یکشنبه, ۷ بهمن, ۱۴۰۳ / 26 January, 2025
سازمان میادین میوه و تره بار و محصولات کشاورزی در یک نگاه
براساس مصوبهء شورای انقلاب اسلامی در بهمن ماه سال ۱۳۵۸ سازمان میادین میوه و ترهبار و فرآوردههای کشاورزی زیر نظر شهرداری تهران تشکیل شد. هدف از تشکیل این سازمان تهیه و توزیع میوه و ترهبار و فرآوردههای کشاورزی مورد مصرف مردم و همچنین کوتاه کردن دست واسطهها از طریق ایجاد ارتباط مستقیم بین تولیدکنندگان و مصرفکنندگان بود. اولین میدان پس از تشکیل این سازمان، میدان جلالآلاحمد بود که در همان سال ۱۳۵۸ احداث شد و به بهرهبرداری رسید. در سال ۱۳۵۹ میدانهای صادقیه و آزادی و در سال ۱۳۶۹ میدانهای لواسانی و پیروزی راهاندازی شدند، در مهرماه سال ۱۳۶۸ نیز بازار قلعهمرغی و در شهریورماه سال ۱۳۶۹ بازار روز ابوذر افتتاح شد.
استقبال شدید مردم از این میادین و بازارها ضرورت احداث میادین بیشتر را در سطح شهر تهران بیش از پیش نمایان کرد تا آنجا که قرار شد سازمان میادین میوه و ترهبار و فرآوردههای کشاورزی براساس یک لایحهء قانونی دایر شود و در آن لایحهء نحوهء واگذاری اماکن و میادین و غرفهها تعیین شود. تصویب این لایحه و تعیین ضوابط انجام کار سبب شد تا تعداد میادین و بازارها که در سال ۱۳۷۰ فقط هفت واحد بود در مدت سه سال (تا پایان سال ۱۳۷۳) به ۴۷ واحد افزایش یابد.
در واقع توسعهء کمی و کیفی بازارهای محلی در راستای سیاستهای مبارزه با گرانفروشی در برنامههای شهرداری تهران قرار گرفت، به طوری که هماکنون ۱۲ میدان و ۸۶ بازار تحت پوشش آنها (در مجموع ۹۸ واحد به جز میدان مرکزی) فعال هستند.
● وظایف و اهداف سازمان میادین میوه و ترهبار
براساس مادهء «۲» اساسنامهء سازمان میادین میوه و ترهبار و فرآوردههای کشاورزی، هدف از تشکیل این سازمان، ایجاد تسهیلات لازم در امر تهیه و توزیع میوه و ترهبار و فرآوردههای کشاورزی است. این تسهیلات در جهت حمایت از تولیدکنندگان (با اولویتتعاونیهای کشاورزی) صورت میگیرد تا بتواند مسیر حرکت محصولات را از تولید به مصرف با اصول صحیح هدایت کند. برای نیل به اهداف فوق، در اساسنامه وظایفی به شرح زیر برای این سازمان در نظر گرفته شده است:
الف) احداث میدان مرکزی میوه و ترهبار به منظور تامین تسهیلات لازم جهت معاملات میوه و ترهبار و تغذیهء بازارهای میوه و ترهبار;
ب) ایجاد سردخانهها و انبارهای مورد نیاز در مجاورت میدان;
پ) ایجاد و توسعهء بازارهای روز میوه و ترهبار، ایجاد بازارهای فروش موقتی و جایگاههای موقت و نیز گسترش میدان مرکزی و بازارهای میوه و ترهبار;
ت) مطالعه و بررسی در مورد ایجاد صنایع و تاسیسات جنبی میدان مرکزی مانند کارخانجات تولید جعبه و بستهبندی و ...;
ث) جلبنظر واحدهای دولتی، بخش خصوصی و بانکها و همچنین همکاری با تعاونیهای مربوطه در امر تهیه و توزیع محصولات;
ج) حفظ، نگهداری و تعمیر ساختمانها، تاسیسات و تجهیزات میدان براساس آییننامهء مالی سازمان;
چ) تعیین سیاستهای کلی و تنظیم برنامهها از طریق اخذ آمار و اطلاعات مربوط به ورود و خروج محصولات;
ح) توجه به میزان عرضهء محصولات و نرخگذاری آنها از طریق کمیتهء نرخگذاری
● ارکان سازمان
سازمان میادین میوه و ترهبار و فرآوردههای کشاورزی براساس مصوبه شورای انقلاب در بهمن ماه ۱۳۵۸ زیر نظر شهرداری تهران تشکیل شد، اما اساسنامه سازمان در سال ۱۳۷۰ به تصویب وزارت کشور رسید. براساس ماده «۳» این اساسنامه، سازمان میادین میوه ترهبار و فرآوردههای کشاورزی، سازمانی وابسته به شهرداری تهران است، اما شخصیت حقوقی مستقل و استقلال مالی و اداری دارد و براساس اصول بازرگانی اداره میشود.
