند و توانستند رقابتی جدی را با یکدیگر آغاز کنند، نتایج حاصل از نظرسنجی‌ها و بررسی‌های تخصصی کارشناسان نشان می‌دهد که مدل RAZR V۳ از شرکت آمریکایی موتورلا زیباترین تلفن همراهی بوده که در این سال عرضه شده است.

در کنار تلفن‌های همراه، دستگاه‌های قابل حمل پخش موسیقی نیز در این سال با اقبال عموم مردم مواجه شدند و نشان دادند که می‌توانند سهم زیادی از خرید و فروش‌های روزانه در بازارهای کامپیوتری جهان را به‌خود اختصاص دهند. در سال ۲۰۰۵ درگیری در بازار موسیقی دیجیتال و فناوری‌های وابسته به آن بسیار زیاد بود و همین امر موجب شد تا شاهد فناوری‌های بیشتری در این عرصه باشیم. با وجود اینکه شرکت‌های مطرح دنیا دستگاه‌های ارزشمند خود را با کیفیت و کمیت قابل توجه روانه بازار کردند و هر یک با تدابیر مختلف سعی کردند که توجه بیشتری از مخاطبان را به‌خود جلب کنند، شرکت اپل توانست با عرضه محصول محبوب خود یعنی iPod nano عنوان تولیدکننده زیباترین دستگاه قابل حمل پخش موسیقی در سال ۲۰۰۵ میلادی را به‌خود اختصاص دهد. در کنار iPod محصولی دیگر با نام MobiBLU DAH-۱۵۰۰i نیز محبوبیتی جهانی را از آن خود کرده بود که با اندکی اختلاف در رده دوم از این لیست ایستاد.

در دنیای رایانه‌های قابل حمل که تولیدکنندگان با محدودیت‌هایی نظیر کاهش وزن لپ‌تاپ‌ها، کاهش حجم و افزایش کارایی آن‌ها روبه‌رو بودند، شرکت‌ها محصولات مختلفی را روانه بازار کردند که در این میان سونی توانست عنوان تولیدکننده زیباترین لپ‌تاپ جهان را به‌خود اختصاص دهد. در یک نظرسنجی مشخص شد که رایانه قابل حمل سونی با نام VAIO VGN-U۷۵۰P زیباترین لپ‌تاپی بوده که در سال ۲۰۰۵ میلادی تولید شده است.

نویسنده: سید میثم لطفی


شما در حال مطالعه صفحه 1 از یک مقاله 2 صفحه ای هستید. لطفا صفحات دیگر این مقاله را نیز مطالعه فرمایید.