سه شنبه, ۱۱ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 30 April, 2024
مجله ویستا

جوان اول «N B A» یا غول تبلیغاتی


جوان اول «N B A» یا غول تبلیغاتی

میامی هیت تا این مرحله از فصل جاری مسابقات لیگ بسكتبال حرفه ای باشگاه های آمریكا N B A درخشش فصل پیش را نداشته و برخلاف فصل گذشته كه قهرمان شد, ندرخشیده است, اما شكی نیست كه دو واین وید, جوان این تیم روز به روز مطرح تر می شود و بیهوده نیست كه با اشاره به قابلیت های بزرگ تجاری اش «شركت وید» نامگذاری شده و با چنین لقبی از او یاد می شود

میامی هیت تا این مرحله از فصل جاری مسابقات لیگ بسكتبال حرفه ای باشگاه های آمریكا (N.B.A) درخشش فصل پیش را نداشته و برخلاف فصل گذشته كه قهرمان شد، ندرخشیده است، اما شكی نیست كه دو واین وید، جوان این تیم روز به روز مطرح تر می شود و بیهوده نیست كه با اشاره به قابلیت های بزرگ تجاری اش «شركت وید» نامگذاری شده و با چنین لقبی از او یاد می شود.

در آمریكا و بخشی از اروپا هرجا بروید تصویر وی را می بینید. بر روی در و دیوار و بر آفیش های تبلیغاتی و یا جعبه حاوی كالاهای مختلف. حتی خود او نیز باور نمی كند كه ماجراها چه قدر سریع برایش رخ داده اند، اما واقعیت آن است كه زوج او و شكیل اونیل معروف جواب داده و هیت فصل پیش برپایه آن صاحب نخستین مقام قهرمانی اش در تاریخ برپایی مسابقات N.B.Aشد و همین موضوع وید را مطرح تر كرده است. این فقط سومین فصلی بود كه وید در این لیگ تجربه می كرد و قهرمانی در چنین مقطعی و كسب عنوان باارزش ترین بازیكن (P.V.M) در سری دیدارهای نهایی، ظهور و اوجگیری سریع و شدید او را كامل كرده و نشان داده كه وی در ورزش بسكتبال استاد است و بی شك به همین دلیل است كه هفته پیش نشریه «اسپورتز ایلاستریته» او را به عنوان چهره ورزشی سال برگزید. خودش می گوید: «واقعاً خیره كننده است، به دست آمدن این همه توفیق در مدتی كوتاه، ولی هرچه هست، باید تأكید كنم كه شیرینی فراوانی را هم دربردارد».

● همچون فیلم سینمایی

شاید هم كل داستان زندگی وید، مانند برخی فیلم های سینمایی، ماجرای رسیدن یك فرد از طبقه معمولی و فقیر به شهرت و ثروت به شكلی عجیب باشد. او در محله ای فقیرنشین در شیكاگو بزرگ شد، به دشواری به كالج ماركت رفت، در مراسم یارگیری های پیش از آغاز فصل «N.B.A» (موسوم به Draft) میامی او را جذب كرد و آن گاه «شك» از لس آنجلس لیكرز آمد و او هم به عضویت هیت درآمد تا زوج كاری وید و این غول ۲‎/۱۶ متری و ۱۴۵ كیلویی شكل بگیرد و میامی با چنین نیرویی شروع به قدرت نمایی در «N.B.A» كند. حالا وید موفق ترین جوان شاغل در این لیگ و حتی برتر از لبرون جیمز مهاجم سرشناس كلیولند كاوالیرز و پدیده ۴ سال اخیر بسكتبال آمریكاست. وید چندی پیش قراردادش را با میامی تمدید كرد و ممكن است كه بهای آن حدود ۶۳ میلیون دلار باشد و وقتی این قرارداد تمام و بحث تمدید آن در سال ۲۰۱۰ مطرح شود، وی به چنین رقمی اكتفا نخواهد كرد و میامی باید بیش از اینها سركیسه را شل كند.

با این اوصاف شاید همه اینها فقط شروع كار وید باشد. موریس چیكز مربی فیلادلفیا سونی سیكسرز در تأیید این طرز نگرش می گوید: «یادتان باشد كه وید امسال تازه چهارمین فصل حضورش را در این لیگ تجربه می كند و بنابراین بدیهی است كه باور كنیم او بهتر از اینها خواهد شد و این متأسفانه برای ما كه رقبایش هستیم، اندیشه و تصور ترسناكی است».

● روبه رشد

آمار و ارقام نیز دیدگاه چیكز را تأیید می كنند. او فصل پیش صاحب حد متوسط های ۲۷‎/۲ امتیاز،

۶‎/۷ اسیست و ۵‎/۸ ریباند در مرحله نخست مسابقات شد و وقتی كار به مرحله پلی اف (حذفی) كشید، به حد متوسط ۳۴‎/۷ امتیاز در هر یك از دیدارهای تیمش در برابر رقیب (دالاس ماوریكز) دست یافت. همان طور كه این ارقام و دستاوردهای او در داخل میدان مدام روبه رشد و افزایش است.

بنیه تجاری و توان او در سودسازی تبلیغاتی و كارهای بازرگانی هم روبه پیشرفت است. او برای فصل آخر از قرارداد قبلی اش با میامی، ۳‎/۸ میلیون دلار از این باشگاه دریافت خواهد كرد، ولی درآمد او از فعالیت های تبلیغاتی اش در فصل جاری از اینها بسیار بیشتر خواهد شد و هرچند خود او از صحبت شفاف و صریح در این باره اكراه دارد، اما به نظر می رسد به لحاظ توانایی تبلیغاتی و پولسازی تجاری اش، اینك یكی از ۵ ، ۶ مرد اول شاغل در این حرفه ورزشی باشد.