ارکان سازمان براساس ماده «۹»اساسنامه عبارت است از:
۱) شورای سازمان
شورای سازمان مرکب از پنج عضو به شرح ذیل است:
▪ شهردار تهران به عنوان ریاست شورا
▪ معاون خدمات شهری شهرداری تهران
▪ سه نفر کارشناس به پیشنهاد شهردار تهران و تایید وزارت کشور
۲) هیات مدیره
هیات مدیره سازمان دارای سه عضو اصلی است:
▪ معاون خدمات شهری شهرداری تهران که سمت ریاست هیات مدیره را خواهد داشت
▪ دو نفر از بین کسانی که تحصیلات عالیه و تجربیات علمی مورد نیاز سازمان را دارا باشند. (با پیشنهاد شهردار تهران و تصویب شورای سازمان)
۳) مدیرعامل
مدیرعامل بالاترین مقام اداری و اجرایی سازمان است که برکلیه واحدهای تابعه سازمان سرپرستی و نظارت دارد و مسوول حسن اجرای امور و منافع سرمایه و اموال سازمان و اجرای مفاد اساسنامه و مصوبات شورای سازمان و هیات مدیره است. مدیرعامل را هیات مدیره از بین اعضای خود (به جز رییس هیات مدیره) انتخاب و به ریاست شورای سازمان معرفی میکند.
۴) بازرس (حسابرس)
بازرس (حسابرس) یک شخص حقیقی یا حقوقی است که توسط شورای سازمان برای مدت یک سال انتخاب میشود. نظارت بر اجرای صحیح مقررات مربوطه، رسیدگی و اظهارنظر نسبت به ترازنامه و حساب و سود و زیان و تفریق بودجه از وظایف بازرس است.
مدیرعامل و هر یک از اعضای هیات مدیره و همچنین کلیه کارکنان سازمان موظفند هر نوع اسناد، مدارک و اطلاعات موردنیاز بازرس را در اختیار وی قرار دهند.
● استقلال مالی سازمان
سازمان میادین میوه و ترهبار و فرآوردههای کشاورزی دارای شخصیت حقوقی مستقل و استقلال مالی است. این سازمان تابع مقررات اساسنامه مربوط و آییننامههای مخصوص به خود است و براساس اصول بازرگانی اداره میشود. به موجب ماده «۷» اساسنامه، سازمان برای کسب درآمد، مجاز به عملیات مالی و بازرگانی در زمینههای مربوط به میادین میوه و ترهبار، اجاره و استیجاره، سرمایهگذاری و مشارکت با بانکها و موسسات مجاز و استفاده از تسهیلات بانکی با رعایت قانون تجارت و مقررات و آییننامههای مالی و معاملاتی سازمان میباشد.
البته شهرداری تهران نیز میتواند همه ساله مبلغی، حداقل معادل رقم اعتباری سال قبل، به عنوان کمک در بودجهء عمومی شهرداری منظور و به حساب درآمد سازمان واریز نماید. براساس ماده «۶» اساسنامه، سرمایه سازمان متعلق به شهرداری تهران است.
● تشکیلات سازمان میادین میوه و ترهبار
کلیه اهداف و وظایف اصلی تعیین شده در اساسنامه سازمان در قالب پروژههای مصوب تعریف شده و در واحدهای تحت پوشش معاونتهای بهرهبرداری، بازرگانی، طرح و توسعه و امور فنی، مالی و اداری، مدیریتهای بازرسی و رسیدگی به شکایات، حقوقی و امور قراردادها، روابط عمومی و بینالملل، برنامهریزی و فنآوری اطلاعات و املاک و مستغلات اجرا میگردد.
● برنامههای اجرایی _در راستای بهینهسازی ارایه خدمات
طی بررسیها و گزارش مرکز ملی اطلاعات و سنجش افکار عمومی که پیرامون سازمان میادین صورت پذیرفته، سازمان از نظر فاکتورها و پارامترهای مختلف از دید شهروندان چون میزان رضایت از کیفیت قیمت، تنوع و بهداشت محصولات، میزان رضایت از نحوه برخورد و نظرات فروشندگان و سایر موارد نسبت به گذشته رشد و ارتقا داشته است که این بررسی خود مؤید موفقیت طرحها و برنامههای اجرا شده در سازمان میباشد.
از آنجایی که تحقق کامل اهداف و مسوولیتها و وظایف ترسیم شده برای سازمان، اثرات و نتایج مثبت و موثری در وضعیت عرضه محصولات و فرآوردههای کشاورزی و تامین نیاز شهروندان و همچنین اعتلای بخش کشاورزی و ارتقای سطح بهداشت و سلامت جامعه در بر خواهد داشت، در نهایت سازمان میادین، به دلیل امکان تامین نیاز تولیدکنندگان، میتواند بهعنوان یک مرکز و بازار ایدهآل مطرح گردد.
با عنایت به اختلاف قیمت مصوب محصولات با متوسط قیمت سطح شهر که در مجموع به طور متوسط قیمت انواع محصولات و فرآوردهها (اعم از باغی، زراعی، دام و طیور و شیلات ) عرضه شده در مراکز تحت پوشش سازمان حداقل ۳۰ درصد اختلاف دارد و با توجه به حجم و میزان مراجعات شهروندان در خرید از مراکز تحت پوشش، سازمان توانسته است در راستای تحقق اهداف عالیه به طور نسبی موفق گردد و از طرفی به دلیل کنترل و نظارتی که در عرضه محصولات دارد، توانسته باعث جلب اعتماد و اطمینان شهروندان گشته که خود عامل موثری در افزایش تقاضا و نهایتا توسعه تولیدات کشاورزی میباشد که مبین این امر، گزارشات بانک مرکزی جمهوری اسلامی بهعنوان تنها مرجع رسمی بررسی و تعیین و گزارش شاخص بهای عمده و خردهفروشی محصولات، به ویژه سبد مصرفی کالای خانوار است که در یک سال اخیر کیفیت محصولات عرضه شده را مطلوب و قیمت آن را کمتر از سطح شهر گزارش مینماید و از طرف دیگر آمار تعداد متقاضیان اخذ غرف و آمار تعداد مراجعین خرید از مراکز و همچنین تناژ و تنوع عرضه محصولات خود شاهد دیگری بر این مدعا میباشد.
● اهم اقدامات و فعالیتها جهت ارایه خدمات مطلوبتر به شهروندان
۱) گسترش و توسعه غرف عرضه میوه و سبزیجات بستهبندی به منظور افزایش سطح کیفی محصولات و ایجاد حق انتخاب برای شهروندان و ارتقای سطح بهداشت و ترویج فرهنگ استفاده از محصولات بستهبندی شده (شامل مراکزی چون جلالآلاحمد، شهرک قدس، صادقیه، شهران، اکباتان، شهید لواسانی، ملت، اختیاریه، ایثار، آزادگان و سهروردی.)
۲) ممنوعیت عرضه انواع آبزیان منجمد که فاقد شناسنامه و مشخصههای کنترلی تولید میباشند و تغییر این نحوه عرضه سنتی به روش صنعتی و مدرن در راستای ارتقای کیفیت عرضه محصولات و کمک به بهداشت جامعه.
۳) تشکیل کمیته بازرسی آبزیان با همکاری سازمان شیلات ایران و اداره کل شیلات استان تهران به منظور کنترل و نظارت بیشتر بر بهداشت و کیفیت عرضه آبزیان و برگزاری یک دوره کاربردی کنترل کیفیت آبزیان برای پرسنل صنف و کارشناسان و بازرسان ستادی به منظور کنترل و نظارت بیشتر.
۴) افزایش تنوع محصولات مورد مصرف شهروندان و برنامهریزی در جهت تامین نیاز شهروندان از جمله عرضه گوشت بلدرچین و تخم بلدرچین و گوشت بوقلمون در غرف عرضه مرغ و تخممرغ و همچنین عرضه گوشت شتر بستهبندی شده در تعدادی از غرف عرضه گوشت قرمز.