پت رایلی رئیس و سرمربی باشگاه میامی می گوید: «این بهترین فرصت برای وید است تا در سال های پیش رو درآمدی كلان را به جیب بزند و زندگی خود و خانواده اش را در درازمدت تأمین كرده، كاری كند كه تا پایان عمرش نیازی به كار كردن نداشته باشد. او پس از بازنشستگی هم می تواند در هیأت یك تاجر ورزشی به دستاوردهای بسیار بزرگی برسد و یك غول در این زمینه شود. این رؤیای همه بازیگران است كه مایل اند وقتی مشهور می شوند، صاحب توان و پولسازی در جنبه های تجاری و تبلیغاتی هم بشوند، ولی معدود و اندك افرادی هستند كه می توانند مانند وید به درجاتی بالا برسند و پول های هنگفتی را به جیب بزنند و یا دست به دست كنند. این یك وجه به ظاهر جنبی، اما در واقع بسیار مهم در این باره است و بهره های بسیاری می رساند به كسانی كه در این حرفه شاغل اند.

● به كارگردانی اسپایك لی!

در ماه های اخیر، وید سرگرم بازی در چند تیزر و فیلم كوتاه تبلیغاتی درباره كالاهایی مانند كفش های ورزشی ای ـ كه به پا دارد ـ بوده است و جالب این كه كارگردانی تعدادی از این فیلم ها با اسپایك لی فیلمساز مشهور و سیاهپوست بوده كه از طرفداران پر و پاقرص بسكتبال است. در میان كالاهایی كه وید برایشان تبلیغ كرده، موبایل و ماشین های اسپورت را نیز می توان یافت و به همین دلیل است كه شبكه های تلویزیونی هم سرشار از تصاویر اوست. لی در قیاس وید با مایكل جوردن ستاره پیشین و بازنشسته ورزش بسكتبال می گوید: «اگر ورزشكار باشید و به این نتیجه و طرز تفكر برسید كه دیگر بهتر از چیزی كه هستید نخواهید شد، این پایان كارتان است و دیگر به بالاترین مدارج نخواهید رسید. آن چه وید را مانند جوردن از دیگران متمایز می كند، این است كه هرگز به كم رضایت نمی دهد و هر آن چیزی كه هست، كافی نمی پندارد و مدام می خواهد كه بهتر شود. او هر كمبودی كه داشته باشد، روی آن كار و در رفع آن سعی می كند و حتی تابستان ها، كه لیگ تعطیل است و سایر بازیكنان استراحت می كنند، وید برای رفع كاستی ها و ارتقای بازی اش می كوشد و این موضوع بسیار مهمی است. همین جاست كه تفاوت وید با دیگران را حس می كنید».

● كمبود وقت

با این حال وید در تابستان امسال همراه تیم ملی بسكتبال آمریكا به پیكارهای جهانی ژاپن پا نهاد و به رتبه سوم رسید و در بازگشت نتوانست برای فصل جاری «N.B.A» استراحت و تمرین كافی كند و این موضوع تا حدودی با پر بودن وقت او و اشتغالش به كارهای مختلف تجاری، منجمله قراردادهای تبلیغاتی اش مرتبط بود. بنابراین نتیجه می گیریم كه یكی از دلایل پیروز نشدن دوباره هیت در فصل جاری N.B.A آماده نبودن وید بوده و این چیزی است كه به آرامی حل و رفع خواهد شد. خود وید می گوید: «این از الزام های كاری من است و به هر حال چیزی است كه باید حفظ و مدام اجرا شود. در این حرفه (كارهای تبلیغاتی) باید همواره توان تان را به رخ صاحبان كالاها بكشانید و پیوسته در عرصه حاضر باشید و این چیزی نیست كه اختیار آن فقط در دست خودتان باشد و مواردی لازم الاجرا و گریزناپذیر است».

در یكی از این فیلم های تبلیغاتی اودونیس هاسلم «هم تیمی» وید در میامی نیز شركت داشته و بدیهی است كه از دیرباز شكیل هم از این معضلات دوری نجسته و یك پای فیلم های تجاری كوتاه و حتی كارهای بلند سینمایی باشد. این عامل توجیه می كند كه چرا امسال هیت نتوانسته است تداوم لازم را داشته باشد و یك روز خوب و روز بعد پرانتقاد ظاهر شود.برخی می گویند وید در این تیزرها هم تأثیرگذار است و بر كارش مسلط نشان می دهد، ولی مشكل او این است كه «شركت وید» گاهی بر دوواین وید می چربد و بهتر بگوییم فعالیت های تجاری او بر كارایی های ورزشی او سایه می اندازد و موجب می شود كه گاه حضور او در «N.B.A» تحت الشعاع شركت وی در فعالیت های تبلیغاتی قرار گیرد و از نظر او در درجه دوم به حساب آید. دوواین این موضوع و طرز نگرش را رد می كند و می گوید: «وظیفه و هدف من مانند هر بازیكن دیگر هیت دفاع از مقام قهرمانی مان در لیگ است و برای این امر برنامه های لازم را هم داریم، یادتان باشد. ما را تا آخر فصل، در صحنه حاضر خواهید دید».

حرف آخر او چیزی است كه ناظران و هواداران بسكتبال از قبل هم می دانستند، اما پرسش این است كه آیا حضور صرف او و به چشم خوردنش برای تجدید مقامی كه فصل پیش هم بسیار دشوار حاصل شد، كافی خواهد بود، یا نه!

وصال روحانی



همچنین مشاهده کنید