۵) برنامهریزی در جهت عرضه انواع گوشت مرغ قطعهبندی و بستهبندی شده در غرف مرغ و تخممرغ به منظور کمک به بهداشت جامعه و تامین نیاز سلایق مختلف.
۶) اختصاص و راهاندازی و توسعه جایگاههای موقت عرضه سبزی پاککرده.
۷) احداث و راهاندازی سامانه عرضه کلی خرما در یکی از میادین و بازارهای تحت پوشش.
۸) طرح کنترل و نظارت سازمان درخصوص سورت و بستهبندی محصولات و صدور گواهی جهت عرضه در میادین و بازارها.
۹) طرح راهاندازی واحد کنترل کیفی و قیمتگذاری.
۱۰) برنامهریزی در جهت انتقال روشهای صحیح سورت و بستهبندی و حمل و نقل محصولات به مبادی تولید و تلاش در جهت انجام سورت محصولات در مبدا تولید به منظور کاهش ضایعات و کاهش هزینههای حمل و نقل و دفع ضایعات و در نهایت در ابعاد کلان کمک به حفظ سرمایههای ملی.
۱۱) اجرای دورههای آموزشی ضمن خدمت پرسنل در راستای ارتقای سطح دانش کاربردی ایشان و انجام کنترل و نظارتهای بیشتر و علمی در عرضه محصولات.
۱۲) برنامهریزی در جهت آموزش پیش حرفهای کارگران شاغل در راستای بهبود نحوه ارتباط ایشان با شهروندان و پاسخگویی به شهروندان و ساماندهی وضعیت کارگران.
۱۳) بهرهگیری از نقطهنظرات و توان شهروندان و مراجعین محترم در جهت ایجاد یک نظام و سیستم نظارتی همگانی.
۱۴) برگزاری جشنواره مواد غذایی در سطح وسیعتری نسبت به سنوات گذشته.
۱۵) پیگیری درخصوص ریشهیابی علل برخورد نامناسب کارگران با مراجعین که به عنوان یکی از معضلات و مشکلات اساسی سازمان بوده و از دغدغههای سازمان میباشد و برنامهریزی درخصوص تامین حداقل امکانات رفاهی و اجتماعی در راستای ساماندهی واقعی و منطقی به وضعیت کارگران.
۱۶) برنامه شناسایی و صدور کارت برای کارگران شاغل در غرف به منظور ثبت وضعیت ایشان در راستای ساماندهی وضعیت کارگران.
۱۷) برنامهپیگیری ایجاد سوابق تامین اجتماعی و اخذ حداقل امکانات تامین اجتماعی از جمله دفترچه درمان برای کارگران شاغل در غرف به منظور ایجاد انگیزه بیشتر در ارتقای نحوه ارائه خدمات به شهروندان.
۱۸) بررسی درخصوص روشهای عرضه صحیح محصولات در راستای برقراری شرایط عرضه سالم، بهداشتی و با کیفیت محصولات و ممانعت از ضایعات آن از جمله طرح عرضه میگوی تازه پرورشی با همکاری شیلات.
۱۹) ایجاد محل استراحت برای کارگران شاغل در غرف در راستای تامین حداقل امکانات رفاهی و اجتماعی به منظور ایجاد انگیزه بیشتر و ارتقای نحوه ارائه خدمات به شهروندان از سوی این گروه.
۲۰) جلب مشارکت بخشهای دولتی و تعادلی در عرضه پارهای از محصولات در ایام خاص به منظور تعدیل و تنظیم بازار عرضه محصولات.
۲۱) تغییر ساختار پارهای از بازارها در جهت ایجاد ایمنی و سلامت محلهای عرضه.
۲۲) پیشبینی ایجاد صندوق مشارکت در پارهای از بازارها به منظور تسهیل در انجام امور مراجعین.
۲۳) ساماندهی وضعیت تبلیغات در میادین و بازارها همراه با امکان اطلاعرسانی به شهروندان در زمینهها و ابعاد مختلف از جمله تبیین الگوی صحیح مصرف.
۲۴) پیگیری موضوع اخذ کارت تندرستی برای کارگران شاغل در غرف در راستای کمک به بهداشت و سلامت جامعه.
۲۵) توجه و پیگیری لازم در زمینه مکانیزاسیون و اتوماسیون کلیه امور در جهت افزایش کارآیی و دقت و همچنین تسهیل و تسریع در امور ارباب رجوع و به ویژه اسکن پروندهها.
۲۶) برنامهریزی درخصوص ارائه خدمات نوین به شهروندان از جمله خرید و سفارش تلفنی محصولات و کالا.
۲۷) توسعه تعداد مراکز (بازارهای ثابت و سیار) به منظور افزایش دسترسی شهروندان به مراکز تحت پوشش سازمان و کاهش بعد مسافت دسترسی و کمک به کاهش مسافرتهای درونشهری.
۲۸) تعریفی جدید از احداث بازارها و تامین تاسیسات و تجهیزات موردنیاز با شیوهای علمی و متفاوت با بازارهای قبل همچون بازار سهروردی و میدان هروی (از جمله دستگاه رسیدگی به آن در کوتاهترین زمان ممکن و پیگیری آن جهت تسریع در ساماندهی.)
● برنامههای آتی
▪ تولید و ساخت نرمافزار بازارهای محلهای به جهت مکانیزه نمودن و سازماندهی هر چه بهتر و نظارت دقیقتر بر عملکرد آنها در راستای خدمترسانی و نیز ارتقای سطح کیفی بازارها تا حدممکن که با ایجاد این سیستم نرمافزاری بتوان با دسترسی آسان به یک بانک اطلاعاتی با دادههای واقعی، آمارها را جهت ارائه راهکارهای صحیح مدیران تا حدامکان به واقعیت نزدیک نمود که در کوتاهمدت بیشتر بتوانیم عملکرد بازارها را به سمت اهداف و سیاستهای سازمانی هدایت نماییم.
▪ راهاندازی سیستم paper - less جهت سهولت در ارسال گزارشات بازرسی توسط ناظرین بازارهای محلهای به دلیل صرفهجویی در وقت و هزینههای جانبی پس از تسلط کامل ناظرین به رایانه
- شناسایی به موقع تخلفات توسط ناظرین به دلیل سرکشی مستمر
این مدیریت درصدد است با اجرایی نمودن هر چه سریعتر برنامههای آتی، سازمان را در راه رسیدن به اهداف خود که همان خدمترسانی به شهروندان محترم میباشد، یاری نماید.
▪ طرح فروش اینترنتی اقلام در میادین و بازارهای عرضه میوه و ترهبار به صورت مجازی بدون حضور شهروندان در محل خرید.
● رسیدگی به شکایات مردمی
یکی از مواردی که در عرصه خدمترسانی بسیار مهم تلقی میشود رسیدگی به شکایات مردمی میباشد و از آنجا که رسیدگی به شکایات مردمی در راستای شهروندمداری، ارزش نهادن به آنان و ایجاد حس اهمیت به شخصیت شهروندان محترم میباشد در نتیجه تقویت اعتماد روزافزون آنان به شهرداری و سازمان میادین را به عنوان یک نهاد خدمترسان به دنبال خواهد داشت.
- یکی از اقدامات بسیار مهم ، نحوه پاسخگویی و رسیدگی به شکایات شهروندان گرامی بوده است که افزایش ۲۰ درصدی تقدیر و تشکر، حاکی از موفقیتهای این فرآیند بوده است.
● فرآیند رسیدگی و نحوه پاسخگویی_ به شکایات مردمی
فرآیند این طرح عبارت است از:
▪ تهیه اطلاعیه و نصب آن در تمامی کانکسهای فعال در سطح شهر تهران با درج تلفن مستقیم جهت انعکاس مشکلات، پیشنهادات و طرح مستقیم شکایات جهت افزایش سرعت در رسیدگی.
▪ تهیه مجلد رسیدگی به شکایات مردمی جهت درج اطلاعات لازم از قبیل نام و کد بازار مورد شکایت، روز و تاریخ تماس،نام و تلفن تماس شاکی، درج زمان طرح شکایت و غیره
▪ تماس با شماره تلفن مندرج در فرم از ستاد و ارائه کد پیگیری به شخص شاکی:
از محسنات این تماس چکنمودن اطلاعات مندرج در فرم از قبیل نام و تلفن صحیح شاکی میباشد که در صورت عدم ارائه اطلاعات صحیح شکایت از قید فوریت خارج شده و تنها جهت اطلاع به ناظر اعلام میشود.
▪ تماس با ناظر مربوطه و ارائه اطلاعات مورد نیاز از قبیل نام و شماره تماس شاکی و موارد شکایت.
در این مرحله ناظر مکلف است در لحظه اطلاع از موضوع در همان زمان با شاکی تماس حاصل نموده و هماهنگی لازم جهت رسیدگی به آن شکایت را به عمل آورد.
▪ ثبت زمان اعلام شکایت به ناظر در فرم رسیدگی به شکایات مردمی.
این زمان جهت محاسبه مدت زمان انتظار رسیدگی به شکایت درج میشود.
▪ عزیمت ناظر به محل مورد شکایت پس از هماهنگی با شخص شاکی.
ناظر مکلف است در اسرع وقت جهت کاهش زمان انتظار در محل حاضر شده و مسئله را در حضور شاکی بررسی و گزارش نماید.
▪ تماس ناظر با ستاد پس از اتمام رسیدگی به شکایت و رفع مشکل.
جهت درج زمان رسیدگی و ثبت مدت زمان انتظار شاکی در فرم رسیدگی به شکایات مردمی، ناظر موظف است با ستاد تماس حاصل نموده و پایان ماموریت خود را اعلام نماید و گزارش مکتوب خود را جهت درج در سوابق آن بازار ظرف مدت ۲۴ ساعت ارسال نماید.
▪ ارائه گزارش شش ماه به ناظرین و انعکاس عملکردشان در خصوص رسیدگی به شکایات مردمی و تعداد آن شکایات در قالب نمودار.
در هر شش ماه نموداری پس از اعمال ضرایبی جهت یکسان نمودن تعداد کانکسهای هر حوزه به ناظرین ارائه میشود که نشانگر تعداد شکایات مردمی ثبت شده و میانگین مدت زمان پیگیری به شکایات میباشد که به نفرات اول تا سوم هدایایی اهدا میشود و هدف از ارائه این آمار، تولید انگیزه رقابت و افزایش سرعت در رسیدگی به شکایات مردمی میباشد.
▪ تماس با شهروند از ستاد و بررسی نهایی نتیجه.
● محسنات طرح
▪ کاهش چشمگیر تخلفات به دلیل سرعت رسیدگی به شکایات
▪ دقت بیشتر بهرهبرداران در نحوه خدمترسانی بابت دسترسی آسان شهروندان جهت طرح شکایات خود
▪ باور شهروندان به دسترسی آسان جهت طرح شکایات با مراجع رسیدگیکننده به طور مستقیم و تولید حس اعتماد در آنها
▪ تهیه آمار دقیق تعداد شکایات مردمی در ماه و کمک به تصمیمگیریهای مدیریتی در خصوص اصلاح عملکرد بازارها
▪ ایجاد رقابت سالم میان ناظرین جهت رسیدگی هر چه سریعتر به شکایات و کسب رتبهء اول و پیامد آن کاهش زمان انتظار شهروندان.
▪ عدم انعکاس شکایات جزیی به مراجع برونسازمانی به دلیل سرعت رسیدگی و حصول رضایت شهروندان.
ایران مسعود پزشکیان دولت چهاردهم پزشکیان مجلس شورای اسلامی محمدرضا عارف دولت مجلس کابینه دولت چهاردهم اسماعیل هنیه کابینه پزشکیان محمدجواد ظریف
پیاده روی اربعین تهران عراق پلیس تصادف هواشناسی شهرداری تهران سرقت بازنشستگان قتل آموزش و پرورش دستگیری
ایران خودرو خودرو وام قیمت طلا قیمت دلار قیمت خودرو بانک مرکزی برق بازار خودرو بورس بازار سرمایه قیمت سکه
میراث فرهنگی میدان آزادی سینما رهبر انقلاب بیتا فرهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی سینمای ایران تلویزیون کتاب تئاتر موسیقی
وزارت علوم تحقیقات و فناوری آزمون
رژیم صهیونیستی غزه روسیه حماس آمریکا فلسطین جنگ غزه اوکراین حزب الله لبنان دونالد ترامپ طوفان الاقصی ترکیه
پرسپولیس فوتبال ذوب آهن لیگ برتر استقلال لیگ برتر ایران المپیک المپیک 2024 پاریس رئال مادرید لیگ برتر فوتبال ایران مهدی تاج باشگاه پرسپولیس
هوش مصنوعی فناوری سامسونگ ایلان ماسک گوگل تلگرام گوشی ستار هاشمی مریخ روزنامه
فشار خون آلزایمر رژیم غذایی مغز دیابت چاقی افسردگی سلامت پوست